Budowa metra na Bemowo. Pozostało 2529 dni
26 stycznia 2017
Zegar tyka, ale z projektem stacji Lazurowa i Połczyńska nie warto się śpieszyć. W grze o jego przygotowanie pozostało dziś pięć firm.
Według deklaracji warszawskiego samorządu od otwarcia ostatnich stacji metra na Bemowie dzielą nas najwyżej 2529 dni. Najmniej zaawansowane są obecnie prace nad przystankami Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska, dla których trwa konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej. Dwa z nich będą częściami ważnych węzłów przesiadkowych.
"Os. Górczewska" na śmietnik historii
Jeszcze dziesięć lat temu stacja "Lazurowa" była planowana pod skrzyżowaniem z Człuchowską, do niedawna - pod wyremontowaną niedawno jezdnią Górczewskiej, przed hipermarketem Tesco. Ta druga lokalizacja była krytykowana przez specjalistów transportu, dziennikarzy i mieszkańców, dostrzegających zmarnowany potencjał.Za czasów wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza urzędnicy byli przekonani, że nie da się zaplanować stacji w innym miejscu, bo albo peron wypadłby na łuku tunelu, albo tunele musiałyby przekroczyć granicę miasta. Gdy stanowisko Wojciechowicza objęła Renata Kaznowska, problemy te najwyraźniej straciły na znaczeniu. Stacja została w planach przesunięta o 400 metrów na zachód. Jeśli decyzja nie zmieni się po raz kolejny, zachodni kraniec stacji wypadnie pod skrzyżowaniem Lazurowej z Doroszewskiego, a wschodni - pod pętlą autobusową. Układ wejść zostanie dopiero zaplanowany, ale nowa lokalizacja praktycznie gwarantuje przesiadkę do autobusów jadących Lazurową oraz na pętlę Os. Górczewska.
Samą pętlę oraz jej najbliższą okolicę czeka prawdziwa rewolucja. Układ torów tramwajowych i przystanków autobusowych zostanie zaprojektowany od zera, tak by zapewnić jak najwygodniejsze przesiadki z metra. Powstanie budynek dworcowy z punktami usługowymi, parking na co najmniej 100 rowerów, postój taksówek i trzy miejsca kiss&ride.
Najważniejszą informacją jest zapowiedź budowy parkingu P+R na 800 samochodów, łatwego do powiększenia do 1500 miejsc. Jeśli uda się przekonać 800 kierowców spoza Warszawy do codziennego zostawiania auta przy Lazurowej i korzystania z metra, będzie to miało wpływ na zmniejszenie ruchu, hałasu i zanieczyszczenia powietrza wzdłuż Górczewskiej.
Drugie Młociny przy Połczyńskiej
Jeszcze ważniejszym węzłem przesiadkowym będzie stacja "Połczyńska". Ostatnia stacja zachodniego odcinka powstanie w rejonie Sochaczewskiej, w pobliżu pętli autobusowej i hipermarketu. Zarząd Transportu Miejskiego przewiduje budowę w tym miejscu dużego węzła przesiadkowego, będącego odpowiednikiem Młocin czy Wilanowskiej dla zachodniej Warszawy. W planach jest nowa pętla autobusowa, mogąca przyjąć dziesięć autobusów przegubowych jednocześnie, oraz kolejnych dziesięć stanowisk dla autokarów dalekobieżnych. Powstaną także poczekalnia, toalety, pomieszczenie do przewijania dzieci, lokale usługowe i gastronomiczne oraz miejsca kiss&ride.Parking P+R ma początkowo mieścić 1000 samochodów i 100 rowerów, ale projekt ma uwzględniać możliwość dalszej rozbudowy. Z przesiadki do metra skorzystają mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego i Błonia (w sumie 23 tys. osób), ale też osoby przyjeżdżające autostradą A2 w samochodach i autokarach oraz kierowcy i pasażerowie autobusów z Ursusa. Stacja metra przy Połczyńskiej do pewnego stopnia przejmie funkcję Dworca Zachodniego, zatrzymując część autokarów i samochodów niemal na granicy Warszawy, 1,5 km od zjazdu z trasy S8.
Spośród trzech ostatnich stacji metra zdecydowanie najmniejszą rangę będzie mieć "Chrzanów". Powstanie ona przy planowanym skrzyżowaniu Szeligowskiej i przedłużonej Człuchowskiej i będzie odpowiedniczką stacji Natolin czy Stokłosy - mniejszych przystanków metra, służących w zasadzie wyłącznie do obsługi stojących w promieniu kilometra bloków.
Kto zaprojektuje metro?
O kontrakt na projekt trzech stacji starają się: konsorcjum AMC Andrzej M. Chołdzyński i Biuro Projektów "Metroprojekt", konsorcjum pod przewodnictwem Schuessler Plan Inżynierzy, Ove Arup & Partners International Limited, ILF Consulting Engineers Polska i Systra S.A. Termin składania projektów upływa 4 maja.Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł i zaproszenie do negocjacji w sprawie opracowania ostatecznych projektów budowlanych i koncepcji architektoniczno-budowlanej węzłów przesiadkowych. Przy ocenie złożonych projektów oceniane będą: cena (30% możliwych punktów), rozwiązania architektoniczne (20%), walory eksploatacyjne (15%), minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko w czasie eksploatacji (10%), powiązania stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej (10%), program i rozwiązania technologiczne STP (10%) i walory konstrukcyjno-technologiczne (5%).
(dg)