REKLAMA

Targówek

zabytki »

 

Bródno miasteczkiem kolejarzy. Mamy nowy zabytek

  26 września 2019

alt='Bródno miasteczkiem kolejarzy. Mamy nowy zabytek'
źródło: MWKZ

Niepozorny budynek stojący niedaleko torów kolejowych to jeden z najcenniejszych zabytków w dzielnicy. Właśnie potwierdził to konserwator.

REKLAMA

W XX wieku Bródno kojarzyło się przede wszystkim z szarym blokowiskiem. W poprzednim stuleciu, przed I wojną światową, dzisiejsza część Targówka była jednak miasteczkiem kolejarzy, których przyciągała otwarta w 1877 roku Droga Żelazna Nadwiślańska.

Bródna

Inaczej niż w naszych czasach, w XIX wieku większość linii kolejowych była inwestycjami prywatnymi. Tzw. kolej nadwiślańską, łączącą Mławę, Warszawę, Lublin, Chełm i Kowel, stworzył znany warszawski biznesmen, potentat na rynku wyrobów tytoniowych, Leopold Kronenberg. Inaczej niż w naszych czasach, w XIX wieku większość linii kolejowych była inwestycjami prywatnymi. Tzw. kolej nadwiślańską, łączącą Mławę, Warszawę, Lublin, Chełm i Kowel, stworzył znany warszawski biznesmen, potentat na rynku wyrobów tytoniowych, Leopold Kronenberg. Najważniejsza stacja na 520-kilometrowej trasie znajdowała się w prawobrzeżnej Warszawie, w dzielnicy Pelcowizna, przy znanej mieszkańcom Bródna ulicy Oliwskiej.

- W budynku przy Oliwskiej 11B znajdował się dział elektryczny, który obsługiwał wszystkie działy w zakresie naprawy urządzeń elektrycznych oraz dostarczenia energii elektrycznej - pisze prof. Jakub Lewicki, mazowiecki konserwator zabytków. - Budynek ten stanowi jeden z nielicznych, zachowanych przykładów zabudowy dawnych Warsztatów Kolei Nadwiślańskiej, które zostały wzniesione w drugiej połowie XIX wieku i charakteryzowały się spójną formą architektoniczną.

Zapraszamy na zakupy

Modnie i nowocześnie

We wrześniu budynek dawnych warsztatów został wpisany do rejestru zabytków. Jak zaznacza prof. Lewicki, obiekt zachował najważniejsze cechy typowe dla XIX-wiecznych inwestycji kolejowych: cegłę licową, otwory okienne zamknięte pełnymi łukami i bogate detale w tzw. stylu arkadowym, modnym głównie w Niemczech.

- Jest on jednym z ostatnich zachowanych obiektów współtworzących pierwotną zabudowę Zespołu Warsztatów Kolei Nadwiślańskich, które miały zasadniczy wpływ na rozwój dzielnicy Targówek i Pelcowizna - pisze konserwator. - Przekształcenia budynku i jego adaptacja na potrzeby działu elektrycznego dokumentują ponadto postęp techniczny dokonujący się w dziedzinie kolejnictwa.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA