REKLAMA

Targówek

zabytki »

 

Bródno miasteczkiem kolejarzy. Mamy nowy zabytek

  26 września 2019

alt='Bródno miasteczkiem kolejarzy. Mamy nowy zabytek'
źródło: MWKZ

Niepozorny budynek stojący niedaleko torów kolejowych to jeden z najcenniejszych zabytków w dzielnicy. Właśnie potwierdził to konserwator.

REKLAMA

W XX wieku Bródno kojarzyło się przede wszystkim z szarym blokowiskiem. W poprzednim stuleciu, przed I wojną światową, dzisiejsza część Targówka była jednak miasteczkiem kolejarzy, których przyciągała otwarta w 1877 roku Droga Żelazna Nadwiślańska.

Bródna

Inaczej niż w naszych czasach, w XIX wieku większość linii kolejowych była inwestycjami prywatnymi. Tzw. kolej nadwiślańską, łączącą Mławę, Warszawę, Lublin, Chełm i Kowel, stworzył znany warszawski biznesmen, potentat na rynku wyrobów tytoniowych, Leopold Kronenberg. Inaczej niż w naszych czasach, w XIX wieku większość linii kolejowych była inwestycjami prywatnymi. Tzw. kolej nadwiślańską, łączącą Mławę, Warszawę, Lublin, Chełm i Kowel, stworzył znany warszawski biznesmen, potentat na rynku wyrobów tytoniowych, Leopold Kronenberg. Najważniejsza stacja na 520-kilometrowej trasie znajdowała się w prawobrzeżnej Warszawie, w dzielnicy Pelcowizna, przy znanej mieszkańcom Bródna ulicy Oliwskiej.

- W budynku przy Oliwskiej 11B znajdował się dział elektryczny, który obsługiwał wszystkie działy w zakresie naprawy urządzeń elektrycznych oraz dostarczenia energii elektrycznej - pisze prof. Jakub Lewicki, mazowiecki konserwator zabytków. - Budynek ten stanowi jeden z nielicznych, zachowanych przykładów zabudowy dawnych Warsztatów Kolei Nadwiślańskiej, które zostały wzniesione w drugiej połowie XIX wieku i charakteryzowały się spójną formą architektoniczną.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Modnie i nowocześnie

We wrześniu budynek dawnych warsztatów został wpisany do rejestru zabytków. Jak zaznacza prof. Lewicki, obiekt zachował najważniejsze cechy typowe dla XIX-wiecznych inwestycji kolejowych: cegłę licową, otwory okienne zamknięte pełnymi łukami i bogate detale w tzw. stylu arkadowym, modnym głównie w Niemczech.

- Jest on jednym z ostatnich zachowanych obiektów współtworzących pierwotną zabudowę Zespołu Warsztatów Kolei Nadwiślańskich, które miały zasadniczy wpływ na rozwój dzielnicy Targówek i Pelcowizna - pisze konserwator. - Przekształcenia budynku i jego adaptacja na potrzeby działu elektrycznego dokumentują ponadto postęp techniczny dokonujący się w dziedzinie kolejnictwa.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024