Batalia o komunikację
30 kwietnia 2010
Temat poprawy komunikacji na Bielanach powraca jak bumerang. Codziennie otrzymujemy listy i telefony od zdenerwowanych mieszkańców, którym od dawna doskwiera słaba komunikacja miejska w dzielnicy.
- Zmiany ZTM utrudniają życie starszym mieszkańcom dzielnicy oraz osobom mającym problem z poruszaniem się - mówi Zofia Sudra-Czerwińska, przewodni-cząca samorządu mieszkańców osiedla Piaski. - Dlaczego zmusza się pasażerów do tak wielu przesiadek? Większość mieszkańców naszego osiedla woli jechać dłużej, ale bezpośrednio - bez biegania od przystanku do przystanku - dodaje.
Którędy nowa linia?
Samorządowcy Bielan włączyli się w walkę o poprawę sytuacji. Postulują przywrócenie bezpośredniego po-łączenia Bielan ze Śródmieściem poprzez oddanie mieszkańcom linii 520. Chcą także, aby na trasie linii tramwajowej nr 35 kursowało więcej pojazdów nisko-podłogowych, co ułatwiłoby podróżowanie ludziom starszym, niepełnosprawnym czy matkom z wózka-mi.Konkretne propozycje bielańscy urzędnicy przesłali do ZTM już w marcu. W pierwszej kolejności zaproponowano, aby ZTM wprowadził na Bielanach wewnęt-rzną linię autobusową, która łącząc Bielany z Żoliborzem kursowałaby na trasie: pętla Gwiaździsta, Potocka, Mickiewicza, plac Inwalidów, Popiełuszki, Krasińskiego, Elbląska, Włościańska, Marymoncka, Przy Agorze, Kasprowicza, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Jarzębskiego, Broniewskiego, Rudnickiego, Kochanowskiego, Conra-da, Wólczyńska, Estrady, Wóycickiego, Żubrowa, Dzierżoniowska, Pułkowa, Wy-brzeże Gdyńskie, Gwiaździsta (pętla). Dzięki takiemu rozkładowi mieszkańcy Bielan mogliby bez trudu dojechać do Szpitala Bielańskiego, targowiska przy ul. Wolumen, urzędu skarbowego przy ul. Skalbmierskiej, urzędu dzielnicy Bielany przy Żerom-skiego, do przychodni przy Kleczewskiej, Kochanowskiego i Szajnochy, nowo pow-stającego domu kultury przy Jarzębskiego, ośrodka sportu przy ul. Mickiewicza, banków przy placu Inwalidów, szkół przy ul. Popiełuszki oraz do cmentarza Północ-nego.
- To nasze dwa podstawowe postulaty. Po pierwsze, chcemy, aby ZTM przy-wrócił linię 520, którą zabrano mieszkańcom Piasków i Chomiczówki - mówi Grze-gorz Pietruczuk, wiceburmistrz Bielan. - Po drugie, walczymy o dogodny dojazd do Szpitala Bielańskiego, postulując powstanie wewnętrznej linii dzielnicowej - mówi Grzegorz Pietruczuk.
Wiceburmistrz liczy, że ZTM wprowadzi te zmiany po ukończeniu przebudowy wiaduktu na Trasie Mostu Północnego oraz ul. Andersa.
ZTM stawia na tory
- Zgodnie z obowiązującą polityką transportową podstawowym środkiem komuni-kacji ma być transport szynowy (metro, tramwaj, kolej). Natomiast komunikacja autobusowa ma pełnić funkcję uzupełniającą, zapewniając dowóz do linii transportu szynowego czy obsługując rejony i ciągi komunikacyjne niemające transportu toro-wego - przekonuje Konrad Klimczak z ZTM-u. Zdaniem władz ZTM-u trasa zapro-ponowanej wewnętrznej linii autobusowej pokrywa się z przebiegami tras linii już istniejących, a w kilku miejscach jej uruchomienie blokują względy czysto tech-niczne. - Na przedstawionej trasie występuje m.in. zakaz skrętu z ul. Popiełuszki w lewo w aleję Wojska Polskiego, brak możliwości przejazdu ciągiem ulic: Włościań-ska - Elbląska przez skrzyżowanie z ul. Broniewskiego, brak przystanków na uli-cach: Rudnickiego, Elbląskiej i Włościańskiej, w tym przy stacji metra Marymont w kierunku ul. Marymonckiej - wylicza Konrad Klimczak.Również sprawa "ukochanej" linii 520 nie jest taka oczywista.
- Po uruchomieniu metra 520 było nierównomiernie wykorzystywane. Więk-szość pasażerów korzystała z niego jedynie na odcinku między Chomiczówką i pl. Wilsona, a na dalszym odcinku (Mickiewicza i Andersa) pasażerowie przesiadali się do metra. ZTM podjął więc decyzję o wycofaniu autobusu z Żoliborza i Bielan i za-stąpieniu go linią 114 - kursującą bardziej regularnie i z większą częstotliwością - uzasadnia decyzję Konrad Klimczak. Jednocześnie wyjaśnia, że autobus linii 520 bardziej przydaje się na Woli, obsługując tam pasażerów rozbudowujących się osiedli i obszarów nieposiadających komunikacji szynowej.
Znów tramwaje na Marymonckiej
Jest również dobra wiadomość dla mieszkańców Bielan. Jeszcze w tym roku ul. Ma-rymoncką znów pojadą tramwaje. - Ruch tramwajowy na Marymonckiej zgodnie z harmonogramem miał zostać przywrócony w lipcu - mówi Konrad Klimczak z ZTM. Jednak będą opóźnienia. - Na trasie mostu Północnego wkrótce rozpocznie się bu-dowa torowiska, a pierwsze tramwaje przejadą nowym tunelem jesienią - infor-muje Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Jeśli więc ZTM stawia na komunikację torową, to czy jesienią na ul. Marymoncką po-wrócą skasowane linie 6 czy 15? - Postaramy się przywrócić ruch tramwajowy. W tej chwili jednak jest jeszcze za wcześnie na szczegóły, ponieważ trwają ustalenia zmian związanych z budową drugiej linii metra - tłumaczy Konrad Klimczak.Zmiany na przystanku UKSW
Kolejną dobrą wiadomością jest to, że przystanek autobusowy UKSW w kierunku północnym zostanie niebawem przeniesiony za skrzyżowanie ul. Marymonckiej z Dewajtis. Wysiadający pasażerowie będą mieli bliżej do przejścia dla pieszych. ZTM rozważa również zamianę tego przystanku na zwykły, a nie jak jest do tej pory - na żądanie. Przy okazji spytaliśmy, czy nie można byłoby również przesunąć przy-stanku autobusowego w kierunku północnym przed skrzyżowanie ul. Marymonckiej z ul. Przy Agorze. Takie rozwiązanie ułatwiłoby pasażerom dojście do przejścia dla pieszych, bez potrzeby przenoszenia w tym miejscu pasów, remontu kładki czy bu-dowy kosztownego przejścia podziemnego. - W tej chwili nie jest to możliwe - od-powiada krótko rzecznik prasowy ZTM-u.Co czytelnicy sądzą o zaproponowanych rozwiązaniach komunikacyjnych? Czy wyczerpują temat? Czekamy na telefony 22 392-08-30.
Anna Przerwa
Tutaj stanie przystanek UKSW |
Jesienią na Marymoncką wrócą tramwaje |