REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Batalia o komunikację

  30 kwietnia 2010

Temat poprawy komunikacji na Bielanach powraca jak bumerang. Codziennie otrzymujemy listy i telefony od zdenerwowanych mieszkańców, którym od dawna doskwiera słaba komunikacja miejska w dzielnicy.

REKLAMA

O poprawę walczą też bielańscy urzędnicy, proponując m.in. zorganizowanie wewnętrznej linii autobusowej dla Bielan. Sytuacja pogorszyła się wraz z oddaniem do użytku bielańskiego odcinka metra - Zarząd Transportu Miejskiego postawił głównie na dowozy do stacji.

- Zmiany ZTM utrudniają życie starszym mieszkańcom dzielnicy oraz osobom mającym problem z poruszaniem się - mówi Zofia Sudra-Czerwińska, przewodni-cząca samorządu mieszkańców osiedla Piaski. - Dlaczego zmusza się pasażerów do tak wielu przesiadek? Większość mieszkańców naszego osiedla woli jechać dłużej, ale bezpośrednio - bez biegania od przystanku do przystanku - dodaje.

Którędy nowa linia?

Samorządowcy Bielan włączyli się w walkę o poprawę sytuacji. Postulują przywrócenie bezpośredniego po-łączenia Bielan ze Śródmieściem poprzez oddanie mieszkańcom linii 520. Chcą także, aby na trasie linii tramwajowej nr 35 kursowało więcej pojazdów nisko-podłogowych, co ułatwiłoby podróżowanie ludziom starszym, niepełnosprawnym czy matkom z wózka-mi.

Konkretne propozycje bielańscy urzędnicy przesłali do ZTM już w marcu. W pierwszej kolejności zaproponowano, aby ZTM wprowadził na Bielanach wewnęt-rzną linię autobusową, która łącząc Bielany z Żoliborzem kursowałaby na trasie: pętla Gwiaździsta, Potocka, Mickiewicza, plac Inwalidów, Popiełuszki, Krasińskiego, Elbląska, Włościańska, Marymoncka, Przy Agorze, Kasprowicza, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Jarzębskiego, Broniewskiego, Rudnickiego, Kochanowskiego, Conra-da, Wólczyńska, Estrady, Wóycickiego, Żubrowa, Dzierżoniowska, Pułkowa, Wy-brzeże Gdyńskie, Gwiaździsta (pętla). Dzięki takiemu rozkładowi mieszkańcy Bielan mogliby bez trudu dojechać do Szpitala Bielańskiego, targowiska przy ul. Wolumen, urzędu skarbowego przy ul. Skalbmierskiej, urzędu dzielnicy Bielany przy Żerom-skiego, do przychodni przy Kleczewskiej, Kochanowskiego i Szajnochy, nowo pow-stającego domu kultury przy Jarzębskiego, ośrodka sportu przy ul. Mickiewicza, banków przy placu Inwalidów, szkół przy ul. Popiełuszki oraz do cmentarza Północ-nego.

- To nasze dwa podstawowe postulaty. Po pierwsze, chcemy, aby ZTM przy-wrócił linię 520, którą zabrano mieszkańcom Piasków i Chomiczówki - mówi Grze-gorz Pietruczuk, wiceburmistrz Bielan. - Po drugie, walczymy o dogodny dojazd do Szpitala Bielańskiego, postulując powstanie wewnętrznej linii dzielnicowej - mówi Grzegorz Pietruczuk.

Wiceburmistrz liczy, że ZTM wprowadzi te zmiany po ukończeniu przebudowy wiaduktu na Trasie Mostu Północnego oraz ul. Andersa.

Kup bilet

ZTM stawia na tory

- Zgodnie z obowiązującą polityką transportową podstawowym środkiem komuni-kacji ma być transport szynowy (metro, tramwaj, kolej). Natomiast komunikacja autobusowa ma pełnić funkcję uzupełniającą, zapewniając dowóz do linii transportu szynowego czy obsługując rejony i ciągi komunikacyjne niemające transportu toro-wego - przekonuje Konrad Klimczak z ZTM-u. Zdaniem władz ZTM-u trasa zapro-ponowanej wewnętrznej linii autobusowej pokrywa się z przebiegami tras linii już istniejących, a w kilku miejscach jej uruchomienie blokują względy czysto tech-niczne. - Na przedstawionej trasie występuje m.in. zakaz skrętu z ul. Popiełuszki w lewo w aleję Wojska Polskiego, brak możliwości przejazdu ciągiem ulic: Włościań-ska - Elbląska przez skrzyżowanie z ul. Broniewskiego, brak przystanków na uli-cach: Rudnickiego, Elbląskiej i Włościańskiej, w tym przy stacji metra Marymont w kierunku ul. Marymonckiej - wylicza Konrad Klimczak.

Również sprawa "ukochanej" linii 520 nie jest taka oczywista.

- Po uruchomieniu metra 520 było nierównomiernie wykorzystywane. Więk-szość pasażerów korzystała z niego jedynie na odcinku między Chomiczówką i pl. Wilsona, a na dalszym odcinku (Mickiewicza i Andersa) pasażerowie przesiadali się do metra. ZTM podjął więc decyzję o wycofaniu autobusu z Żoliborza i Bielan i za-stąpieniu go linią 114 - kursującą bardziej regularnie i z większą częstotliwością - uzasadnia decyzję Konrad Klimczak. Jednocześnie wyjaśnia, że autobus linii 520 bardziej przydaje się na Woli, obsługując tam pasażerów rozbudowujących się osiedli i obszarów nieposiadających komunikacji szynowej.

REKLAMA

Znów tramwaje na Marymonckiej

Jest również dobra wiadomość dla mieszkańców Bielan. Jeszcze w tym roku ul. Ma-rymoncką znów pojadą tramwaje. - Ruch tramwajowy na Marymonckiej zgodnie z harmonogramem miał zostać przywrócony w lipcu - mówi Konrad Klimczak z ZTM. Jednak będą opóźnienia. - Na trasie mostu Północnego wkrótce rozpocznie się bu-dowa torowiska, a pierwsze tramwaje przejadą nowym tunelem jesienią - infor-muje Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Jeśli więc ZTM stawia na komunikację torową, to czy jesienią na ul. Marymoncką po-wrócą skasowane linie 6 czy 15? - Postaramy się przywrócić ruch tramwajowy. W tej chwili jednak jest jeszcze za wcześnie na szczegóły, ponieważ trwają ustalenia zmian związanych z budową drugiej linii metra - tłumaczy Konrad Klimczak.

REKLAMA

Zmiany na przystanku UKSW

Kolejną dobrą wiadomością jest to, że przystanek autobusowy UKSW w kierunku północnym zostanie niebawem przeniesiony za skrzyżowanie ul. Marymonckiej z Dewajtis. Wysiadający pasażerowie będą mieli bliżej do przejścia dla pieszych. ZTM rozważa również zamianę tego przystanku na zwykły, a nie jak jest do tej pory - na żądanie. Przy okazji spytaliśmy, czy nie można byłoby również przesunąć przy-stanku autobusowego w kierunku północnym przed skrzyżowanie ul. Marymonckiej z ul. Przy Agorze. Takie rozwiązanie ułatwiłoby pasażerom dojście do przejścia dla pieszych, bez potrzeby przenoszenia w tym miejscu pasów, remontu kładki czy bu-dowy kosztownego przejścia podziemnego. - W tej chwili nie jest to możliwe - od-powiada krótko rzecznik prasowy ZTM-u.

Co czytelnicy sądzą o zaproponowanych rozwiązaniach komunikacyjnych? Czy wyczerpują temat? Czekamy na telefony 22 392-08-30.

Anna Przerwa


Tutaj stanie przystanek UKSW

Jesienią na Marymoncką wrócą tramwaje
 

REKLAMA

Komentarze (1)

# grylaż

30.10.2017 00:00

Niekończąca się opowieść. Urząd dzielnicy nie potrafi, albo nie chce przez tyle lat, załatwić tego co nam się wszystkim prawnie z rozdzielnika należy, jako lokalnym pasażerom. Wewnątrz dzielnicowa linia to hybryda 121, uwzględniające starą wersję z trasą na Żoliborz plus Młociny. Jest to jakiś zamiennik do propozycji, żeby wreszcie rozbić 114 na dwa odrębne numery z pożytkiem dla ludzi, ale w takich rozmowach, decydujący głos powinni mieć sami mieszkańcy. W sprawie 520, lokalni politycy popełnili już chyba wszystkie możliwe błędy. Do robienia zdjęć, grillowania na świeżym powietrzu zaraz chętni, ale wynegocjować nowy/stary autobus o to już za trudne. Sukces ma wielu ojców, porażka tylko jedną matkę. Przegapiono kolejny termin 1 września i nie pchnięto tematu komunikacji na Bielanach, ani trochę do przodu. Następny dogodny moment to okres świąteczny, tudzież urlopowo-feryjny (1 grudnia - 1 stycznia). Jeszcze oficjalnie nie oddano do użytku, przystanku "Conrada Kościół" obok zespołu szkół nr. 124 przy ulicy Conrada 6. Można jeszcze coś przed zimą zawalczyć, ale trzeba chcieć. A czego jak czego, jednakże woli politycznej do wprowadzania zmian nie ma.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024