Początek nowej epoki. Warszawa testuje autobus na wodór
3 listopada 2022
Od czwartku 3 listopada warszawiacy mogą po raz pierwszy w historii korzystać z miejskiego autobusu napędzanego wodorem. NesoBus, bo tak nazywa się pojazd, będzie kursował do 15 listopada na dwóch popularnych trasach.
NesoBus w swój pierwszy kurs wyruszył sprzed warszawskiego ratusza. W próbnym przejeździe wziął udział m.in.
Podwyżka cen biletów przez "elektryki"? Droższe w utrzymaniu, bez wpływu na jakość powietrza
Warszawski ratusz przyznaje, że wymiana autobusów na elektryczne skutkuje rosnącymi kosztami utrzymania komunikacji miejskiej.
Zbudowali metro, o drogach zapomnieli
Część mieszkańców Zacisza upatruje w otwarciu stacji metra dodatkowych, wielomilionowych inwestycji związanych z poprawą infrastruktury drogowej w okolicy. Ostatnio o poprawę dojść i dojazdów do nowo otwartej stacji zapytali radni Marta Borczyńska i Marcin Skłodowski.
prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Autobus wodorowy w Warszawie
- Zapraszamy mieszkańców do wspólnego testowania pierwszego autobusu z napędem wodorowym na warszawskich ulicach. Chcielibyśmy kupić takie pojazdy, ponieważ w rozwoju miejskiego transportu publicznego priorytetem jest dla nas zdrowie mieszkańców i ochrona środowiska. Walczymy ze skutkami ocieplenia klimatu, ale również dbamy o wygodę mieszkańców. Bez środków unijnych takie inwestycje, jak autobusy wodorowe, nie będą jednak możliwe - mówił prezydent Trzaskowski.
NesoBus ma długość 12 metrów - tyle samo, co standardowe miejskie autobusy nieprzegubowe. Mieści do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Wyprodukowany w Świdniku pojazd jest zeroemisyjny, ponieważ jedynym efektem jego spalania jest para wodna.
- Cieszę się, że polski autobus wodorowy będzie jeździł ulicami Warszawy. Nazwa naszego autobusu NesoBus pochodzi od pierwszych liter "Nie Emituje Spalin, Oczyszcza (powietrze)". Autobus wodorowy to idealne rozwiązanie dla mieszkańców miast - nie emituje CO2, tlenków azotu czy pyłów, w szczególności szkodliwych dla zdrowia drobnych pyłów PM 2,5. Autobus ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez dwa dni. Samo tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut - powiedział Maciej Stec, członek rady nadzorczej ZE PAK i wiceprezes Grupy Polsat Plus, producentów autobusu.
Nowy autobus w Warszawie
Nowy autobus został skierowany do obsługi linii, których trasy przebiegają przez zabytkowe, atrakcyjne turystycznie rejony miasta oraz dzielnice z gęstą zabudową. W takich warunkach efekt użytkowania nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu jest większy.
NesoBus będzie kursował na linii 106 (do 8 listopada), a potem 178 (9-15 listopada; z wyjątkiem 11 listopada). "Sto szóstka" jeździ z Powiśla przez Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, a potem ulicami Królewską i Grzybowską na Wolę. Autobusy 178 kursują Traktem Królewskim i dojeżdżają do osiedli mieszkaniowych w Ursusie.
(red)
.