161 może zniknąć z Izbickiej. Protesty na przystankach
17 października 2017
ZTM proponuje zmiany w komunikacji miejskiej po otwarciu nowej pętli na skraju Radości i Aleksandrowa.
Dokończenie budowy południowej obwodnicy Warszawy będzie okazją nie tylko do rozładowania korków na Płowieckiej i Trasie Siekierkowskiej, ale też do zaplanowania zmian w komunikacji miejskiej w dużej części dzielnicy. Jednocześnie z trasą S2 powstanie od nowa pętla autobusowa "Izbicka-Cmentarz". Dzięki tzw. mostowi Południowemu pojawi się też okazja do uruchomienia bezpośredniego połączenia z Wilanowem. Zarząd Transportu Miejskiego ma jednak znacznie więcej pomysłów.
Zawrotka przed torami
W propozycji zmian w komunikacji miejskiej, którą ZTM przedstawił wawerskim radnym, znalazła się koncepcja zmian w trasie 161, która już teraz wywołała sprzeciw części mieszkańców Radości. Zakłada ona skrócenie linii na trasę Olecka - PKP Radość, a więc wycofanie z całej wschodniej części osiedla. W zamian osoby korzystające z autobusów na Izbickiej zostałyby z 213 i nową linią 242, kursującą co pół godziny trasą Izbicka-Cmentarz (z podjazdami do Zbójnej Góry w wybranych kursach) - Panny Wodnej - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Floriana - Błękitna - Widoczna - Płowiecka - Grochowska - Wiatraczna.
Pierwszy protest
Zamiana 161 na 242 to dopiero wstępna propozycja ZTM, przedstawiona do dyskusji. Na ulicach Radości już teraz widać jednak głosy niezadowolenia w postaci ulotek z napisem "ZTM chce zabrać linię 161".
- Co bardzo istotne, linia 161 nie stoi w korkach, a przy 30-minutowej częstotliwości ma to szczególne znaczenie - mówią organizatorzy akcji. - Rozmawialiśmy z wieloma sąsiadami i każdy jak mantrę powtarza, że 161 jest pewnym autobusem. Nie spóźnia się jak 213 i nowa linia do Wiatracznej, skazana na stanie w korkach.
Mieszkańcy Radości zwracają też uwagę, że autobusy z numerem 161 są elementem miejscowej tradycji. Linia ta kursowała Izbicką do pętli przy cmentarzu już w roku... 1965.
(dg)