Zgasło zielone dla S7. Trasa opóźniona
18 stycznia 2019
Złe wieści dla tych mieszkańców, którzy liczą na szybką budowę nowej wylotówki na Gdańsk.
W ubiegłym miesiącu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że najlepszą ofertę złożyła w przetargu warszawska firma TPF. W środę 16 stycznia postępowanie zostało jednak unieważnione, ponieważ zwycięzca odmówił podpisania umowy a druga w kolejności oferta była droższa o 2,15 mln zł.
- Zamawiający po przeanalizowaniu możliwości i celowości zwiększenia tej kwoty do ceny oferty najkorzystniejszej postanowił unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia - czytamy w dokumencie.
Powtórka przetargu oznacza ponowne poszukiwanie projektanta i kilkumiesięczne opóźnienie w pracach nad trasą.
Którędy?
Planowany odcinek S7 będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegać po istniejącym śladzie Kolejowej w Łomiankach. Następnie droga odbije na południe w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju nekropolii powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa/Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Tunel bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski - o 100 m więcej.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
Cel: 2024
W kwietniu dla trasy S7 wydana została tzw. decyzja środowiskowa, uznawana za najtrudniejszy do zdobycia dokument przy inwestycjach drogowych. Póki co jest jeszcze za wcześnie, by powiedzieć, jak będzie wyglądać zagospodarowanie terenu nad tunelami. Według zapowiedzi GDDKiA będzie to zieleń, ale konkrety poznamy dopiero na etapie prac nad projektem.
Harmonogram zakłada podpisanie umowy na projekt i budowę najpóźniej w grudniu przyszłego roku. Prace budowlane mogłyby być prowadzone w latach 2022-2024. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,7 mld zł.
(dg)