REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Zabierz dyslektyka do optyka

  1 października 2007

"Zabierz dyslektyka do optyka optomerysty lub okulisty" - pod takim hasłem rozpoczęła się ogólnopolska akcja dotycząca zaburzeń akomodacyjnych oka oraz widzenia optycznego.

REKLAMA

Z obserwacji prowadzonych przez optyków i optomerystów wynika, że dzieci rozpo-czynające edukację szkolną mają objawy zaburzeń wzroku. Nie zdając sobie spra-wy z istoty problemu walczą z wiatrakami, by pokonać problem dysleksji, a przy-czyna leży zupełnie gdzie indziej.

Co to jest opto-dysleksja?

Są to problemy czasowej wady widzenia, której podłożem jest zaburzenie akomo-dacji oka i obuocznego widzenia. Polega to na tym, że dziecko nie potrafi m.in. widząc dwa zupełnie różne obrazy, stworzyć jednego.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Jakie są objawy?

Przede wszystkim wolne, wymęczone tempo czytania. Dodatkowo dołącza się do tego trudność z utrzymaniem pisma w linijce, przepisywaniem tekstów z tablicy, częste błędy ortograficzne, wolne tempo pisania i trudności w pisaniu ze słuchu oraz wiele innych cech, których nie sposób wyliczyć.

REKLAMA

Co jest celem akcji?

Przede wszystkim wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat opto-dysleksji. Wielu ludziom zagadnienie jest zupełnie obce i nie mówimy tu o przeciętnym Kowalskim, a osobach, które na co dzień mają do czynienia z wychowaniem i kształceniem dzieci. Należy zaangażować wszelkie siły, aby zarówno nauczyciele, pedagodzy, jak i pielęgniarki szkolne byli świadomi tego problemu i wiedzieli, w jaki sposób mają postępować.

Trzeba również zainteresować sprawą środowisko okulistyczne i optomeryczne, aby podnosiło swoje kwalifikacje zawodowe. Obecnie w Polsce jest 80-90 optome-rystów, z czego w Warszawie zaledwie pięciu. Stanowczo za mało, żeby przebadać wszystkie dzieci.

Należy wprowadzić przesiewowe badania wzroku wykrywające zaburzenia wi-dzenia. Według specjalistów wystarczy tylko kilka dodatkowych czynności, aby móc wykryć nieprawidłowości. Prawidłowa diagnoza u okulisty pozwoli na skierowanie dziecka na specjalistyczne ćwiczenia, które po dwóch latach w znacznym stopniu mogą poprawić jakość czytania i pisania dyslektyka. Powinny zostać opracowane sposoby badań i rehabilitacji zaburzeń.

Powinna też zostać uchwalona ustawa regulująca obowiązki i uprawnienia opto-merystów. Obecnie nie ma jasności co do zakresu obowiązków przedstawicieli tego zawodu. Utrudnia to dotarcie osobom z zaburzeniami widzenia do odpowiedniej fa-chowej pomocy.

W jaki sposób należy postępować z dzieckiem posiadającym zaburzenia widze-nia?

Nauczyciel w szkole nie powinien porównywać pracy dziecka z zaburzeniami wzroku z innymi rówieśnikami. Takie dziecko nie może czytać na głos przy całej klasie, gdyż łączy się to z dodatkowym stresem i brakiem chęci współpracy ze stro-ny dziecka.

Rodzice powinni często kontrolować zeszyty, prowadzić wraz z synem lub córką słownik wyrazów trudnych oraz powtarzać ćwiczenia. Nie można traktować ucznia jak kalekiego. Trzeba upewniać go w jego sukcesach. Podkreślanie tego może da-wać doskonałe efekty.

Niewłaściwe korygowanie wad wzroku, brak dobrego, jasnego światła i ograni-czony dostęp do otwartych przestrzeni, to najczęstsze przyczyny zaburzeń akomo-dacyjnych oka. Więc zamiast pozwalać dziecku przesiadywać godzinami przed telewizorem lub ekranem komputera, weźmy je na spacer, aby jego oczy mogły odpocząć.

Agnieszka Pająk-Czech

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe