REKLAMA

Targówek

drogi »

 

Wkrótce ruszy budowa Trasy Świętokrzyskiej

  2 czerwca 2015

alt='Wkrótce ruszy budowa Trasy Świętokrzyskiej'
Obecnie Trasa Świętokrzyska kończy się zaraz za stacją Stadion.
źródło: Warszawikia

Umowa na budowę Trasy Świętokrzyskiej podpisana. Pierwsze samochody pojadą nią we wrześniu 2017 roku.

REKLAMA

"Trasa Świętokrzyska" to koncepcja z lat 50-tych ubiegłego wieku zakładająca budowę równoległej do trasy W-Z arterii łączącej daleką Wolę z Targówkiem. Od tego czasu minęły już... dwie epoki. Już w latach 70-tych planiści (nie tylko w Warszawie, ale na świecie) uważali już, że budowa tras przecinających miasto nie ma sensu i proponowali raczej budowę obwodnic, czego efektem była m.in. budowa Trasy Łazienkowskiej i koncepcja nieukończonej do dziś obwodnicy śródmiejskiej, której ostatnim wybudowanym elementem były wiadukty nad rondem Starzyńskiego. Obecnie wywołane nadmiarem samochodów zanieczyszczenie powietrza w Warszawie jest tak duże, że specjaliści sugerują, by po prostu zachęcić kierowców do przesiadki do komunikacji miejskiej - zrezygnować z archaicznych projektów tras i zainwestować w tramwaje oraz węzły przesiadkowe.

Co na to władze Warszawy?

Ich polityka w sprawie Trasy Świętokrzyskiej jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu i logiki. 15 lat temu oddano do użytku most Świętokrzyski, co wskazywało na aktualność projektu całej trasy. Przy okazji budowy II linii metra poszerzono stanowiące jej fragmenty ulice Prostą i Sokolą, ale jednocześnie zwężono Świętokrzyską. Nowy projekt zakłada ograniczenie szerokości trasy i zastosowanie lepszych od ekranów metod wyciszenia hałasu drogowego. W projekcie znajdzie się także rezerwa na tory tramwajowe na Targówek Fabryczny. Wygląda więc na to, że w ścisłym centrum Warszawy obowiązuje doktryna XXI-wieczna, ale im dalej od niego, tym bardziej aktualne są stare plany. To, że praski odcinek Trasy Świętokrzyskiej jednak powstanie, stało się jasne w kwietniu ubiegłego roku.

Przeciwko budowie trasy do ostatniego momentu protestowali mieszkańcy Michałowa oraz organizacje ekologiczne, zwracające uwagę na dramatyczny stan powietrza na Szmulkach, na których ubędzie terenów zielonych a przybędzie samochodów. Za budową opowiadało się wielu mieszkańców Targówka, na czele z burmistrzem Sławomirem Antonikiem.

- Dla Zacisza i Targówka ta trasa jest konieczna, aby dojechać do Dworca Wschodniego, na Grochów, do centrum, nie robiąc przy okazji tłoku na Targowej od pl. Wileńskiego do Kijowskiej, rozkładając ruch z Naczelnikowskiej, małej Radzymińskiej, Ząbkowskiej i al. Solidarności - to jeden z głosów z naszego forum.

Potrzeby budowy dodatkowego połączenia Targówka z Pragą nad torami kolejowymi (przede wszystkim dla autobusów) nikt nie kwestionował, krytykowano jednak planowaną szerokość trasy, ekrany akustyczne i zbyt dużą ingerencję w tereny zielone na Szmulkach i Michałowie. Nowy projekt, który przygotuje Strabag, będzie częściowym ustępstwem na rzecz protestujących. Ma on zakładać ograniczenie szerokości i zastosowanie lepszych od ekranów metod wyciszenia hałasu drogowego. W projekcie znajdzie się także rezerwa na tory tramwajowe na Targówek Fabryczny.

Budowa odcinka Trasy Świętokrzyskiej do skrzyżowania z Zabraniecką będzie kosztować 76 mln zł i ma zostać ukończona we wrześniu 2017 roku.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# Wotek51

02.06.2015 10:50

Panie Dominiku, projekt linii tramwajowej Warszawa-Wschodnia do Ząbek jest na stronie "SISKOM"

# abrakadabra

05.06.2015 08:40

"specjaliści sugerują, by po prostu zachęcić kierowców do przesiadki do komunikacji miejskiej - zrezygnować z archaicznych projektów tras i zainwestować w tramwaje oraz węzły przesiadkowe"
A jak to się ma do nioeplanowanych wężłów przesyadkowych przy stacjach II linii metra na Targówku?
Czy wobec tego specjaliści nie powinni wypowierdzieć się w tej kwestii? II linia metra powinna dotrzeć do Trasy Toruńskiej przy skrzyżowaniu z Głębocką - powstałby wówczas bardzo dobry wezeł przesiadkowy, a na Bródnie co powstanie? Trawniki i chodniki zasatwione samochodami (w najlepszym wypadku).

# gość

05.06.2015 18:59

Nawiązując do poprzednika:
Owi "specjaliści" to tzw. "varsavianiści" czyli przyjezdni nie mający pojęcia o Warszawie lecz mający w głowach "sieczkę" wytworzoną przez pseudonaukowców mieniących się różnego rodzaju "profesorami", "magistrami", "siskomowcami" etc.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break