REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0
Targówek

drogi »

 

Wkrótce ruszy budowa Trasy Świętokrzyskiej

  2 czerwca 2015

alt='Wkrótce ruszy budowa Trasy Świętokrzyskiej'
Obecnie Trasa Świętokrzyska kończy się zaraz za stacją Stadion.
źródło: Warszawikia

Umowa na budowę Trasy Świętokrzyskiej podpisana. Pierwsze samochody pojadą nią we wrześniu 2017 roku.

REKLAMA

biedronka021 2
"Trasa Świętokrzyska" to koncepcja z lat 50-tych ubiegłego wieku zakładająca budowę równoległej do trasy W-Z arterii łączącej daleką Wolę z Targówkiem. Od tego czasu minęły już... dwie epoki. Już w latach 70-tych planiści (nie tylko w Warszawie, ale na świecie) uważali już, że budowa tras przecinających miasto nie ma sensu i proponowali raczej budowę obwodnic, czego efektem była m.in. budowa Trasy Łazienkowskiej i koncepcja nieukończonej do dziś obwodnicy śródmiejskiej, której ostatnim wybudowanym elementem były wiadukty nad rondem Starzyńskiego. Obecnie wywołane nadmiarem samochodów zanieczyszczenie powietrza w Warszawie jest tak duże, że specjaliści sugerują, by po prostu zachęcić kierowców do przesiadki do komunikacji miejskiej - zrezygnować z archaicznych projektów tras i zainwestować w tramwaje oraz węzły przesiadkowe.

Co na to władze Warszawy?

Ich polityka w sprawie Trasy Świętokrzyskiej jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu i logiki. 15 lat temu oddano do użytku most Świętokrzyski, co wskazywało na aktualność projektu całej trasy. Przy okazji budowy II linii metra poszerzono stanowiące jej fragmenty ulice Prostą i Sokolą, ale jednocześnie zwężono Świętokrzyską. Nowy projekt zakłada ograniczenie szerokości trasy i zastosowanie lepszych od ekranów metod wyciszenia hałasu drogowego. W projekcie znajdzie się także rezerwa na tory tramwajowe na Targówek Fabryczny. Wygląda więc na to, że w ścisłym centrum Warszawy obowiązuje doktryna XXI-wieczna, ale im dalej od niego, tym bardziej aktualne są stare plany. To, że praski odcinek Trasy Świętokrzyskiej jednak powstanie, stało się jasne w kwietniu ubiegłego roku.

Przeciwko budowie trasy do ostatniego momentu protestowali mieszkańcy Michałowa oraz organizacje ekologiczne, zwracające uwagę na dramatyczny stan powietrza na Szmulkach, na których ubędzie terenów zielonych a przybędzie samochodów. Za budową opowiadało się wielu mieszkańców Targówka, na czele z burmistrzem Sławomirem Antonikiem.

- Dla Zacisza i Targówka ta trasa jest konieczna, aby dojechać do Dworca Wschodniego, na Grochów, do centrum, nie robiąc przy okazji tłoku na Targowej od pl. Wileńskiego do Kijowskiej, rozkładając ruch z Naczelnikowskiej, małej Radzymińskiej, Ząbkowskiej i al. Solidarności - to jeden z głosów z naszego forum.

Potrzeby budowy dodatkowego połączenia Targówka z Pragą nad torami kolejowymi (przede wszystkim dla autobusów) nikt nie kwestionował, krytykowano jednak planowaną szerokość trasy, ekrany akustyczne i zbyt dużą ingerencję w tereny zielone na Szmulkach i Michałowie. Nowy projekt, który przygotuje Strabag, będzie częściowym ustępstwem na rzecz protestujących. Ma on zakładać ograniczenie szerokości i zastosowanie lepszych od ekranów metod wyciszenia hałasu drogowego. W projekcie znajdzie się także rezerwa na tory tramwajowe na Targówek Fabryczny.

Budowa odcinka Trasy Świętokrzyskiej do skrzyżowania z Zabraniecką będzie kosztować 76 mln zł i ma zostać ukończona we wrześniu 2017 roku.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

biedronka020 2

Komentarze (3)

# Wotek51

02.06.2015 10:50

Panie Dominiku, projekt linii tramwajowej Warszawa-Wschodnia do Ząbek jest na stronie "SISKOM"

# abrakadabra

05.06.2015 08:40

"specjaliści sugerują, by po prostu zachęcić kierowców do przesiadki do komunikacji miejskiej - zrezygnować z archaicznych projektów tras i zainwestować w tramwaje oraz węzły przesiadkowe"
A jak to się ma do nioeplanowanych wężłów przesyadkowych przy stacjach II linii metra na Targówku?
Czy wobec tego specjaliści nie powinni wypowierdzieć się w tej kwestii? II linia metra powinna dotrzeć do Trasy Toruńskiej przy skrzyżowaniu z Głębocką - powstałby wówczas bardzo dobry wezeł przesiadkowy, a na Bródnie co powstanie? Trawniki i chodniki zasatwione samochodami (w najlepszym wypadku).

# gość

05.06.2015 18:59

Nawiązując do poprzednika:
Owi "specjaliści" to tzw. "varsavianiści" czyli przyjezdni nie mający pojęcia o Warszawie lecz mający w głowach "sieczkę" wytworzoną przez pseudonaukowców mieniących się różnego rodzaju "profesorami", "magistrami", "siskomowcami" etc.

REKLAMA

biedronka019 2
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

cemat box 3cemat box 0
Kup bilet

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni