Wielka metamorfoza dawnych folwarków. Wyrosło Wilno
25 listopada 2014
Osiedle Wilno przestaje być "końcem świata" i staje się pełnoprawną częścią dzielnicy na równi z Bródnem i Targówkiem Mieszkaniowym. Jakie zmiany następują obecnie i co czeka nas w przyszłości?
Obecnie trwają prace nad nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego okolic ul. Swojskiej. Stary, sporządzony kilkanaście lat temu, zakładał utrzymanie przemysłowego charakteru okolic. Od tego czasu podejście samorządów zmieniło się o 180 stopni, np. zaczęto dostrzegać w biegnącej tu linii kolejowej czynnik miastotwórczy, a nie wroga. Dziś zbudowana przez Dom Development stacja Zacisze Wilno nie jest jeszcze popularna, ale wkrótce się to zmieni. Przygotowany plan miejscowy musi iść za zapisami Studium uwarunkowań przestrzennych, który przyjęła niedawno Rada Warszawy. Zgodnie z nowymi planami w bezpośrednim sąsiedztwie kolei staną kolejne bloki, ale zostanie także miejsce na szkoły i przedszkola. Ogromny teren, przeznaczony wcześniej na zabudowę jednorodzinną lub zupełnie niewykorzystywany, będzie sukcesywnie przekształcany w kolejne kwartały miasta. W przyszłości okolice Wilna przetnie także wpisana właśnie do Studium linia tramwajowa Ząbki-Praga.
Zmiany następują także na okolicznych ulicach. Na Swojskiej już jest nowiutki asfalt, otwarto także brakujący odcinek Wiernej, stanowiącej teraz główny wjazd na Wilno. Autobusy linii 170 nie kursują już przez pl. Ratuszowy, ale ze Swojskiej skręcają bezpośrednio w Wierną.
- Tak jest trochę wygodniej, bo autobus rzadziej skręca a Wierna jest szersza od Zamkowej - mówią spotkane na osiedlu panie z wózkami dziecięcymi. Zgodnie z nowymi planami w bezpośrednim sąsiedztwie kolei staną kolejne bloki, ale zostanie także miejsce na szkoły i przedszkola. Ogromny teren, przeznaczony wcześniej na zabudowę jednorodzinną lub zupełnie niewykorzystywany, będzie sukcesywnie przekształcany w kolejne kwartały miasta. - Trasa 170 nie jest jednak zbyt dobra, niektóre kursy przejeżdżają przez Elsnerów, a tam prawie nikt nie wsiada. Powinni puścić tędy co najmniej jedną nową linię, może znowu przez pl. Ratuszowy. Ale i tak najbardziej się opłaca iść albo podjechać do pociągów.
W połowie grudnia obok Dworca Wileńskiego, na którym kończą bieg jadące przez Wilno pociągi Kolei Mazowieckich, otwarta zostanie stacja metra. Powinno to zachęcić więcej osób, zwłaszcza dojeżdżających do pracy na Woli, do korzystania z transportu szynowego zamiast samochodu. Niestety, władze Warszawy powtórzyły na Pradze błąd z Dworca Gdańskiego, nie łącząc stacji kolei podziemnej i naziemnej bezpośrednim przejściem (na Dworcu Gdańskim tunel dobudowano dużym kosztem kilka lat później).
Dom Development, odpowiedzialny za powstawanie osiedla "pośrodku niczego" zapowiada, że oddane do użytku bloki to dopiero jedna czwarta inwestycji. Kolejne etapy będą wykańczane latem przyszłego roku, jesienią przyszłego roku i wiosną 2016 r. Wcale nie jest powiedziane, że to koniec, bo na zagospodarowanie czeka jeszcze ogromny teren.
DG