Wiadukt grozy na Towarowej. Remont odkładany od 20 lat
15 kwietnia 2022
Instytut Badawczy Dróg i Mostów uznał wiadukt przy pl. Zawiszy za wymagający pilnej naprawy już w roku 2002. Przebudowa jest wciąż odkładana.
Na górze tramwaje i samochody, na dole rdza i ubytki - tak wygląda oglądany z boku wiadukt Towarowej nad linią kolejową biegnącą wzdłuż Alej Jerozolimskich. Estakada czeka na remont od wielu lat, choć drogowcy dysponują już pozwoleniem na budowę i projektem.
Kiedy remont Towarowej?
Towarowa jest jedną z najruchliwszych ulic w Warszawie, a alternatywami dla niej są równie oblegane trasa Prymasa Tysiąclecia i al.
Czas przykryć tory wzdłuż Alej. "Plan dopuszcza wieżowce"
Burmistrz Woli uważa remont linii kolejowej za wielką, niewykorzystaną szansę dla Warszawy.
Jana Pawła II, ewentualnie wąska Żelazna. Przebudowa wiaduktu poskutkuje gigantycznymi utrudnieniami a kolejni prezydenci miasta zrzucają problem na swoich następców. Za czasów Hanny Gronkiewicz-Waltz najpierw był kryzys gospodarczy, a później rozpoczęła się budowa stacji metra na rondzie Daszyńskiego, która wywołała duże utrudnienia w całej okolicy. Z kolei za prezydentury Rafała Trzaskowskiego mamy równolegle stan epidemii, następny kryzys gospodarczy, remont tunelu trasy Prymasa Tysiąclecia i wreszcie kryzys uchodźczy. Niezależnie od tego samorząd czeka, aż kolejarze rozpoczną remont biegnących pod estakadą torów.
- Pozwolenie na budowę wciąż jest ważne - zapewnia Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - Pilnujemy podtrzymywania tej ważności, bo choć zmiany w układzie torów wymuszą inny kształt obiektu, niż ten w dokumentacji odtworzeniowej, którą posiadamy, to musimy być zabezpieczeni na wypadek, gdyby PKP Polskie Linie Kolejowe z jakiegoś powodu odstąpiły od przebudowy linii średnicowej. To oczywiście wyłącznie opcja awaryjna.
Wszystko zależy od kolejarzy
Jak informuje rzecznik drogowców, po przebudowie wiadukt będzie szerszy. ZDM zapewnia, że na bieżąco monitoruje jego stan techniczny. Nie jest oczywiście idealny, ale w najbliższym czasie nie powinien pogorszyć się na tyle, by konieczne było zamknięcie fragmentu Towarowej.
- Jesteśmy w trakcie opracowywania porozumienia z PKP PLK, które określi zaangażowanie finansowe obu stron w konkretne elementy inwestycji - mówi Dybalski. - Dopiero wtedy będzie można mówić o kwocie, która wymaga zabezpieczenia. Oczywiście w ratuszu jest jasne, że taki wydatek w najbliższym czasie będzie konieczny i pieniądze muszą zostać wygospodarowane. Przebudowa linii średnicowej nie jest zaskoczeniem. Wiemy, że ta część linii średnicowej będzie przebudowywana jako jedna z pierwszych, więc zakładamy, że rozpocznie się w 2024 roku.
(dg)
.