REKLAMA

Puls Warszawy

drogi »

 

Marszałkowska będzie zwężona. Radny Figura: "W Warszawie narasta bunt"

  10 marca 2021

alt='Marszałkowska będzie zwężona. Radny Figura: "W Warszawie narasta bunt"'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Kolejną ulicą w Warszawie, na której drogowcy zmniejszą liczbę pasów ruchu, jest jedna z głównych arterii miasta.

REKLAMA

Po Świętokrzyskiej i Górczewskiej, których jezdnie zostały zwężone przy okazji budowy metra, przyszedł czas na Marszałkowską. Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął poszukiwania firmy, która zaprojektuje przebudowę odcinków od pl. Konstytucji do Nowogrodzkiej i od Królewskiej do pl. Bankowego.

Marszałkowska zwężona

Dzisiejsza Marszałkowska powstała w latach piećdziesiątych XX wieku kosztem znacznej części zniszczonej zabudowy Śródmieścia. W zamyśle ówczesnych planistów miała być jedną z trzech szerokich arterii, biegnących przez dzielnicę z północy na południe, obok al. Jana Pawła II (d. Marchlewskiego) i Krakowskiego Przedmieścia, na którym były wówczas cztery pasy ruchu. Odcinek między pl. Konstytucji a pl. Defilad miał dodatkowo funkcję propagandowo-reprezentacyjną - łączył dwa zespoły socrealistycznej zabudowy i był przystosowany do organizacji parad wojskowych. Teraz Marszałkowska ma stać się aleją pełną drzew.

- Koncepcja zakłada wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni - pisze ZDM. - Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.

Na obu odcinkach chodnik zostanie przebudowany i oddzielony od drogi rowerowej. Po stronie wschodniej przejazd rowerem będzie możliwy od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego, a po stronie Pałacu Kultury - od pl. Konstytucji do pl. Bankowego. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej. Przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na wysokości parku Saskiego i pomnika Kościuszki. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe, a sygnalizacja na całej ulicy będzie ustawiona na priorytet dla komunikacji zbiorowej.

Wstąp do księgarni

"Strategia zwężania"

- Polityka transportowa Warszawy jest niespójna - komentuje w rozmowie z PAP warszawski radny Dariusz Figura. - Realizuje się strategię zwężania ulic, wyłączania istotnych ciągów komunikacyjnych, czego przykładem jest przebudowa tzw. placu pięciu rogów, a rezygnuje z budowy obwodnic.

Radny odnosi się do rozpoczętej właśnie przebudowy skrzyżowania Chmielnej, Kruczej, Brackiej, Zgody i Szpitalnej, dla którego urzędnicy wymyślili określenie "plac pięciu rogów". Przejazd z północy na południe będzie możliwy tylko dla autobusów i rowerów, zaś kierowcy zostaną wypchnięci na przeznaczoną do zwężenia Marszałkowską.

- Warszawa jest miastem rozległym, tu układ drogowy pełni bardzo ważną rolę - mówi radny Figura. - Rozumiem koncepcję, która mówi, żeby nie wprowadzać bardzo dużego ruchu do centrum miasta. Jednak muszą być budowane obwodnice, a np. praska część obwodnicy śródmiejskiej jest w planach od zawsze.

REKLAMA

Zwężenie Marszłkowskiej ważniejsze od obwodnicy Pragi?

Budowa praskiej obwodnicy została po raz kolejny przełożona w czasie na bliżej nieokreśloną przyszłość. Władze miasta uznały, że przebudowa "placu pięciu rogów", zwężenie Jana Pawła II i Marszałkowskiej - to inwestycje ważniejsze od oczekiwanej od dziesięcioleci prawobrzeżnej obwodnicy. - W mieście narasta bunt przeciwko zwężaniu ulic - komentuje decyzje ratusza radny Figura.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (13)

 Taltos2

10.03.2021 12:45

Pan Figura gada głupoty. Marszałkowska na tym odcinku JEST absurdalnie szeroka, 2 pasy tam w zupełności wystarczą, a jeszcze dojdą miejsca parkingowe.
PS. Natomiast co do obwodnicy Pragi - pełna zgoda, powinna być priorytetem. Tyle, ze jej koszt (estakady, 3 pasy) to wielokrotność przebudowy Jana Pawła, Placu 5 rogów czy zadrzewienia Marszałkowskiej. Niech radny Figura wskaże konkretnie, z czego zrezygnować, albo jak zwiększyć dochody?

# podatNIKT

10.03.2021 13:02

Taltos2 napisał 10.03.2021 12:45
Niech radny Figura wskaże konkretnie, z czego zrezygnować, albo jak zwiększyć dochody?

Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Oszczędność 500 mln, wartość działki co najmniej 1 mld. Ile jeszcze brakuje na obwodnicę Pragi? To zaraz znajdę.

# xxx

10.03.2021 13:34

Marszałkowska jest tam absurdalnie szeroka, trzeba ją zwęzyć. 2 pasy w każdym kierunku wystarczą-tak jest w okolicy ogrodu saskiego i ta szerokosc powinna być zachowana a całej długości. Zaoszczędzone miejsce powinno się przeznaczyć na miejsca parkingowe, ale nie równoległe, tylko naturalnie skośne do osi jezdni. Do tego zieleń i przejścia dla pieszych i będzie dobrze.

REKLAMA

# Dziadek parkingowy

10.03.2021 13:47

Dość autostrad w centrum miasta! Radny Figura koniecznie chce udowodnić, że wyznawanie światopoglądu konserwatywnego musi być równoznaczne z zacofaniem. Niedobrze.

# Marian

10.03.2021 15:56

Po likwidacji parkingów Marszałkowska stała się slumsem. Teraz zwężona będzie jeszcze zakorkowana.
Do tego slumsy w pasażu Wiecha i na Chmielnej. Traz dojdzie do tego Bracka i Szpitalna.
JP2 po zwężeniu i likwidacji parkingów stała się tylko przelotówką. Świętokrzyska jeden wielki korek i puste chodniki.
Lewactwo oczadziało i niszczy miasto w imię walki z kierowcami.
Czas na komisarza w Warszawie bo ten gamoń zniszczy wszystko.

# Marian

10.03.2021 16:03

Taltos2 napisał 10.03.2021 12:45
Pan Figura gada głupoty. Marszałkowska na tym odcinku JEST absurdalnie szeroka, 2 pasy tam w zupełności wystarczą, a jeszcze dojdą miejsca parkingowe.
Bedziesz miał takie miejsca parkingowe jak na JP2. Zrobili 3 małe zatoczki a zlikwidowali parking na kilkadziesiąt samochodów nad torami. To są chorzy ludzie, których PIS powinien jak najszybciej usunąć.

REKLAMA

# Dziadek parkingowy

10.03.2021 19:38

#Marian napisał(a) 10.03.2021 16:03
Bedziesz miał takie miejsca parkingowe jak na JP2. Zrobili 3 małe zatoczki a zlikwidowali parking na kilkadziesiąt samochodów nad torami
A to nie jest tak, że parking nad terenem kolejowym jest własnością PKP PLK?

# xxx

10.03.2021 20:40

#Marian napisał(a) 10.03.2021 15:56
Po likwidacji parkingów Marszałkowska stała się slumsem. Teraz zwężona będzie jeszcze zakorkowana.
Do tego slumsy w pasażu Wiecha i na Chmielnej. Traz dojdzie do tego Bracka i Szpitalna.
Czy rozumiesz znaczenie słowa "slums"? Bo wbrew temu co sądzisz, to nie jest określenie na ulicę bez parkingu.

# kierowca_WX

11.03.2021 08:35

Jeżeli narasta jakiś bunt w Warszawie, to jest to bunt przeciwko zmotoryzowanym dziadersom szykanującym mieszkańców niebezpieczną szybką jazdą, dzikim parkowaniem oraz próbami blokowania rozwoju miasta i ucywilizowania przestrzeni publicznej.
Jako kierowca popieram zmiany, gdyż wpłyną one pozytywnie na jakość życia w mieście oraz bezpieczeństwo, zarówno samych kierowców (mniejsza prędkość ruchu) jak i pieszych.

REKLAMA

# kierowca_WJ

11.03.2021 10:18

#kierowca_WX napisał(a) 11.03.2021 08:35
Jeżeli narasta jakiś bunt w Warszawie, to jest to bunt przeciwko zmotoryzowanym dziadersom szykanującym mieszkańców niebezpieczną szybką jazdą, dzikim parkowaniem oraz próbami blokowania rozwoju miasta i ucywilizowania przestrzeni publicznej.
Jako kierowca popieram zmiany, gdyż wpłyną one pozytywnie na jakość życia w mieście oraz bezpieczeństwo, zarówno samych kierowców (mniejsza prędkość ruchu) jak i pieszych.

Czyli zwężanie ulic w centrum i budowa mostu dla rowerów jest ważniejsza od obwodnicy Pragi?

# Vojtech

11.03.2021 10:32

#kierowca_WJ napisał(a) 11.03.2021 10:18
Czyli zwężanie ulic w centrum i budowa mostu dla rowerów jest ważniejsza od obwodnicy Pragi?
Obwodnica Pragi wymaga nieporównywalnie większych nakładów, niż ucywilizowanie Marszałkowskiej i budowa kładki nad Wisłą.

# kierowca_WJ

11.03.2021 10:47

#Vojtech napisał(a) 11.03.2021 10:32
Obwodnica Pragi wymaga nieporównywalnie większych nakładów, niż ucywilizowanie Marszałkowskiej i budowa kładki nad Wisłą.

Sama Marszałkowska na pewno, ale jak dodasz do niej ogłoszony dziś most rowerowy i kilka innych głupot, to okaże się, że jest kasa na obwodnicę.

REKLAMA

# ***** ***

13.03.2021 02:22

Odszedł w niebyt ###ota ##łgłówek galas (wojewódzki inżynier ruchu) to teraz mamy następcę w ZDM-e, żenada. Tak to jest dopuścić ##wniarza do rządzenia.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024