Marszałkowska będzie zwężona. Projekt może kosztować ponad milion
26 marca 2021
Na dwóch odcinkach jednej z głównych ulic Warszawy ubędzie asfaltu, ale przybędzie zieleni. Sam projekt będzie kosztować co najmniej kilkaset tysięcy.
"Oferty wydają się korzystne" - ogłosił Zarząd Dróg Miejskich po zebraniu zgłoszeń od firm zainteresowanych wykonaniem projektów przebudowy Marszałkowskiej. Na odcinkach od pl. Konstytucji do Nowogrodzkiej i od Królewskiej do pl.
Marszałkowska będzie zwężona. Radny Figura: "W Warszawie narasta bunt"
Kolejną ulicą w Warszawie, na której drogowcy zmniejszą liczbę pasów ruchu, jest jedna z głównych arterii miasta.
Bankowego jezdnie mają zostać zwężone a odzyskane miejsce zostanie przeznaczone na zieleń.
Marszałkowska do zwężenia
O umowę z drogowcami stara się pięć firm. Jeśli na obu odcinkach wybrana zostanie najtańsza oferta, za projekt przebudowy zapłacimy 781 tys. zł. Druga z najtańszych firm zażyczyła sobie już prawie 1,3 mln zł. Projekty mają zostać przygotowane w oparciu o koncepcję Zielonej Marszałkowskiej przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z nielicznymi zainteresowanymi mieszkańcami. Zakłada ona wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie większej ilości zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew, krzewów i żywopłotów.
- Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie - zapowiada ZDM. - Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nowa zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, w tym po zachodniej stronie aż do pl. Bankowego.
Rowerem po Marszałkowskiej
W środę 24 marca ruszyła przebudowa na innym odcinku Marszałkowskiej, na wysokości pl. Defilad. Między Świętokrzyską a rejonem stacji metra Centrum powstanie droga dla rowerów. Drogowcy wyremontują także chodnik i wyznaczą na jezdni pas do parkowania równoległego. Ponieważ prawy pas Marszałkowskiej w stronę ronda Dmowskiego jest bardzo szeroki, przebudowa nie będzie wiązała się ze zmniejszeniem liczby pasów ruchu.
- Również w tym roku przebudujemy rondo Dmowskiego - zapowiada ZDM. - Wokół niego powstaną cztery naziemne przejścia dla pieszych na wysokości ulic Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej, dzięki którym piesi nie będą zmuszeni korzystać ze schodów, żeby np. dostać się na perony przystanków tramwajowych. Przy trzech przejściach zostaną utworzone przejazdy rowerowe.
(dg)