Tramwaje przejmą tunel Wolskiej. Budowa ruszy w marcu
31 stycznia 2022
W przyszłym roku mieszkańcy Odolan i Jelonek pojadą tramwajami prosto na rondo Daszyńskiego. Kierowcy stracą bezkolizyjny przejazd pod Redutową.
Prace na budowie torowiska na Kasprzaka i fragmencie Wolskiej ruszą w marcu. Strabag przejął już plac budowy i urządził zaplecze techniczne. Obecnie czeka na zatwierdzenie czasowej organizacji ruchu drogowego.
Tramwaj na Kasprzaka - co z tunelem?
- Wraz z marcowym rozpoczęciem sezonu budowlanego ekipy pojawią się na dwóch końcach nowo budowanej trasy - zapowiadają Tramwaje Warszawskie. - U zbiegu Wolskiej i Kasprzaka pierwsza ekipa będzie działała przy stopniowej rozbiórce obecnie funkcjonującego przejścia podziemnego i budowie nowego. Przejście to będzie prowadziło do przystanku tramwajowego. Sam przystanek znajdzie się jeszcze niżej, w miejscu gdzie dziś znajduje się jezdnia.
Na podziemny przystanek Reduta Wolska będzie można dostać się za pomocą schodów, wind i pochylni. Podczas przebudowy przejścia jezdnia będzie tymczasowo zwężona. Kolejne prace Strabag będzie prowadził na drugim końcu placu budowy. Będą to roboty związane z instalacją podziemnego kabla zasilającego w okolicach skrzyżowania Karolkowej i Kasprzaka.
Tramwaj na Kasprzaka - ile drzew wytną?
- Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ - przypominają tramwajarze. - Podróż potrwa zaledwie kilka minut. Na otwarcie tramwaju na Kasprzaka czekają mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic Jana Kazimierza, ale skorzystają nie tylko mieszkańcy Woli. Tramwaj dowiezie pasażerów do przystanku kolejowego Warszawa Wola. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa. Prace będą prowadzone na odcinku o długości niemal 3,5 km.
Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków przy Płockiej, przy stacji kolei miejskiej Wola oraz przy Ordona. Podczas budowy wycięte zostaną zaledwie 24 drzewa, spośród których pięć już teraz stanowi zagrożenie dla ludzi. W zamian na Kasprzaka i Wolskiej zasadzone zostaną 94 rośliny: klony pospolite, jesiony wyniosłe, wiązy szypułkowe i dęby szypułkowe o średnicy co najmniej 16 cm. Pojawi się także ponad 400 m2 traw ozdobnych i bylin, a także 6,6 tys. m2 krzewów przy przystankach, skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz na Wolskiej. Tory zostaną obsadzone rozchodnikiem a betonowe ściany przy przystanku Reduta Wolska pokryte pnączami.
Tramwaj na Kasprzaka - terminy
- Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku - zapowiadają Tramwaje Warszawskie. - Wykonawca ma 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Do tego czasu nie będą wliczane trzymiesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca. Jeden z nich właśnie się kończy.
Warszawski samorząd zapłaci Strabagowi 205 mln zł. Budowa na Kasprzaka jest formalnie częścią wielkiego pakietu inwestycji tramwajowych, dofinansowanego przez Unię Europejską kwotą 156 mln zł.
(dg)