REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Veturilo nad przepaścią. Warszawy nie stać na rowery
REKLAMA

źródło: materiały prasowe


REKLAMA

Veturilo nad przepaścią. Warszawy nie stać na rowery

Osiem lat po uruchomieniu systemu wypożyczalni do urzędników dotarło, że samorządu nie stać na jego utrzymanie.

REKLAMA

Kto będzie obsługiwać system Veturilo od marca przyszłego roku? Ile milionów zapłaci za to zadłużony warszawski samorząd? Choć koniec umowy z dotychczasowych operatorem - niemiecką firmą Nextbike - zbliża się wielkimi krokami, wciąż nie wiemy, kto przejmie obsługę publicznych rowerów od przyszłego sezonu.



Koniec Veturilo?

Nextbike obsługiwał system Veturilo od samego początku jego istnienia, czyli od 2012 roku. Przez kilka pierwszych lat wydawało się, że niemiecka firma znalazła idealny model biznesowy finansowany w większości przez polskie samorządy.

Problemy pojawiły się w latach 2018-2019, gdy akcje Nextbike na warszawskiej giełdzie NewConnect spadły z poziomu 120 do kilkunastu złotych. Powód? Pojawienie się konkurencji w postaci elektrycznych hulajnóg, których ratusz nie kontrolował i bezskutecznie próbował tępić. Co więcej, 1 kwietnia polski rząd na kilka tygodni zdelegalizował publiczne wypożyczalnie rowerów pod pretekstem epidemii. W maju polski oddział Nextbike złożył wniosek o upadłość i nie stanął do przetargu na obsługę Veturilo na lata 2021-2028.

- Ofertę złożyła tylko jedna firma: hiszpańska Marfina - pisze warszawski ratusz. - Oferowana stawka znacznie przekracza budżet przeznaczony na ten cel. Stąd też decyzję o jego dalszym losie odłożyliśmy do jesieni. W tym czasie będziemy mogli przeanalizować sytuację finansową miasta i podejmować ewentualne decyzje.



Veturilo 2021

Póki co pewne jest tylko jedno: Veturilo nie ruszy 1 marca 2021 roku. Aby system mógł ruszyć po zimowej przerwie w tradycyjnym terminie, ratusz musiałby podpisać umowę z nowym operatorem już kilka tygodni temu, dając mu czas na przygotowanie oraz wyprodukowanie i dostawę rowerów oraz wypożyczalni.

- Ewentualne rozstrzygnięcie przetargu jesienią oznacza co najmniej kilkumiesięczne opóźnienie - zapowiada ratusz. - Być może byłoby ono jeszcze dłuższe, ponieważ nie wiemy, jak epidemia wpłynie na możliwości utworzenia systemu, łańcuchy dostaw sprzętu itd.

Samorząd zamierza znaleźć teraz "operatora zastępczego", który obsłuży Veturilo w roku 2021. Czy będzie nim Nextbike, który dzięki warszawskiemu ratuszowi wstanie z kolan? Przekonamy się w październiku.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica




11.08.2020 20:44 #Mattt
Socjalistyczne inicjatywy prędzej czy później muszą upaść.
11.08.2020 22:52 #Trzask! i po rowerkach
"idealny model biznesowy finansowany w większości przez polskie samorządy' - Taki był idealny, że z tej idealności aż zbańczył.
A dlaczego te rowerki mają być finansowane przez samorząd a nie przez ich użytkowników?
12.08.2020 07:48 Lukasz321a
Ktoś nie dostał lub nie chciał wziąć łapuweczki co za pech.
12.08.2020 12:36 #Marian
Czaskoś pozwężał ulice żeby lemingi mogły rowerkami śmigać a tu doopa. Trzeba będzie stać w korkach. Może chociaż zostało parę groszy na palety pod Ratuszem. Dobrze że ten nieudacznik nie został prezydentem. To byłaby tragedia dla kraju.
12.08.2020 14:51 #księgowy
A może wreszcie Tu Stolica napisze ile w 2019 miasto zapłaciło Venturilo , i ile kilometrów ( albo minut ) te rowery w sumie jeździły ?
To sobie już każdy policzy ile to było zł/km albo zł / min i wtedy ocenimy czy warto.
REKLAMA
14.08.2020 22:32 #Oleole89
Hulajnogi i epidemia wykończyły system. Ale skoro w innych europejskich stolicach działa to u nas też może.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA