Ulica Łokietka będzie jednokierunkowa. Jak autobusy dojadą do stacji metra?
12 kwietnia 2022
Ciąg ulic łączących Targówek z Zaciszem będzie mieć po przebudowie wąskie gardło. Utrudni to uruchomienie autobusów dowożących do metra.
Przebudowa Codziennej, Władysława Łokietka i Unickiej to jedna z inwestycji, które miałyby poprawić sieć drogową Zacisza. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta powinien zakończyć prace nad kapitalnym remontem ciągu ulic do roku 2024.
Łokietka w jedną stronę
Na stronie internetowej instytucji ostatnia informacja o inwestycji pochodzi z roku... 2018. Ówczesny Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych donosił wówczas o przetargu na projekt i zapowiadał budowę chodników oraz dwóch dróg rowerowych. Jak udało nam się dowiedzieć, skutkiem zmian będzie jeden kierunek na jezdni Władysława Łokietka na odcinku od Gilarskiej do Jórskiego.
- Na tym odcinku występują ograniczenia terenowe i szerokość pasa drogowego wynosi od 1130 do 1175 cm - wyjaśnia Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka SZRM. - Gęsta zabudowa jednorodzinna ogranicza możliwość poszerzenia pasa drogowego i wykonania jezdni dwukierunkowej, obustronnych chodników i ciągu rowerowego, który łączy stację metra Trocka ze stacją Zacisze i biegnie dalej do Lasu Bródnowskiego. Utrzymanie dwukierunkowej jezdni skutkowałoby możliwością wykonania tylko jednostronnego chodnika. Przyjęte rozwiązanie pozwala zatem na spełnienie kluczowych wymogów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie realizacji ciągów pieszych, rowerowych i zieleni.
Bo droga będzie za głośna
Rzeczniczka informuje, że wybór wariantu jednokierunkowego był podyktowany także koniecznością dotrzymania "standardu poziomu hałasu dla przyległych zabudowań". Urzędnicy uważają, że zachowanie dwukierunkowej ulicy Władysława Łokietka poskutkowałoby przeniesieniem się tam części ruchu z Radzymińskiej. Według analiz, samochodów byłoby w takim wariancie więcej o 20-58%. Rozrzut między prognozami jest więc ogromny.
- Wariant dwukierunkowy przy dodatkowym ruchu pojazdów nie byłby możliwy do realizacji ze względów środowiskowych - przekazała nam Choińska-Ostrowska. - Przy ruchu dwukierunkowym doszłoby do przekroczeń hałasu a wąski pas drogowy nie daje możliwości wykonania jakichkolwiek zabezpieczeń akustycznych. Zastosowanie nawierzchni o obniżonej hałaśliwości, przy prognozowanych natężeniach ruchu, także nie pozwoliłoby dotrzymać przewidzianych w przepisach poziomów hałasu.
Autobusy nie dojadą
Według naszych informacji przeciwko jednokierunkowej ulicy Łokietka protestował Zarząd Transportu Miejskiego. Projekt zmian związanych z planowanym otwarciem stacji metra zakłada, że kursowałaby tamtędy linia 262, dowożąca mieszkańców Lewinowa do stacji Trocka. Jeśli Władysława Łokietka będzie jednokierunkowa od Gilarskiej do Jórskiego, autobusy musiałyby kursować w jedną stronę naokoło. Okazuje się, że decyzja o jednokierunkowości Łokietka nie zapadła w SZRM, ale bezpośrednio w warszawskim ratuszu.
- Wariant jednokierunkowy został wskazany przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu Urzędu Miasta st. Warszawy do prowadzonych przez nas dalszych prac projektowych - poinformowała nas rzeczniczka SZRM.
(dg)