Tramwaj zamiast mostu
23 czerwca 2006
Budowa bardzo potrzebnego mostu Północnego wciąż się odwleka. Władze Warszawy doszły do wniosku, że w ramach ułatwień komunikacyjnych dla mieszkańców Białołęki, warto jak najszybciej połączyć Żerań z Tarchominem. Linię tramwajową wzdłuż Modlińskiej można by wytyczyć do 2008 r.
Zanim powstanie most
Zachodnia część dzielnicy Białołęka, czyli zespół osiedli Tarchomin - Nowodwory jest obecnie najintensywniej rozbudowującym się obszarem Warszawy. W tej części dzielnicy mieszka już ponad 45 tys. osób, a plany przewidują znaczne zwiększenie tej liczby. Nowych bloków - mniejszych i większych - stale przybywa, co sprawia, że coraz więcej osób dojeżdża do centrum. Dopóki nie powstanie most Północny, po którym w założeniach mają jeździć szybkie tramwaje, dowożące do stacji metra - a na razie się na to nie zapowiada - mieszkańcy codziennie stoją w korkach na jedynym szlaku do centrum: ulicy Modlińskiej. By choć nieco odciążyć zablokowaną arterię, powstał pomysł zbudowania linii tramwajowej prowadzącej z Żerania na Tarchomin.W pierwszej kolejności
Skoro most Północny to odległe marzenie, kierownictwo Tramwajów Warszawskich, postanowiło zająć się budową linii do Tarchomina od strony Żerania, przedłużając tory od pętli u zbiegu Trasy Toruńskiej i ulicy Modlińskiej.Optymistyczne założenia przewidują, że pierwszy odcinek nowej linii - prowa-dzący od pętli na Żeraniu do skrzyżowania ulic Światowida i Myśliborskiej - byłby gotowy w 2008 roku. Właśnie w tym miejscu, zgodnie z planem, powstałaby pier-wsza pętla tramwajowa. W następnym roku (2009) tory pobiegłyby wzdłuż ul. Światowida do docelowej pętli Winnica, na krańcach osiedla Nowodwory, czyli w okolicach obecnego skrzyżowania ulic Modlińskiej i Poetów.
W drugim rzucie
Plany obejmują kolejne działania, ale uzależnione są one od tego, czy do 2010 roku powstanie most Północny. Jeśli tak, wówczas zakłada się budowę połączenia tramwajowego Tarchomina z Bielanami i stacją metra.Wyliczenia pokazują, że wytyczenie obu linii tramwajowych skróciłoby przejazd z Tarchomina do centrum (do skrzyżowania Al. Jerozolimskich z Marszałkowską) lub na Pragę (do skrzyżowania Targowej z al. Solidarności) o około 15 minut.
Przygotowane wstępnie plany zakładają, że mostem w systemie wahadłowym jeździłyby tramwaje jednej linii: z pętli Winnnica, ul. Światowida do nowo powstałej ulicy, która będzie biegła równolegle do ulic Myśliborskiej i Modlińskiej; następnie dojazdem na most na północ od ulic Obrazkowa i Pstrowskiego. Z pętli Żerań przez ulicę Modlińską - z przystankami przy ulicach Konwaliowa, Płochocińska i Ekspre-sowa - jeździłyby tramwaje dwóch linii: 16 z Rakowieckiej oraz 21 z ronda Wiat-raczna.
jzv