Rusza budowa tramwaju na Kasprzaka. Budimex miał kontrakt w kieszeni i... odpuścił
25 sierpnia 2021
Poszukiwania wykonawcy nowej linii tramwajowej zakończyły się sensacyjnym finałem. Budimex wygrał internetową aukcję ofert, ale nie podpisze umowy.
Po trzynastu miesiącach poszukiwania wykonawcy wszystko stało się jasne. Za budowę nowej linii tramwajowej na Woli będzie odpowiadać firma Strabag, choć jeszcze niedawno wydawało się całkowicie pewne, że kontrakt otrzyma Budimex.
Tramwaj na Kasprzaka - reaktywacja
Tramwaje Warszawskie poszukiwały wykonawcy nowej linii od lipca ubiegłego roku. W czerwcu odbyła się aukcja, która przyniosła zaskakujące rozstrzygnięcie. Budimex, który jeszcze w lutym oczekiwał 324 mln zł, niespodziewanie przebił sześciu konkurentów schodząc z ceną do 200 mln zł. Dlaczego wobec tego nie podpisze umowy? Rzecznik firmy udzielił nam niezwykle mało konkretnej odpowiedzi, dlaczego ostatecznie wykonawcą będzie Strabag.
- Z tego co wiem poprzednia aukcja elektroniczna była z przyczyn technicznych unieważniana - czytamy w mailu od Michała Wrzoska. - To może być wynik ponownej aukcji.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że powody odrzucenia oferty Budimexu były całkowicie inne. Firma z niewiadomego powodu nie przedłużyła terminu obowiązywania wadium, którego wpłacenie było warunkiem starania się o kontrakt.
Tramwaj na Kasprzaka - jak będzie wyglądać?
Na liczącym 2300 metrów odcinku między Wolską a Skierniewicką tramwajarze zbudują nowe tory, kolejne 1200 metrów torowiska czeka remont. Nowe przystanki powstaną przy Płockiej, stacji kolejowej Wola i Ordona. Torowisko będzie niemal w całości obsiane trawą.
- Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku - zapowiadają Tramwaje Warszawskie. - Wykonawca, po podpisaniu umowy, na realizację zadania będzie miał 20 miesięcy. Nie będą do tego czasu wliczane 3-miesięczne okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Jeśli pogoda pozwoli, będzie mógł pracować także w tym okresie.
Zlikwidują tunel na Kasprzaka
Przy okazji budowy linii na Kasprzaka czeka nas rewolucja na Reducie Wolskiej. Torowisko przejdzie pod skrzyżowaniem z Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Zniknie zatem tunel "wyrzucający" samochody z dala od centrum a przystanki zostaną zbudowane w jego miejscu, w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu na trasę tramwajową, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
(dg)