Tramwaj coraz bliżej. Kiedy pojedziemy Światowida?
21 sierpnia 2014
Budowa linii tramwajowej wzdłuż Światowida jest już bardzo zaawansowana. Koniec objazdów nastąpi już na przełomie sierpnia i września.
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy kolejne skrzyżowania były zamykane, a trasy kursujących ulicą autobusów zmieniały się tak często, że pasażerowie i kierowcy nie mieli okazji przyzwyczaić się do nowej organizacji ruchu. Ale to już koniec objazdów.
- Zgodnie z warunkami, jakie określił wykonawcy Inżynier Ruchu m.st. Warszawy, ulica Światowida powinna być przejezdna na przełomie sierpnia i września - mówi Magdalena Potocka, rzeczniczka budującego linię Zarządu Transportu Miejskiego. - Obecny układ tras jest ostatnim etapem związanym z pracami budowlanymi. Na początku września autobusy wrócą na swoje trasy sprzed rozpoczęcia prac. Na ulicach pojawią się ponownie linie E-4 i E-8, których kursowanie zostało zawieszone na czas wakacji.
E-4 wróci prawdopodobnie na krótko. Nieoficjalnie wiadomo, że ZTM zamierza realizować swoją politykę odzyskiwania autobusów z ulic obsługiwanych przez komunikację szynową i zlikwidować "tarchomiński ekspres".
Ostatnio na Tarchominie można było usłyszeć narzekania na dziwną trasę objazdową, którą kursuje 518. Linia w drodze do centrum Warszawy robi po osiedlu dwie wielkie pętle, kursując Świderską, Porajów, Ćmielowską i Milenijną. Wiadomo już, że słynna droga rowerowa wokół pętli tramwajowej na Nowych Świdrach nie powstanie. Zostanie zastąpiona chodnikiem a rowerzyści pojadą nową, asfaltową drogą równoległą do jezdni. Dlaczego nie wyjeżdża na Modlińską najkrótszą drogą?
- Trasa linii 518 została skonstruowana w taki sposób, aby mieszkańcy ulicy Porajów nie zostali pozbawieni połączenia autobusowego z pozostałą częścią miasta - mówi rzeczniczka ZTM. - Inne linie kursujące w tej części Tarchomina mają charakter lokalny. Mieszkańcy Nowodworów i północnej części Białołęki, którzy chcą dotrzeć do ulicy Modlińskiej lub do ronda Starzyńskiego, mają do dyspozycji autobusy linii 509, które zostały skierowane na krótszą trasę objazdową.
Wiadomo już, że słynna droga rowerowa wokół pętli tramwajowej na Nowych Świdrach nie powstanie. Zostanie zastąpiona chodnikiem a rowerzyści pojadą nową, asfaltową drogą równoległą do jezdni.
Jak będzie wyglądać Światowida?
Zarząd Transportu Miejskiego zastanawia się powoli nad projektem drugiej jezdni Światowida. Wygląda na to, że inwestor ugnie się pod naciskiem mieszkańców i zastosuje na niej pasy ruchu o "europejskiej" szerokości trzech metrów, mające zniechęcać do szybkiej jazdy. Węższa ulica będzie oznaczać także mniejszą ingerencję w tereny zielone. 200-letni dąb przy Stefanika zostanie ocalony prawdopodobnie przez skrócenie lewoskrętu w Stefanika i zmianę geometrii ulicy. Rozważane jest też pozostawienie wjazdu w ulicę Świętosławskiego, którego pierwotnie miało nie być.
Cały odcinek linii tramwajowej do Nowych Świdrów ma być gotowy pod koniec roku. Przejechanie trasy do stacji Młociny ma zająć 14 minut.
DG