Szansa na rewolucję w komunikacji Zielonej Białołęki
26 lutego 2015
Białołęka przeznacza 2 mln zł na budowę ul. Daniszewskiej do ul. Białołęckiej. Tą drogą dotrzemy do tramwaju na Annopolu.
Ukryty potencjał tramwaju na AnnopoluJedyną realną szansą na poprawę komunikacji miejskiej na terenie wschodniej Białołęki w najbliższym czasie jest skomunikowanie osiedli nowymi liniami autobusowymi z tramwajem na Annopolu. 2 km od ul. Białołęckiej. Do tramwaju trudno się dostać, a połączenia autobusowego z terenu Zielonej Białołęki praktycznie nie ma. Rada dzielnicy Białołęka przyznała ponad 2 mln zł na budowę brakującego odcinka (ok. 450 metrów) ul. Daniszewskiej do ul. Białołęckiej. Jeśli rada miasta poprze wniosek radnych Białołęki, droga powstanie już w przyszłym roku.
Rewolucja na zamówienie
O potrzebie połączenia z tramwajem pisałam w "Echu" w artykule "Ukryty potencjał tramwaju na Annopolu" pięć lat temu. Sam pomysł zgłosili przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego podczas prac nad Studium Obsługi Komunikacyjnej Białołęki w 2010 roku.
Linia tramwajowa z pętlą na Annopolu, mimo że posiada olbrzymi potencjał, jest wykorzystywana w niewielkim stopniu przez mieszkańców Białołęki. Tramwaje kursujące z dużą częstotliwością odjeżdżają praktycznie puste, chociaż w 23 minuty (według rozkładu jazdy ZTM) dojeżdżają do stacji metra przy Dworcu Gdańskim, a w 19 minut do Dworca Wileńskiego.
Czas dotarcia do metra na Dworcu Wileńskim dodatkowo zmniejszy się, gdyż Tramwaje Warszawskie zapowiadają modernizację linii tramwajowej i utworzenie szybkich połączeń z metrem.
Na ul. 11 Listopada torowisko zostanie wydzielone z jezdni, powstanie tam także tzw. przystanek wiedeński (podobny jak na ul. Kawęczyńskiej), wspólny z autobusami. Na pętli Annopol zbudowany zostanie dodatkowy tor, dzięki czemu zrobi się tam więcej miejsca na kolejne tramwaje. Wszystkie przystanki między Żeraniem Wschodnim a Dworcem Wileńskim zostaną wyremontowane i w dalszej przyszłości mają zostać wyposażone w znane ze Śródmieścia tablice Systemu Informacji Pasażerskiej.
Teraz Daniszewska
Początkowo ZTM zaproponował, aby dowozowy autobus jechał ulicami Przykoszarowa - Szlachecka, jednak jest łatwiejsze rozwiązanie - przedłużenie ul. Daniszewskiej do Białołęckiej.
Daniszewska na odcinku od ul. Annopol do Szlacheckiej została już wybudowana - razem z chodnikiem, odwodnieniem, ścieżką rowerową i oświetleniem. Posiada zatoki autobusowe. Pamiętam, jak mnie pytano: "Pani radna, po co te zatoki, przecież ten autobus nigdy może tam nie pojechać?" A jednak!
Jest duża szansa, że drugi odcinek ul. Daniszewskiej powstanie już w przyszłym roku. Dokładnie rok temu pytałam ZTM, czy potwierdza gotowość na rewolucję w komunikacji poprzez uruchomienie autobusu kursującego z dużą częstotliwością pomiędzy różnymi osiedlami na terenie Zielonej Białołęki. W odpowiedzi usłyszałam, że jeśli droga powstanie, zostanie utworzone połączenie. Trzeba dopracować koncepcję i czas już zacząć planować, bo korków i problemów z komunikacją serdecznie mamy dość.
Agnieszka Borowska
radna dzielnicy Białołęka, prezes stowarzyszenia Moja Białołęka















































