Szansa na rewolucję w komunikacji Zielonej Białołęki
26 lutego 2015
Białołęka przeznacza 2 mln zł na budowę ul. Daniszewskiej do ul. Białołęckiej. Tą drogą dotrzemy do tramwaju na Annopolu.
Jedyną realną szansą na poprawę komunikacji miejskiej na terenie wschodniej Białołęki w najbliższym czasie jest skomunikowanie osiedli nowymi liniami autobusowymi z tramwajem na Annopolu. 2 km od ul. Białołęckiej. Do tramwaju trudno się dostać, a połączenia autobusowego z terenu Zielonej Białołęki praktycznie nie ma. Rada dzielnicy Białołęka przyznała ponad 2 mln zł na budowę brakującego odcinka (ok. 450 metrów) ul. Daniszewskiej do ul. Białołęckiej. Jeśli rada miasta poprze wniosek radnych Białołęki, droga powstanie już w przyszłym roku.
Rewolucja na zamówienie
O potrzebie połączenia z tramwajem pisałam w "Echu" w artykule "Ukryty potencjał tramwaju na Annopolu" pięć lat temu. Sam pomysł zgłosili przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego podczas prac nad Studium Obsługi Komunikacyjnej Białołęki w 2010 roku.
Linia tramwajowa z pętlą na Annopolu, mimo że posiada olbrzymi potencjał, jest wykorzystywana w niewielkim stopniu przez mieszkańców Białołęki. Tramwaje kursujące z dużą częstotliwością odjeżdżają praktycznie puste, chociaż w 23 minuty (według rozkładu jazdy ZTM) dojeżdżają do stacji metra przy Dworcu Gdańskim, a w 19 minut do Dworca Wileńskiego.
Czas dotarcia do metra na Dworcu Wileńskim dodatkowo zmniejszy się, gdyż Tramwaje Warszawskie zapowiadają modernizację linii tramwajowej i utworzenie szybkich połączeń z metrem.
Na ul. 11 Listopada torowisko zostanie wydzielone z jezdni, powstanie tam także tzw. przystanek wiedeński (podobny jak na ul. Kawęczyńskiej), wspólny z autobusami. Na pętli Annopol zbudowany zostanie dodatkowy tor, dzięki czemu zrobi się tam więcej miejsca na kolejne tramwaje. Wszystkie przystanki między Żeraniem Wschodnim a Dworcem Wileńskim zostaną wyremontowane i w dalszej przyszłości mają zostać wyposażone w znane ze Śródmieścia tablice Systemu Informacji Pasażerskiej.
Teraz Daniszewska
Początkowo ZTM zaproponował, aby dowozowy autobus jechał ulicami Przykoszarowa - Szlachecka, jednak jest łatwiejsze rozwiązanie - przedłużenie ul. Daniszewskiej do Białołęckiej.
Daniszewska na odcinku od ul. Annopol do Szlacheckiej została już wybudowana - razem z chodnikiem, odwodnieniem, ścieżką rowerową i oświetleniem. Posiada zatoki autobusowe. Pamiętam, jak mnie pytano: "Pani radna, po co te zatoki, przecież ten autobus nigdy może tam nie pojechać?" A jednak!
Jest duża szansa, że drugi odcinek ul. Daniszewskiej powstanie już w przyszłym roku. Dokładnie rok temu pytałam ZTM, czy potwierdza gotowość na rewolucję w komunikacji poprzez uruchomienie autobusu kursującego z dużą częstotliwością pomiędzy różnymi osiedlami na terenie Zielonej Białołęki. W odpowiedzi usłyszałam, że jeśli droga powstanie, zostanie utworzone połączenie. Trzeba dopracować koncepcję i czas już zacząć planować, bo korków i problemów z komunikacją serdecznie mamy dość.
Agnieszka Borowska
radna dzielnicy Białołęka, prezes stowarzyszenia Moja Białołęka