REKLAMA

biedronka25 1biedronka25 2
Wola

zabytki »

 

Przedwojenne parowozy rdzewieją pod chmurką. Potrzebna pilna renowacja

  29 czerwca 2021

alt='Przedwojenne parowozy rdzewieją pod chmurką. Potrzebna pilna renowacja'
źródło: Stacja Muzeum

Zamiast obiecanego muzeum z prawdziwego zdarzenia wciąż mamy prowizorkę obok Dworca Głównego.

REKLAMA

cemat box 2cemat box 0

Losy planowanego na Odolanach muzeum kolei Stacja Muzeum to jeden z wielu przykładów braku współpracy między Polskimi Kolejami Państwowymi a samorządami. Otwarcie placówki za 180 mln zł było planowane na rok... 2018.

Stacja Muzeum, czyli prowizorka

Multimedialne muzeum kolei miało powstać w południowej części Odolan, na niezabudowanym obszarze graniczącym z Włochami. W 2016 roku kolejarze zorganizowali nawet konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, który wygrała pracownia Forum Architekci.

Według zapowiedzi PKP na Odolanach miało powstać miejsce, w którym dzieci i młodzież będą uczyć się o historii i rozwoju technologicznym polskiej kolei. Ogromna przestrzeń i rozległe tereny zielone miały pozwolić nie tylko na ekspozycję zabytkowych pociągów, ale także umożliwić odwiedzającym wypoczynek na świeżym powietrzu.

Trzy lata temu koncepcja trafiła do kosza a nowe kierownictwo PKP skrytykowało nawet lokalizację jako "pozbawioną dojazdu" i "peryferyjną". W 2019 roku była mowa o pozostawieniu części eksponatów na stałe na Dworcu Głównym i przeniesieniu większości z nich do... Gniezna. Od tego czasu kolejarze nie podjęli tematu. Tymczasem stojące na torach w pobliżu pl. Zawiszy zabytkowe pociągi niszczeją z każdym miesiącem.

Wstąp do księgarni

Przedwojenne parowozy w Warszawie

- Ogłosiliśmy przetarg na renowację trzech lokomotyw parowych z naszych zbiorów: TKz 211, Tr6-39 i Tr203-451 - informuje Stacja Muzeum. - Prace mają polegać m.in. na piaskowaniu, uzupełnieniu brakującego poszycia, konserwacji budek maszynisty, skrzyni węglowej i tendrów, zabezpieczeniu antykorozyjnym, naniesieniu warstw malarskich zgodnych z oryginalną malaturą oraz zabezpieczeniu warstwą antygraffiti.

Lokomotywa parowa TKz 211 została zbudowana w 1938 roku w fabryce Borsig Lokomotiv-Werke w III Rzeszy na potrzeby piaskowni na Górnym Śląsku. Po II wojnie światowej, przesunięciu granicy polsko-niemieckiej i upaństwowieniu prywatnych firm przez stalinowskie władze, lokomotywa znalazła się w rękach Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W latach 70. była wykorzystywana przez kopalnię węgla w Gliwicach.

Lokomotywa Tr6-39 powstała w 1923 roku w zakładach Linke Hofmann Lauchhammer we Wrocławiu, należącym wówczas do tzw. Republiki Weimarskiej. Z kolei Tr203-451 zbudowano w 1945 roku w fabryce Lima Locomotive Works w amerykańskim stanie Ohio. Do Polski trafiła w ramach pomocy humanitarnej, prowadzonej po II wojnie światowej przez organizację międzynarodową UNRRA. Jeszcze w latach osiemdziesiątych była wykorzystywana przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu.

(dg)

 

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

bck lubie wracac 2bck lubie wracac 0

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni