REKLAMA

Wola

zabytki »

 

Przedwojenne parowozy rdzewieją pod chmurką. Potrzebna pilna renowacja

  29 czerwca 2021

alt='Przedwojenne parowozy rdzewieją pod chmurką. Potrzebna pilna renowacja'
źródło: Stacja Muzeum

Zamiast obiecanego muzeum z prawdziwego zdarzenia wciąż mamy prowizorkę obok Dworca Głównego.

REKLAMA

Losy planowanego na Odolanach muzeum kolei Stacja Muzeum to jeden z wielu przykładów braku współpracy między Polskimi Kolejami Państwowymi a samorządami. Otwarcie placówki za 180 mln zł było planowane na rok... 2018.

Stacja Muzeum, czyli prowizorka

Multimedialne muzeum kolei miało powstać w południowej części Odolan, na niezabudowanym obszarze graniczącym z Włochami. W 2016 roku kolejarze zorganizowali nawet konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, który wygrała pracownia Forum Architekci.

Według zapowiedzi PKP na Odolanach miało powstać miejsce, w którym dzieci i młodzież będą uczyć się o historii i rozwoju technologicznym polskiej kolei. Ogromna przestrzeń i rozległe tereny zielone miały pozwolić nie tylko na ekspozycję zabytkowych pociągów, ale także umożliwić odwiedzającym wypoczynek na świeżym powietrzu.

Trzy lata temu koncepcja trafiła do kosza a nowe kierownictwo PKP skrytykowało nawet lokalizację jako "pozbawioną dojazdu" i "peryferyjną". W 2019 roku była mowa o pozostawieniu części eksponatów na stałe na Dworcu Głównym i przeniesieniu większości z nich do... Gniezna. Od tego czasu kolejarze nie podjęli tematu. Tymczasem stojące na torach w pobliżu pl. Zawiszy zabytkowe pociągi niszczeją z każdym miesiącem.

Kup bilet

Przedwojenne parowozy w Warszawie

- Ogłosiliśmy przetarg na renowację trzech lokomotyw parowych z naszych zbiorów: TKz 211, Tr6-39 i Tr203-451 - informuje Stacja Muzeum. - Prace mają polegać m.in. na piaskowaniu, uzupełnieniu brakującego poszycia, konserwacji budek maszynisty, skrzyni węglowej i tendrów, zabezpieczeniu antykorozyjnym, naniesieniu warstw malarskich zgodnych z oryginalną malaturą oraz zabezpieczeniu warstwą antygraffiti.

Lokomotywa parowa TKz 211 została zbudowana w 1938 roku w fabryce Borsig Lokomotiv-Werke w III Rzeszy na potrzeby piaskowni na Górnym Śląsku. Po II wojnie światowej, przesunięciu granicy polsko-niemieckiej i upaństwowieniu prywatnych firm przez stalinowskie władze, lokomotywa znalazła się w rękach Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W latach 70. była wykorzystywana przez kopalnię węgla w Gliwicach.

Lokomotywa Tr6-39 powstała w 1923 roku w zakładach Linke Hofmann Lauchhammer we Wrocławiu, należącym wówczas do tzw. Republiki Weimarskiej. Z kolei Tr203-451 zbudowano w 1945 roku w fabryce Lima Locomotive Works w amerykańskim stanie Ohio. Do Polski trafiła w ramach pomocy humanitarnej, prowadzonej po II wojnie światowej przez organizację międzynarodową UNRRA. Jeszcze w latach osiemdziesiątych była wykorzystywana przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024