SKM nie przyjedzie w grudniu
6 listopada 2009
Mimo wcześniejszych deklaracji Szybka Kolej Miejska nie będzie w grudniu jeździła do Legionowa. Prawdopodobnie nie pojawi się również w przyszłym roku.
O SKM do Legionowa mówiło się od dawna, a ostatnio bardziej konkretnie, od-kąd szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta obiecał nowoczesne pociągi już w grudniu. Plany były bliskie realizacji, jednak proza finansowa odwlecze mo-ment, kiedy pociągi z logo SKM wjadą na perony w Płudach, Choszczówce i na Że-raniu.
- Jest to spowodowane brakiem taboru, którego nie udało się pozyskać. Liczy-liśmy m.in. na tabor z Przewozów Regionalnych, ale pewne ustalenia uległy zmia-nie. Planujemy pozyskanie własnego i jego uruchomienie za rok - mówi Leszek Walczak, prezes SKM. - Na grudzień opracowany został nowy rozkład jazdy pocią-gów, którego realizację Zarząd Transportu Miejskiego zlecił Kolejom Mazowieckim.
Nowoczesne składy SKM miały mieć podstawową zaletę w komunikacji miej-skiej - znacznie lepsze przyspieszenie i skrócenie drogi hamowania. Na razie nic z tego. Skończyło się na obietnicach.
Skoro nie na Płudy...
... to może na Żerań. Po naszym tekście w poprzednim numerze "Echa" o propo-zycji zorganizowania komunikacji zastępczej przez Białołękę podczas prac na budo-wie mostu Północnego pojawiają się kolejne koncepcje poprowadzenia tymczaso-wej linii autobusowej. Mieszkańcy wyrażają spore poparcie dla wykorzystania torów kolejowych w komunikacji miejskiej.Przypomnijmy - nasz czytelnik wymyślił trasę linii autobusowej, która pozwoli-łaby na dowożenie mieszkańców Nowodworów, Tarchomina i Dąbrówki Wiślanej do stacji kolejowej Płudy i przesiadkę do pociągu. Linia miałaby kursować po trasie Dąbrówka Wiślana - Aluzyjna - Sprawna - Dzierzgońska - Światowida - Ćmielowska - Milenijna - Światowida - Modlińska - Klasyków - Bohaterów -... do pętli 152 (Biało-łęka Dworska). Takiemu rozwiązaniu przychylny był urząd dzielnicy, jednak zaopo-nował Zarząd Transportu Miejskiego, zwracając uwagę, że nawet przy zwiększonej częstotliwości pociągów na trasie Legionowo - Warszawa do kursów co kwadrans i tak będzie dłużej niż autobusami, a na dodatek trasą okrężną.
Skoro więc do stacji Płudy się nie da, pojawiły się głosy, aby skierować autobu-sy do przystanku PKP Żerań. Tam, według naszych czytelników, są warunki do za-wracania autobusu. Jednak i takie rozwiązanie jest dla ZTM nie do przyjęcia. - Taka zmiana nie byłaby korzystna dla pasażerów - wiązałaby się z wydłużeniem czasu przejazdu - mówi Konrad Klimczak z ZTM. - Podczas budowy mostu ruch na ul. Modlińskiej zostanie utrzymany. Będziemy go obserwować i w przypadku znaczą-cych utrudnień wprowadzimy zmiany.
Pociągi nas uratują?
Czy naprawdę nie można zawalczyć o jeszcze lepszą częstotliwość pociągów Kolei Mazowieckich? Do stacji Żerań można by przywozić ludzi nie tylko z Nowodworów i Tarchomina, ale też z zielonej Białołęki, zamiast upychać jeżdżące stamtąd auto-busy w korkach na remontowanej Trasie Toruńskiej. - Można stworzyć linię łączącą Nowodwory z zieloną Białołęką. Wówczas żadna zawrotka nie będzie potrzebna. Z jednego i drugiego kierunku autobusy przywiozą ludzi do pociągu - mówi mieszka-niec Kobiałki.Linia kolejowa już dziś może spełnić ważne zadanie komunikacyjne, zwłaszcza że układ drogowy jeszcze wiele lat będzie niewydolny. Przypomnijmy, ża zaraz po zbudowaniu mostu Północnego, do remotu idzie most Grota.
(wt), bk