S7 przy puszczy
22 maja 2009
Jest decyzja środowiskowa - wylot trasy S7 z Warszawy w kierunku Gdańska pobiegnie przez Chomiczówkę, skrajem Puszczy Kampinoskiej w Łomiankach i dalej przez Kiełpin w stronę Czosnowa.
- Zdecydowano o wyborze tego wariantu, ponieważ nie rozcina on istniejących lasów, zajmuje tylko niewielką powierzchnię Kampinoskiego Parku Narodowego, nie ingeruje w obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły i przede wszystkim leży w korytarzu planowanej kiedyś trasy N-S - uzasadniała decyzję Aleksandra Atłow-ska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się procedura przetargowa na wykonanie kon-cepcji inwestycji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że mię-dzy styczniem a marcem przyszłego roku wszystkie dokumenty trafią na biurko wojewody, który je zatwierdzi. Najpóźniej w drugiej połowie 2010 roku ruszą prace budowlane, podczas których powstaną dwa tunele: na Bemowie i Chomiczówce. Budowa trasy ma się zakończyć w 2013 roku.
Wybór tego wariantu nie podoba się mieszkańcom Dąbrowy w Łomiankach. Kil-ka dni po ogłoszeniu decyzji - która zawiera rygor natychmiastowej wykonalności - przedstawiali swoje racje ekipie telewizyjnej. Przypomnijmy: dąbrowianie opraco-wali swój własny projekt przebiegu trasy, zakładający węzeł S7 z trasą mostu Pół-nocnego i biegnący wzdłuż Wisły niezabudowanymi terenami Burakowa i Łomianek aż do węzła Kazuń.
Budowy trasy mieszkańcy nie wstrzymają - natychmiastowa wykonalność po-zwala na rozpoczęcie działań bez dalszych zwłok. Mogą jednak interweniować w ko-lejnych instancjach - jak zapowiadają, zainteresują swoim problemem instytucje europejskie, licząc na ich włączenie się w sprawę na zasadach podobnych jak to miało miejsce z obwodnicą Augustowa biegnąca przez dolinę Rospudy.
(wt)
Przebieg trasy
Długość planowanej trasy wynosi 22,5 km. Na odcinku Czosnów - Kiełpin (Ło-mianki) droga prowadzona będzie istniejącą siódemką (na tym odcinku zostanie poszerzona o dodatkowy pas ruchu), następnie od węzła Kiełpin przebiegnie po zachodniej stronie terenów zabudowanych w Łomiankach i dalej wykorzysta pas te-renu rezerwowany dla trasy N-S. Inwestycja przebiega przez Bielany po zachodniej stronie cmentarza na Wólce Węglowej, a dalej pomiędzy osiedlem Chomiczówka a Fortem Wawrzyszew. Na Bemowie wschodnim skrajem lotniska i dalej pomiędzy osiedlem Wrocławska a Fortem Bema do projektowanego węzła z realizowaną obecnie drogą S8.Na początkowym odcinku (Czosnów - Kiełpin) trasa przebiegnie w poziomie te-renu. Na wysokości Kiełpina prowadzona będzie na estakadzie. Od węzła Kolejowa do rejonu ulicy Wóycickiego znów po poziomie terenu, z wyjątkiem trzech miejsc, gdzie zostanie podniesiona w celu przepuszczenia lokalnych ulic (ul. Sierakowskiej i Wiślanej w Łomiankach i ul. Estrady na Bielanach). Nad ulicą Wóycickiego oraz w węźle Janickiego droga przebiegnie na estakadzie. W rejonie osiedla Chomiczówka oraz na terenach sąsiadujących z zabudową mieszkaniową Bemowa droga S7 aż do rejonu węzła z trasą S8 (węzeł "NS") przebiegać będzie w tunelu.
Korytarz projektowanej drogi S7 przecina następujące istniejące ulice: Wól-czyńską, Arkuszową, Kwitnącą, Księżycową, sieć ulic dojazdowych na Chomiczów-ce, następnie ul. Piastów Śląskich, Powstańców Śląskich i Księcia Bolesława.
W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę ośmiu węzłów drogowych: "Czosnów", "Palmiry", "Kiełpin", "Kolejowa", "Wólka Węgłowa", "Janickiego", "Gen. Maczka", "NS".
W celu zabezpieczenia mieszkańców przed uciążliwościami trasy zostały za-projektowane ekrany akustyczne po obu stronach trasy na długości 28 km.
stroja