S7 coraz bliżej Warszawy. Kiedy przetnie Bemowo i Bielany?
7 lipca 2020
Przygotowania do budowy trasy na północ od stolicy nabierają tempa. A na jakim etapie jest odcinek bielańsko-bemowski?
Przypomnijmy: trasa S7 to planowana od lat droga, mająca pełnić jednocześnie funkcje alternatywy dla północnego fragmentu Wisłostrady, wylotówki z miasta w kierunku Gdańska i obwodnicy Łomianek. Formalnie jej budowa będzie podzielona na dwa etapy: od Czosnowa do Kiełpina i od Kiełpina do trasy S8 (Obrońców Grodna). Koncepcja programowa dla odcinka przechodzącego w tunelach obok Chomiczówki i pod Bemowem ma być gotowa jesienią.
Dwa i pół roku
- Gdyby ktoś zapomniał, przez środek Bemowa ma przebiegać trasa szybkiego ruchu - pisze Sebastian Tyszczuk z Fundacji na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego. - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska właśnie wydała postanowienie o przedłużeniu czasu rozpatrywania złożonego przeze mnie odwołania. To już dwa i pół roku.
Na ten moment bielańsko-bemowskiego odcinka S7 nie ma w programie budowy dróg krajowych do 2025 roku. W ubiegłym roku drogowcy szacowali koszt jego budowy na 1,9 mld zł.
S7 do Płońska
6 lipca GDDKiA poinformowała o wyborze wykonawcy odcinka Siedlin - Załuski. W miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7 hiszpańska firma Aldesa zbuduje dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz węzły Poczernin i Przyborowice.
Umowa na budowę 10-kilometrowego odcinka Modlin - Czosnów jest już podpisana, natomiast na odcinku Załuski - Modlin trwa uzgadnianie gwarancji i podpisania dokumentów można spodziewać się w najbliższych tygodniach.
S7 w Warszawie
Bielańsko-bemowski odcinek S7 będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegnie po istniejącym śladzie ulicy Kolejowej w Łomiankach. Następnie droga odbije na południe w kierunku kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju nekropolii powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa/Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Tunel bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski - o 100 m więcej.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
(dg)