Pasy rowerowe na Targówku już za kilka dni
14 kwietnia 2015
Miejski inżynier ruchu i drogowcy byli blisko zniszczenia projektu, który w ubiegłorocznym głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym zdobył najwięcej głosów na Targówku Mieszkaniowym.
W pierwszym głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym, które odbyło się w czerwcu ubiegłego roku, wielką popularnością cieszyły się projekty związane z rozbudową infrastruktury rowerowej. Nie inaczej było na Targówku Mieszkaniowym, gdzie najwięcej głosów zebrało "Wyznaczenie pasów rowerowych na Targówku". 598 mieszkańców osiedla oddało swoje głosy, domagając się wyznaczenia na jezdniach Handlowej, Gorzykowskiej, Myszkowskiej i Ossowskiego jednokierunkowych pasów, z których mogliby korzystać rowerzyści. Obecnie muszą na tych ulicach jechać tym samym pasem ruchu co samochody, a w rezultacie większość wybiera chodnik ze strachu przed kolizją. Jak na tak znaczącą poprawę warunków ruchu rowerowego koszt był znikomy - 20 tys. zł.
- Realizacja zadania stoi pod znakiem zapytania z uwagi na brak uzgodnienia projektu przez inżyniera ruchu, jak również planowane przez Zarząd Dróg Miejskich w bieżącym roku frezowanie ul. Handlowej oraz propozycję wytyczenia, w okresie budowy stacji metra na Targówku, na ul. Handlowej buspasu, którego przebieg pokrywałby się z planowanym pasem rowerowym - czytamy na aktualizowanej na bieżąco stronie internetowej, poświęconej realizacji ubiegłorocznych projektów.
Okazuje się, że brak koordynacji remontów między warszawskimi urzędami mógł uniemożliwić nawet tak banalną w realizacji inwestycję, jak wymalowanie oznaczeń na jezdni i oznaczenie kilku miejsc czerwoną farbą na znak, że rower ma tam pierwszeństwo przed samochodem. Gdy w ubiegły weekend ZDM rozpoczął frezowanie a pełnomocnik prezydent Warszawy d/s komunikacji rowerowej wciąż milczał na temat pasów, w internecie zawrzało. Czyżby warszawskie urzędy znowu skompromitowały się brakiem koordynacji prac? Na szczęście nie tym razem.
- Projekt jest zatwierdzony przez inżyniera ruchu (bardzo dziękujemy!) a pasy rowerowe zostaną wyznaczone po frezowaniu ul. Ossowskiego, co jest planowane w najbliższy weekend - napisał w poniedziałek 13 kwietnia na Facebooku pełnomocnik rowerowy Łukasz Puchalski. - Wprowadzana na Handlowej organizacja ruchu jest zgodna z projektem. Wyznaczone są już nowe linie osi jezdni, a pasy rowerowe zostały wytrasowane [zaplanowane do wyznaczenia] przez Zakład Remontów i Konserwacji Dróg.
Tyle mówi wersja oficjalna. Tylko dlaczego znowu można odnieść wrażenie, że kilkutygodniowe milczenie urzędników było spowodowane gorączkowymi próbami rozwiązania problemu, który sami sobie stworzyli?
Dominik Gadomski