Obwodnica: Zegrze i Serock
4 listopada 2005
Przez powiat legionowski przebiegają dwie drogi krajowe: nr 61 Warszawa-Augustów oraz nr 62 Płock-Wyszków. Obydwie krzyżują się w okolicach Serocka.
Począwszy od tego roku, wydatki na tę budowę finansowane będą z Krajowego Funduszu Drogowego, instytucji powołanej pod koniec 2003 roku do gromadzenia środków na budowę dróg i ich wydawania, afiliowanej przy Banku Gospodarstwa Krajowego. Inwestycja ta realizowana na terenie powiatu legionowskiego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w gminie Serock jest podzielona na dwa etapy: droga Zegrze-Serock oraz obwodnica Serocka. Plano-wane zmiany wpłyną niewątpliwie na poprawę płynności ruchu, poprawę bezpie-czeństwa, zmniejszenie kolizji, zwiększenie nośności drogi oraz co ważne - zmniej-szenie emisji spalin oraz hałasu. Założona w projekcie przepustowość wyniesie 14.880 pojazdów na dobę przy udziale 15% pojazdów ciężkich.
Etap I: Zegrze-Serock o długości 4.355 m
Projektowany odcinek przebudowy przewiduje: budowę jezdni o przekroju dwujez-dniowym, budowę skrzyżowania dwupoziomowego z drogą gminną oraz budowę dwóch kładek dla pieszych.Przebudowywany odcinek, na długości 700 m graniczy z terenem rezerwatu przyrody "Jadwisin". Dla ochrony przed hałasem wybudowane będą na tej trasie ekrany akustyczne o łącznej długości 2.183 m. Wykupiono już prawie wszystkie grunty pod tę inwestycję. GDDKiA szacuje, że około czerwca 2006 uzyska pozwo-lenie na budowę.
Etap II: obwodnica Serocka o długości 6.990 m
Celem tej inwestycji jest stworzenie bezpiecznego, nowego odcinka trasy zapew-niającego wysoki komfort ruchu drogowego. Planowana obwodnica Serocka w ciągu drogi krajowej nr 61 jest drogą dwujezdniową. Przebiega ona po zachodniej stronie Serocka przez tereny aktualnie użytkowane rolniczo oraz tereny zieleni. W ramach tej inwestycji planuje się również budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 62 i w rezultacie zmianę jej przebiegu w rejonie Serocka (przedłużenie drogi krajowej nr 62 w miejscowości Wierzbica i włączanie jej do projektowanej obwo-dnicy Serocka w węzłach "Serock" i "Wierzbica"). Powiązanie komunikacyjne zostanie zrealizowane poprzez trzy węzły drogowe, dwa skrzyżowania skana-lizowane, a także 4 przejazdy gospodarcze nad obwodnicą dla obsługi terenu przyległego. Będą to m.in.: wiadukt w ciągu obwodnicy Serocka w okolicach ul. Wojsk łączności, wiadukt nad obwodnicą w ul. Nasielskiej, wiadukt nad obwodnicą w ciągu ul. Polnej, wiadukt w ciągu obwodnicy tzw. "Węzeł Wierzbica". Parametry techniczne drogi: dwujezdniowa, o szerokości pasa ruchu 3,5 m oraz pobocza 2 m.Siedemdziesiąt siedem milionów
I co niezwykle istotne dla ochrony środowiska - dla zapewnienia ochrony gleby oraz wód podziemnych i powierzchniowych przyjęto w projekcie zamknięty system odwodnienia jezdni. Odcinek ten uzyskał już na dzień dzisiejszy (25.10.2005) decyzję o lokalizacji inwestycji. Pozwolenie na budowę będzie wydane prawdo-podobnie w końcu 2006 roku. Planowana budowa obwodnicy pochłonie 77 mln złotych i będzie trwała około trzech lat.Jeśli więc dobrze wszystko pójdzie, a rząd nie zmieni zdania, w roku 2008 lub 2009 warunki jazdy po drogach krajowych w gminie Serock ulegną znacznemu polepszeniu. Czego i Państwu i sobie życzę.
Janusz Kubicki
radny powiatu legionowskiego
W artykule wykorzystałem materiały przygotowane przez Urząd Miasta i Gminy w Serocku oraz GDDKiA za co serdecznie dziękuję.