Obwodnica Jabłonny: już jeździ nieoznakowny radiowóz. Reszta zmian w 2015
25 sierpnia 2014
Lipcowa tragedia na obwodnicy Jabłonny i śmierć trójki osób wyraźnie pobudziła kreatywność i poprawiła efektywność urzędników pracujących nad rozwiązaniami mającymi przynieść poprawę bezpieczeństwa w tym newralgicznym punkcie. Szykują się zmiany i to spore.
GDDKiA obiecała jednak, że gruntownie przeanalizuje sytuację na obwodnicy. Inspekcja Transportu Drogowego zapowiadała natomiast ustawienie fotoradaru.
- Będzie to urządzenie ujawniające niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - poinformował nas urzędnik z Wydziału Analiz ITD. Dodał, że fotoradar zostanie zainstalowany w 2015 roku.
Tak było jeszcze pod koniec lipca. Minął miesiąc a zmiany szykują się znacznie większe.
Bariery na całej długości
21 sierpnia na obwodnicy spotkali się przedstawiciele GDDKiA, legionowskiej policji, starostwa i gminy Jabłonna. Ustalali, co powinno zostać zmienione na obwodnicy, aby zminimalizować na niej ryzyko groźnych wypadków.
- Naszym zdaniem zarówno zbudowanie barier energochłonnych, zmniejszenie dopuszczalnej prędkości na całej długości drogi, budowa zatok dla policji służących do kontroli kierowców, dodatkowe oznakowanie rond ze szczególnym uwzględnieniem ronda Poniatowskiego (S2) przyczynią się do poprawy poziomu bezpieczeństwa na obwodnicy - mówi Michał Smoliński z urzędu gminy w Jabłonnie.
Legionowska policja ma podobne zdanie. Zatoki do kontroli drogowych, bariery energochłonne na całej długości drogi - takie rozwiązania sprawdziły się już na trasie katowickiej.
- Wydłużenie barier na całej długości obwodnicy jest bardzo ważne, co pokazał ostatni wypadek, kiedy samochód przejechał na przeciwny pas ruchu. Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że na obwodnicy Jabłonny pojawił się nieoznakowany radiowóz, może więc wizja kary zmusi szaleńców do zdjęcia nogi z gazu. Chcemy też kontrolować kierowców, więc do akcji prewencyjnych potrzebne są miejsca. Wytypowaliśmy już wstępnie jedno z nich na pasie zieleni za pierwszym rondem (jadąc od Legionowa) - mówi komendant Paweł Piasecki, który osobiście uczestniczył w audycie na obwodnicy.
GDDKiA proponuje ograniczenie prędkości na całej obwodnicy - nad tym rozwiązaniem policja jeszcze się zastanawia. Pewne jest jednak, że na rondzie będą dodatkowe oznakowania: znaki fluorescencyjne i "Agatka" - ostrzegający kierowców, że na przejściu poruszają się dzieci.
Nieoznakowany radiowóz już pilnuje
Wszystko wskazuje na to, że oznakowanie i ewentualne ograniczenie prędkości zostaną wprowadzone jeszcze w tym roku. Miejsce dla policyjnych patroli powstanie na pewno w przyszłym.
Co jeszcze? Rozważana jest też tablica mierząca prędkość i pokazująca komunikat "zwolnij".
Na drogowych piratów już teraz czeka niespodzianka. Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że na obwodnicy Jabłonny pojawił się nieoznakowany radiowóz, może więc wizja kary zmusi szaleńców do zdjęcia nogi z gazu.
Czas pokaże, czy te rozwiązania (o ile faktycznie zostaną wprowadzone) poprawią bezpieczeństwo na obwodnicy. Jak pokazuje praktyka, najczęstszą przyczyną tragicznych wypadków przy Brzozowej jest wymuszenie pierwszeństwa oraz nadmierna prędkość. Sprawca ostatniej tragedii jechał prawie 180 km/h.
AS