REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Niedoręczone polecone

  20 grudnia 2005

Ponad rok temu wysłaliśmy pocztą deklarację do urzędu skarbowego VAT-R listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. Dysponujemy potwierdzeniem nadania tej przesyłki. Niestety, z winy poczty list nie dotarł...

REKLAMA

... Urząd skarbowy żąda dowodu pozytywnego rozpatrzenia reklamacji przez pocztę. Urząd skarbowy ma prawo ścigać podatnika m.in. w sprawie niezłożonych dokumentów przez 5 lat. Poczta Polska twierdzi, że reklamacje można składać tylko przez rok. Czy Poczta Polska ma prawo odmówić w tej sytuacji reklamacji? Czy potwierdzenie nadania listu poleconego jest dokumentem potwierdzającym spełnienie przez firmę obowiązku dostarczenia przesyłki? Czy dokument ten jest ważny dla urzędu skarbowego?

List do "Echa"


Senator - adwokat
radzi czytelnikom "Echa"
Przede wszystkim należy wyjaśnić, iż podatnicy dokonujący czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) powinni jeszcze przed dokonaniem pierwszej takiej czynności zgłosić ten fakt w odpowiednim urzędzie skarbowym. W tym celu wystarczy złożyć w urzędzie skarbowym tzw. formularz VAT-R oraz wnieść opłatę w wysokości 152 PLN na konto urzędu gminy. Zgłoszenia można doko-nać za pośrednictwem poczty. Jako moment zgłosze-nia liczy się dzień nadania wniosku na poczcie.

Jak wynika z listu czytelnika przesyłka nie dotar-ła jednak do urzędu skarbowego. W takiej sytuacji sugeruję przede wszystkim zgłosić do Centrum Usług Pocztowych reklamację. Podstawą do reklamacji może być dowód nadania, do którego radzę jeszcze dołączyć szczegółowy opis całej zaistniałej sytuacji. Zgodnie z ustawą Prawo pocztowe reklamację z tytu-łu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania - poczta rzeczywiście może (chociaż oczywiście nie musi) odmówić jej rozpatrzenia.

W przypadku czytelnika dowodem zgłoszenia rejestracyjnego dla urzędu skar-bowego powinien być dowód opłaty rejestracyjnej. Dodatkowym argumentem na korzyść podatnika byłoby również zamieszczenie adnotacji na pocztowym dowodzie nadania świadczącej o tym, iż przesyłka zawierała rzeczywiście formularz VAT-R. Dobrze jest też zachować kopię tego dokumentu.

Niepokojące natomiast jest, że pomimo nieotrzymania z urzędu skarbowego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatku VAT czytelnik nie podjął przed upływem roku żadnych działań w celu wyjaśnienia tej sprawy.

W celu uniknięcia na przyszłość takich sytuacji radzę więc zawsze składać stosowne dokumenty bezpośrednio na biurze podawczym urzędu skarbowego, żądając każdorazowo potwierdzenia ich złożenia na kopii pisma.

Robert Smoktunowicz

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024