Niedoręczone polecone
20 grudnia 2005
Ponad rok temu wysłaliśmy pocztą deklarację do urzędu skarbowego VAT-R listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. Dysponujemy potwierdzeniem nadania tej przesyłki. Niestety, z winy poczty list nie dotarł...
List do "Echa"
Senator - adwokat radzi czytelnikom "Echa" |
Jak wynika z listu czytelnika przesyłka nie dotar-ła jednak do urzędu skarbowego. W takiej sytuacji sugeruję przede wszystkim zgłosić do Centrum Usług Pocztowych reklamację. Podstawą do reklamacji może być dowód nadania, do którego radzę jeszcze dołączyć szczegółowy opis całej zaistniałej sytuacji. Zgodnie z ustawą Prawo pocztowe reklamację z tytu-łu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania - poczta rzeczywiście może (chociaż oczywiście nie musi) odmówić jej rozpatrzenia.
W przypadku czytelnika dowodem zgłoszenia rejestracyjnego dla urzędu skar-bowego powinien być dowód opłaty rejestracyjnej. Dodatkowym argumentem na korzyść podatnika byłoby również zamieszczenie adnotacji na pocztowym dowodzie nadania świadczącej o tym, iż przesyłka zawierała rzeczywiście formularz VAT-R. Dobrze jest też zachować kopię tego dokumentu.
Niepokojące natomiast jest, że pomimo nieotrzymania z urzędu skarbowego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatku VAT czytelnik nie podjął przed upływem roku żadnych działań w celu wyjaśnienia tej sprawy.
W celu uniknięcia na przyszłość takich sytuacji radzę więc zawsze składać stosowne dokumenty bezpośrednio na biurze podawczym urzędu skarbowego, żądając każdorazowo potwierdzenia ich złożenia na kopii pisma.
Robert Smoktunowicz