Na dwóch kołach przez stolicę... i dalej
16 czerwca 2008
Czy będzie jednolite oznakowanie ścieżek rowerowych w Warszawie?
Zielony Rowerowy Szlak Mazowsza to część projektu wspieranego przez ekolo-gów z Zielonego Mazowsza i firmę VeloPoland. Jest efektem prac mających upow-szechnić turystykę i transport rowerowy w Polsce, ujęto go już w strategii rozwoju województwa mazowieckiego do 2020 r. Kiedy powstanie, będzie obejmował bazę - centrum rowerowe przy warszawskim Centrum Olimpijskim, gdzie będzie można serwisować rowery przed podróżą, przenocować i zdobyć informacje o trasach ro-werowych. Te zaś będą powstawać w stolicy i gminach ją otaczających - do pro-jektu już przystąpiły m.in. gminy Legionowo i Wołomin. Docelowo szlak ma dotrzeć do całego województwa, zostać włączony do ogólnopolskiego programu VeloPoland, a w przyszłości pozwolić na rowerową komunikację wygodnymi i bezpiecznymi dwukierunkowymi rowerostradami z resztą Europy. - Już teraz istnieje projekt szlaku rowerowego "Euro 2012", który połączy Warszawę z Kijowem - mówi Marek Zamana z VeloPoland.
Plany ambitne, ale póki co Warszawa stanęła przed innym problemem - sto-łeczne ścieżki rowerowe są oznakowane wyjątkowo niejednolicie. Na spotkaniu w żoliborskim ratuszu, jakie odbyło się 7 maja, podniesiono kwestię ujednolicenia znaków dla rowerzystów. Jak się okazuje, obecnie na terenie miasta funkcjonują co najmniej trzy metody znakowania - miejska, PTTK-owska, kierująca do ciekawych miejsc oraz europejska. Przedstawiciele poszczególnych dzielnic, ekolodzy i rowe-rzyści zdecydowali, że będą forsować przyjęcie jednolitego oznakowania, które - wzorowane na tym dla samochodów - pokieruje bicyklistów po całej stolicy połą-czonymi w sieć ścieżkami.
(wt)