Most, i co dalej?
3 grudnia 2010
Budowa mostu Północnego jest na półmetku. Mieszkańcy już teraz obawiają się paraliżu komunikacyjnego, który grozi Bielanom po otwarciu przeprawy. Ulice Broniewskiego, Kasprowicza i Wólczyńska ciągle czekają na budowę drugiej nitki.
Budowa trasy mostu Północnego jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy obej-muje budowę drogi krajowej nr 61 o długości ok. 3,4 km na odcinku od węzła Puł-kowa do węzła Modlińska. Drugi to budowa drogi wojewódzkiej o długości około 0,86 km na odcinku od węzła Pułkowa do węzła Młociny (tj. stacji metra). Wartość całej inwestycji to ponad miliard złotych.
Po stronie bielańskiej gotowy jest już pierwszy fragment nowego torowiska. Kończy się także budowa tunelu tramwajowego, w którym będą łączyć się trasy prowadzące w kierunku mostu, Młocin i ul. Marymonckiej. W lipcu pojawiła się na-wierzchnia asfaltowa na elementach węzła mostu Północnego z Wisłostradą, który-mi będą poprowadzone wjazdy i zjazdy z trasy. Gotowa jest także nawierzchnia wschodniej jezdni Wisłostrady w rejonie trasy mostowej oraz konstrukcja wiaduktu trasy nad Wisłostradą. Węzeł Pułkowa będzie się składał z dziesięciu wiaduktów drogowych i gotowej już kładki dla pieszych. Inwestycja ma zostać ukończona w grudniu 2011 r.
Bielany będą cierpieć
Warszawie potrzebna jest nowa przeprawa przez rzekę. Niestety, projektowany do-jazd do mostu pozostawia wiele do życzenia. Kierowcy, którzy nie kierują się na Wisłostradę, po zjeździe z węzła Pułkowa utkną na ul. Marymonckiej. Jeszcze go-rzej będzie na węźle Młociny. Z powodu braku drugiej nitki Kasprowicza na odcinku od Oczapowskiego do Przy Agorze kierowcy już teraz stoją w korkach. W godzi-nach szczytu korki tworzą się też na Broniewskiego, nie mówiąc już o Wólczyńskiej, która jest stale zablokowana. A nietrudno przewidzieć, że po oddaniu mostu cały ruch od strony centrum przeniesie się z Marymonckiej na Kasprowicza.Czytelnicy mają pomysły
Kierowcy zaproponowali, aby zbudować drugą nitkę ul. Nocznickiego i pociągnąć ją do Maczka. - Kiedy ruch rozłożymy na Bemowo, zmniejszą się też korki na Biela-nach - mówi pan Grzegorz.Czy ZMID rozważa taką ewentualność?
Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych zapewnia, że zarówno pierwszy odcinek trasy od ul. Modlińskiej do węzła z ulicą Pułkową i Mary-moncką, jak i drugi do węzła przesiadkowego Młociny mają być gotowe do końca 2011 r.Trasa mostu Północnego zakończy się w rejonie skrzyżowania Nocznickiego z ul. Zgrupowania AK "Kampinos". - Właśnie tymi ulicami będzie możliwy zjazd z tra-sy. Kolejny etap będzie uwzględniał budowę wiaduktów, którymi trasa zostanie po-prowadzona na zachód, nad węzłem Młociny - tłumaczy Agata Choińska. Jedno-cześnie dodaje, że propozycje rozwiązań przebudowy i budowy dróg na terenie Warszawy mieszkańcy powinni zgłaszać do biura drogownictwa i komunikacji lub biura rozwoju miasta.
- My realizujemy jedynie gotowe rozwiązania planistyczne. Jeśli mieszkańcy chcą, abyśmy przedłużyli ul. Nocznickiego do Maczka, muszą najpierw wniosek z taką prośbą skierować do urzędu miasta - informuje rzeczniczka.
Tramwaje dopiero wiosną
Wykonawca mostu Północnego zapewniał, że ruch tramwajowy na ul. Marymonckiej zostanie przywrócony jesienią tego roku. Do tej pory tramwajów na trasie nie wi-dać. Rzeczniczka ZMID informuje, że ruch tramwajowy wzdłuż ulicy Marymonckiej ma zostać przywrócony w pierwszej połowie 2011 roku.Anna Przerwa