Izera bez Geely i pieniędzy z KPO. Ale są nowe plany
Chiński koncern Geely wycofał się z projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera z powodu braku gwarancji finansowania ze strony Polski. Electromobility Poland (EMP), odpowiedzialne za projekt, rozpoczęło rozmowy z nowymi partnerami z Chin. Najbardziej zaawansowane są negocjacje z firmą Chery, która jest jednym z największych chińskich producentów motoryzacyjnych. Alternatywnie rozważana jest współpraca z Li Auto.
Kluczowym warunkiem dla podpisania umowy partnerskiej jest zapewnienie finansowania inwestycji. EMP stara się o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy w ramach konkursu prowadzonego przez NFOŚiGW. Wniosek otrzymał pozytywną ocenę, ale wymaga spełnienia trzech warunków: podpisania umowy joint venture z partnerem technologicznym, uregulowania pożyczki na działkę pod fabrykę w Jaworznie oraz zapewnienia 15% wkładu własnego. Procedury administracyjne trwają długo i mogą przesunąć ostateczne podpisanie umowy na 2026 rok.
Rząd negocjuje z Komisją Europejską przesunięcie terminu realizacji inwestycji. Opóźnienia zwiększają jednak ryzyko utraty potencjalnych partnerów. EMP zapewnia, że projekt Izera będzie kontynuowany i zostanie zrealizowany z partnerem, który zagwarantuje transfer technologii, miejsca pracy w Polsce oraz udział polskich firm w łańcuchu dostaw.
Źródło: businessinsider.com.pl