Anna i Krystyna kończą misję. Budowa metra na finiszu
8 kwietnia 2025
Pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą stacją Bemowo pozostało do wydrążenia niewiele ponad 500 metrów podwójnego tunelu. Według planu już w przyszłym roku mieszkańcy Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra i w niecałe 20 minut dojadą do centrum Warszawy.
Tarcza TBM Anna rozpoczęła drążenie na ostatnim odcinku - pomiędzy stacją Lazurowa (w budowie) i Bemowo (działająca przy bemowskim ratuszu, obecnie krańcowa stacja na linii M2). Od 17 marca przebiła się przez korpus stacji, wykonała pierwsze metry tunelu i w kolejnych dniach będzie wiercić pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Kiedy w kwietniu, prawdopodobnie jeszcze przed świętami wielkanocnymi, dotrze do stacji Bemowo, w podobną podróż wyruszy tarcza Krystyna.
Archeologiczne znaleziska na budowie metra
Obecnie na planowanej trasie drugiej linii metra na Chrzanowie trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Wraz z budowniczymi podziemnej kolejki, pracują też archeolodzy. Niedawno udało się im odkopać pomieszczenia prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. Wraz z drążeniem tuneli znalezisk może być jednak dużo więcej, np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.
Anna dotrze do stacji Bemowo już na Wielkanoc
Jeśli żadna z tarcz nie napotka na swojej trasie na jakieś niespodziewane przeszkody, to w maju oba tunele będą gotowe, czyli powstanie połączenie z działającym odcinkiem M2, a Anna i Krystyna zakończą swoją misję.
- Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. 18 marca było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu - mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Na trzeci etap budowy odcinka zachodniego drugiej linii metra o wartości 3 mld zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1,1 mld zł.
Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Mory w budowie
Prace na bemowskim odcinku linii M2 prowadzone są również na przyszłych stacjach pasażerskich. Murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych na stacji Chrzanów. Tam można zobaczyć też schody, którymi pasażerowie będą szli na antresolę przystanku, czyli poziom -1.
Na finiszu są natomiast prace przy budowie Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Stoją już wszystkie budynki, między innymi ten z pomieszczeniami biurowymi, do którego wprowadzą się pracownicy metra z różnych działów. Widać kształty przyszłych pomieszczeń - kładziona jest posadzka, malowane są ściany. Gotowe są już hale i budynki, w których serwisowane będą pociągi. Przygotowane zostały dla nich już tory i kanały, do których będą schodzić pracownicy, by przeprowadzać przegląd składów. Zakończyły się też prace przy stanowiskach mycia i odkurzania wagonów.
Stopniowo układana jest "siatka" torów z rozjazdami, po których składy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z nowej stacji techniczno-postojowej. Wyraźnie wyróżnia się konstrukcja tunelu, prowadzącego pod ziemię. Nad wszystkimi zabudowaniami góruje budynek nastawni, skąd dyspozytorzy sterować będą ruchem pociągów i pojazdów pomocniczych na terenie stacji.
JR
.