SKM rusza do Piaseczna. Nowa linia przez Wolę i Białołękę
23 lutego 2023
Szybka Kolej Miejska zapowiedziała start linii S4 oraz uzupełniającej S40. Już w marcu pierwsi pasażerowie dojadą z Piaseczna do centrum Warszawy. Nowe linie obsłużą też Warszawę Zachodnią, Warszawą Gdańską, Wolę, Białołękę i Legionowo.
To już oficjalne. Należący do warszawskiego samorządu przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - może uruchomić długo oczekiwane połączenie kolejowe centrum miasta z Piasecznem. Warto przypomnieć, że przez lata zapowiedź nowej linii SKM skutecznie wstrzymywała wytyczenie buspasów na równoległej ulicy Puławskiej.
Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie?
W latach 2018-2019 w naszym mieście otwarto dwie nowe stacje, czy też - jak wolą nazywać je kolejarze - dwa przystanki osobowe. Sprawdzamy, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe chcą inwestować w kolejnych latach.
Warszawski samorząd nie chciał ich wymalować tłumacząc, że wkrótce ruszy SKM, ale wreszcie się ugiął. Teraz pasażerowie z Piaseczna będą mieć i autobusy na buspasie, i jadącą wzdłuż Puławskiej kolej.
SKM do Piaseczna
Pierwszym dniem kursowania linii SKM S4 będzie 12 marca. Całotygodniowa linia będzie kursować na trasie Piaseczno - Nowa Iwiczna - Jeziorki - Dawidy - Okęcie - Służewiec - Żwirki i Wigury - Rakowiec - Aleje Jerozolimskie - Warszawa Zachodnia - Wola - Młynów - Koło - Powązki - Warszawa Gdańska - ZOO - Praga - Toruńska - Żerań - Płudy - Choszczówka - Legionowo - Legionowo Piaski - Michałów Reginów - Wieliszew.
Najprawdopodobniej w czerwcu linia S4 zostanie wydłużona do Zegrza Południowego. Przewoźnik jest już gotowy, ale musi poczekać na zakończenie prac torowych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
SKM na Dworzec Główny
13 marca wystartuje jeszcze jedna, uzupełniająca linia SKM. S40 będzie kursować na trasie z Piaseczna przez Warszawę Zachodnią, ale następnie skręci w kierunku centrum Warszawy i dotrze na stację Warszawa Główna przy pl. Zawiszy. Linia będzie kursować tylko od poniedziałku do piątku. Została pomyślana jako alternatywny dojazd dla pasażerów z Piaseczna i południowej Warszawy do kompleksów biurowych przy Towarowej i w centrum miasta. Z Warszawy Głównej pracownicy będą mogli podjechać jeden przystanek tramwajem na rondo Daszyńskiego.
Linie S4 i S40 będą odjeżdżać z Piaseczna na przemian, dając częstotliwość zaledwie dwóch kursów na godzinę. Według zapowiedzi przejazd na przebudowywany Dworzec Zachodni potrwa "nieco ponad 20 minut".
(jok)
.