Likwidują zatokę na Okopowej. "Więcej miejsca dla pieszych"
10 września 2018
Budowa bardzo ważnej drogi rowerowej nabiera tempa. Jednocześnie z krajobrazu Woli znika kolejna zatoka autobusowa.
Zatoki autobusowe wymyślono w latach 30. ubiegłego wieku, by upłynnić ruch na ówczesnych drogach szybkiego ruchu. W naszym mieście zrobiły tak zawrotną karierę, że budowano je - i buduje się nadal - nawet na wąskich, lokalnych drogach a wielu warszawiaków nie wyobraża sobie, by autobus mógł zatrzymywać się bezpośrednio na pasie ruchu.
Zatoki przystankowe to przeżytek?
Kto powinien mieć priorytet w mieście: samochody czy piesi? Zdaniem coraz większej liczby osób, a także strategii transportowej Warszawy, odpowiedź jest prosta: piesi. Dlaczego więc zwężamy chodniki tam, gdzie pieszych jest najwięcej?
Tymczasem w Europie Zachodniej standardem są przystanki bez zatok, zwłaszcza w centrach miast. Dzięki temu piesi czy rowerzyści mają do dyspozycji zdecydowanie więcej miejsca.
Idzie nowe
- Działamy na Okopowej - informuje biuro pełnomocnika rowerowego prezydent Warszawy Łukasza Puchalskiego. - Trwa asfaltowanie kolejnych odcinków drogi dla rowerów. Ekipy pracują też nad dostosowaniem sygnalizacji świetlnej w celu wyznaczenia przejazdów rowerowych przez skrzyżowania. Na wysokości al. "Solidarności" likwidowana jest zaś, zbędna w tym miejscu, zatoka autobusowa. Dzięki temu będzie więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów.
Zatoka przy skrzyżowaniu Okopowej z al. "Solidarności" to już druga, jaką drogowcy likwidują tego lata. W lipcu przeniesiony na ogólny pas ruchu został przystanek autobusowy przy rondzie Daszyńskiego, obok powstającego wieżowca Generation Park. Decyzja ta podzieliła mieszkańców, o czym najlepiej świadczą komentarze naszych czytelników.
- Kolejny efekt polityki mobilności... Brawo za głupotę. To może od razu Towarową zwęzimy do jednego buspasa?
- Świetne rozwiązanie! Oby więcej takich śmiałych posunięć, czas skończyć z terrorem samochodowym w centrum. Brawo dla włodarzy miasta. Chcemy więcej miastotwórczych rozwiązań.
Rowerem przez Wolę
Brak drogi rowerowej na Towarowej i długim odcinku Okopowej był jedną z największych dziur na rowerowej mapie Woli. Stary odcinek z kostki Bauma między Anielewicza a Niską został już przebudowany na asfaltowy. Na pozostałej długości Okopowej i Towarowej, po wschodniej stronie ulic, powstaje całkiem nowa, również asfaltowa droga dla jednośladów.
Na odcinku Towarowej między Grzybowską a Kolejową droga dla rowerów powstaje także po stronie Muzeum Powstania Warszawskiego. Przy okazji czeka nas budowa pieszo-rowerowego przedłużenia Ogrodowej do Kercelaka, a także remont chodników na Okopowej i Towarowej.
Pierwotnie Zarząd Dróg Miejskich zapowiadał, że prace zakończą się w czerwcu. Oficjalną przyczyną opóźnienia jest dłuższe niż przewidywano oczekiwanie na niezbędne do budowy dokumenty.
(dg)
.