Liczników czasu świateł nie będzie
21 października 2015
Projekt jednego z mieszkańców, by na kilku ważnych skrzyżowaniach naszej dzielnicy zainstalować liczniki odmierzające czas do zmiany świateł, został odrzucony. Dlaczego?
- Montaż odmierzaczy czasu jest niezgodny z obowiązującymi przepisami w zakresie sygnalizacji świetlnej, z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania - czytamy w uzasadnieniu odrzucenia projektu. Liczniki odliczające czas do zmiany cyklu świateł mogą poprawiać bezpieczeństwo - mówi Jacek Grunt-Mejer z Uniwersytetu Warszawskiego. - Zostało to potwierdzone zarówno przez Ministerstwo Infrastruktury, jak również Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, którego zdaniem zastosowanie tego typu urządzeń może budzić wątpliwości prawne w przypadku ustalania przyczyny zdarzeń drogowych oraz wprowadzić dezorientację wśród uczestników ruchu.
Oznacza to, że liczniki znajdujące się w innych miastach są niezgodne z prawem. Ministerialne rozporządzenie zawsze można jednak zmienić, ale nie da się zmienić ustaleń badań naukowych, których wyniki mówią nam o rzeczywistości więcej, niż opinie ministrów i policjantów. Liczniki poprawiają czy pogarszają bezpieczeństwo? Zapytaliśmy psychologa transportu.
- Liczniki odliczające czas do zmiany cyklu świateł mogą poprawiać bezpieczeństwo - mówi Jacek Grunt-Mejer z Uniwersytetu Warszawskiego. - Mobilizują korzystających ze skrzyżowania do zachowania się zgodnie z przepisami, bo widać, że do zielonego zostało tylko ileś sekund. Z badań wynika, że subiektywnie postrzegany czas oczekiwania na zielone jest oceniany jako dłuższy niż rzeczywisty, więc jest to działanie na rzecz przewrócenia uczestnikom ruchu drogowego realnego poczucia czasu.
Niezależnie od tego, czy chcielibyśmy zobaczyć liczniki na ulicach Warszawy czy nie, na razie nie ma na nie szans. Dopóki rozporządzenie ministra infrastruktury o znakach i sygnałach drogowych obowiązuje w obecnym kształcie, wszystkie projekty tego typu będą weryfikowane negatywnie.
Dominik Gadomski