REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 1refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Puls Warszawy

bezpieczeństwo »

 

Lewitujące pasy. Czy pojawią się w Warszawie?

  26 października 2020

alt='Lewitujące pasy. Czy pojawią się w Warszawie?'
Iluzja optyczna robi wrażenie, źródło: DE RTL TV

Pomysł przybył do nas z Indii, gdzie testowany był po raz pierwszy. W ramach eksperymentu zdecydowało się na niego kilka polskich miast. Co na to Warszawa?

REKLAMA

mazovia 20250625 2mazovia 20250625 0

Widziane pierwszy raz, potrafią zaszokować. Trójwymiarowe pasy są w rzeczywistości dwuwymiarowe, jak tradycyjna zebra, a polegają wyłącznie na sprytnej iluzji optycznej. To nowy, niezwykle kreatywny sposób na walkę o bezpieczeństwo pieszych. Czy złudzenie optyczne skłania kierowców do zmniejszenia prędkości? Po raz pierwszy sprawdzono to w stolicy Indii, New Delhi. Rezultaty zaskakują.

Kierowca zwalnia tuż przed przejściem

Według przeprowadzonych badań średnia prędkość pojazdów przed przejściem 3D była o 40 proc. niższa, niż w tej samej lokalizacji przed ich montażem. Na podobny eksperyment zdecydowały się Chiny, Francja, Islandia czy Londyn. Trójwymiarowe pasy pojawiły się też w Polsce, m.in. w Lidzbarku Warmińskim, Nadarzynie, Miechowie, Lesznowoli czy Bartoszycach.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

ZDM: "Efektowny, choć nieskuteczny"

Stołeczni drogowcy nie są przekonani do tego pomysłu. Ich zdaniem, o bezpieczeństwo dbać można w inny, mniej eksperymentalny sposób.

- To dość znany pomysł, chętnie opisywany, bo efektowny. Co do jego skuteczności zdania są jednak podzielone - tłumaczy Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM. - Kierowca, który po raz pierwszy to zobaczy, może zareagować, bo będzie zaskoczony. Jednocześnie efekt wobec tych, którzy po danej ulicy jeżdżą regularnie i szybko się do pasów 3D przyzwyczają, może być mizerny. W różnych miejscach na świecie pomysł jest testowany, ale - z tego co wiem - nigdzie nie jest używany szerzej. Raczej stanowi ciekawostkę.

REKLAMA

moje bielany 004 2moje bielany 004 0

ZDM wskazuje, że problem jest inny

- Nie sądzę też, by potrzebą polskich miast był pędzący kierowca, nagle zwalniający, bo coś go zaskoczyło - twierdzi Jakub Dybalski. - W wielu miastach na świecie malowanie tego rodzaju jest sprawdzane w miejscach, gdzie jest uspokojony ruch (np. do 30 km/h lub 20 mil/h), ale lokalnej społeczności zależy, by przy przejściach kierowcy otrzymali dodatkowy bodziec, by zwolnić. W Polsce problemem są kierowcy notoryczne przekraczający dozwoloną prędkość w pobliżu przejść dla pieszych.

REKLAMA

moje bielany 003 2moje bielany 003 0

Liczby nie kłamią

- Według badania sporządzonego w zeszłym roku dla Ministerstwa Infrastruktury, nawet do 90 proc. kierowców tak się zachowuje. Do wypadków powodowanych przez kierowców w naszym kraju dochodzi nie dlatego, że nie widzieli przejścia, ale dlatego, że byli tak rozpędzeni, że w nagłej sytuacji nie zdążyli skutecznie zareagować. Więc najlepiej zacząć od działań, które skłonią ich do przestrzegania obowiązujących przepisów - dodaje.

Co zamiast tego?

- W Warszawie nie planujemy testować pasów 3D. Skupiamy się na tym, żeby istniejące, dwuwymiarowe przejścia były dobrze widoczne. W ostatnich latach doświetliliśmy ok. 1,5 tysiąca zebr, by pieszy po zmroku był na nich bezpieczny - kwituje Jakub Dybalski. Pomysł egzotyczny i z pewnością efektowny. Czy potrzebny?

(kb)

 

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Komentarze (2)

# Lion

03.11.2020 12:01

Rzeczywiście, zapewne działa tu efekt zaskoczenia i zaciekawienia, jednak koszt takiego rozwiązania jest bardzo niski. Jeśli uratuje to nawet niewielką ilość osób, warto go wprowadzić. Tym bardziej, że poza efektem zaskoczenia, będzie też skłaniał do myślenia w szerszej perspektywie.

# Mrrr

04.11.2020 18:15

To pseudo-oznakowanie może tylko narobić kłopotu. Zaskoczony kierowca zapewne nagle naciśnie na hamulec albo nawet zjedzie z jezdni na chodnik, żeby ominąć tą przeszkodę. Przejeżdżając będzie wpatrywał się w to g... zamiast obserwować sytuację na przejściu i na przyległych chodnikach Malowanie tego na jezdni to sprowadzanie niebezpieczeństwa na uczestników ruchu. Oczywiście kierowcy szybko to obczają ale to tego czasu może być nieciekawie.
więcej na forum

REKLAMA

bielany spacery hisoryczne 1bielany spacery hisoryczne 2bielany spacery hisoryczne 0

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

biedonka 038 2

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni