REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bezpieczeństwo

Lewitujące pasy. Czy pojawią się w Warszawie?
REKLAMA

Iluzja optyczna robi wrażenie, źródło: DE RTL TV


REKLAMA

Lewitujące pasy. Czy pojawią się w Warszawie?

Pomysł przybył do nas z Indii, gdzie testowany był po raz pierwszy. W ramach eksperymentu zdecydowało się na niego kilka polskich miast. Co na to Warszawa?

REKLAMA

Widziane pierwszy raz, potrafią zaszokować. Trójwymiarowe pasy są w rzeczywistości dwuwymiarowe, jak tradycyjna zebra, a polegają wyłącznie na sprytnej iluzji optycznej. To nowy, niezwykle kreatywny sposób na walkę o bezpieczeństwo pieszych. Czy złudzenie optyczne skłania kierowców do zmniejszenia prędkości? Po raz pierwszy sprawdzono to w stolicy Indii, New Delhi. Rezultaty zaskakują.



REKLAMA

Kierowca zwalnia tuż przed przejściem

Według przeprowadzonych badań średnia prędkość pojazdów przed przejściem 3D była o 40 proc. niższa, niż w tej samej lokalizacji przed ich montażem. Na podobny eksperyment zdecydowały się Chiny, Francja, Islandia czy Londyn. Trójwymiarowe pasy pojawiły się też w Polsce, m.in. w Lidzbarku Warmińskim, Nadarzynie, Miechowie, Lesznowoli czy Bartoszycach.



REKLAMA

ZDM: "Efektowny, choć nieskuteczny"

Stołeczni drogowcy nie są przekonani do tego pomysłu. Ich zdaniem, o bezpieczeństwo dbać można w inny, mniej eksperymentalny sposób.

- To dość znany pomysł, chętnie opisywany, bo efektowny. Co do jego skuteczności zdania są jednak podzielone - tłumaczy Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM. - Kierowca, który po raz pierwszy to zobaczy, może zareagować, bo będzie zaskoczony. Jednocześnie efekt wobec tych, którzy po danej ulicy jeżdżą regularnie i szybko się do pasów 3D przyzwyczają, może być mizerny. W różnych miejscach na świecie pomysł jest testowany, ale - z tego co wiem - nigdzie nie jest używany szerzej. Raczej stanowi ciekawostkę.



REKLAMA

ZDM wskazuje, że problem jest inny

- Nie sądzę też, by potrzebą polskich miast był pędzący kierowca, nagle zwalniający, bo coś go zaskoczyło - twierdzi Jakub Dybalski. - W wielu miastach na świecie malowanie tego rodzaju jest sprawdzane w miejscach, gdzie jest uspokojony ruch (np. do 30 km/h lub 20 mil/h), ale lokalnej społeczności zależy, by przy przejściach kierowcy otrzymali dodatkowy bodziec, by zwolnić. W Polsce problemem są kierowcy notoryczne przekraczający dozwoloną prędkość w pobliżu przejść dla pieszych.

Liczby nie kłamią

- Według badania sporządzonego w zeszłym roku dla Ministerstwa Infrastruktury, nawet do 90 proc. kierowców tak się zachowuje. Do wypadków powodowanych przez kierowców w naszym kraju dochodzi nie dlatego, że nie widzieli przejścia, ale dlatego, że byli tak rozpędzeni, że w nagłej sytuacji nie zdążyli skutecznie zareagować. Więc najlepiej zacząć od działań, które skłonią ich do przestrzegania obowiązujących przepisów - dodaje.

Co zamiast tego?

- W Warszawie nie planujemy testować pasów 3D. Skupiamy się na tym, żeby istniejące, dwuwymiarowe przejścia były dobrze widoczne. W ostatnich latach doświetliliśmy ok. 1,5 tysiąca zebr, by pieszy po zmroku był na nich bezpieczny - kwituje Jakub Dybalski. Pomysł egzotyczny i z pewnością efektowny. Czy potrzebny?

(kb)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij





03.11.2020 12:01 #Lion
Rzeczywiście, zapewne działa tu efekt zaskoczenia i zaciekawienia, jednak koszt takiego rozwiązania jest bardzo niski. Jeśli uratuje to nawet niewielką ilość osób, warto go wprowadzić. Tym bardziej, że poza efektem zaskoczenia, będzie też skłaniał do myślenia w szerszej perspektywie.
04.11.2020 18:15 #Mrrr
To pseudo-oznakowanie może tylko narobić kłopotu. Zaskoczony kierowca zapewne nagle naciśnie na hamulec albo nawet zjedzie z jezdni na chodnik, żeby ominąć tą przeszkodę. Przejeżdżając będzie wpatrywał się w to g... zamiast obserwować sytuację na przejściu i na przyległych chodnikach Malowanie tego na jezdni to sprowadzanie niebezpieczeństwa na uczestników ruchu. Oczywiście kierowcy szybko to obczają ale to tego czasu może być nieciekawie.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA