Lazurowa z buspasem? Komiczna pomyłka aktywistów
6 kwietnia 2018
Jeśli wierzyć mapie stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, właśnie padła propozycja odcięcia naszej dzielnicy od wjazdu na S8.
Wybory samorządowe dopiero jesienią, ale najpoważniejsi kandydaci do objęcia mandatów w Radzie Warszawy już teraz odpalają "bomby" z małymi szansami na realizację, wyciągając oponentom niespełnione obietnice i przebijając je.
- Warszawskie autobusy stoją w korkach. Ratusz obiecywał sieć buspasów w 2009 roku - piszą aktywiści stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.
Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?
Sześć pasów czy cztery? Więcej zieleni czy buspasy? Trwają konsultacje, które budzą ogromne emocje na Woli i Bemowie.
- Gdzie są obiecane trasy, na które czekają pasażerowie komunikacji miejskiej?
5 kwietnia MJN opublikował własną mapę proponowanych buspasów. Można na niej znaleźć m.in. ciąg al. 4 Czerwca 1989 Roku - Lazurowa, w skład którego wchodzi przebudowywany na dwujezdniowy odcinek od Sterniczej do Górczewskiej (na nowej jezdni wciąż brakuje ostatniej warstwy asfaltu).
Pomyłka...
Z mapy wynika, że buspas miałby powstać także na odcinku na północ od Górczewskiej, gdzie Lazurowa ma jeden pas ruchu w każdym kierunku. Gdyby potraktować propozycję serio, trzeba byłoby ją odczytać jako próbę odcięcia kierowców z całej dzielnicy od wjazdu na trasę S8.
Uznajemy to za zabawną pomyłkę, choć krytycy aktywistów, oskarżanych często o "nienawiść do samochodów", zapewne dopatrzą się celowego działania. Podobnie, jak w postulacie wyznaczenia buspasa na prowadzącym do Ursusa wiadukcie, którym nie kursuje żaden autobus. MJN proponuje jego wymalowanie "w drugim etapie", zapewne biorąc pod uwagę ciągle przekładane uruchomienie tam nowej linii 220.
...czy pomysł?
Zarząd Transportu Miejskiego od dawna przypomina, że wyznaczenie buspasa musi być poprzedzone badaniami ruchu a wydzielony pas ma sens wtedy, gdy autobusy kursują daną ulicą często. Ze względu na konieczność wykonania pomiarów koszt buspasa jest znacznie większy, niż funkcjonujące w opinii warszawiaków "wymalowanie linii i ustawienie znaków".
Na Lazurowej - pomiędzy Górczewską a Połczyńską - mamy tylko cztery linie, ale kursy w porannym szczycie odbywają się z dużą częstotliwością: 105 co 3 minuty, 189 co 7-8 minut, 112 i 190 co 10 minut. Czy powinien tam powstać buspas?
(dg)
.