Lazurowa: cichy asfalt czy ekrany?
1 czerwca 2017
Między Sterniczą a Górczewską trwa budowa drugiej jezdni. Wciąż nie wiadomo na 100%, jak zostanie zwalczony związany z większym ruchem hałas...
...ale wiele wskazuje na to, że na tym odcinku Lazurowej nie będą to ekrany akustyczne. W styczniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wystąpił o wydanie ponownej decyzji środowiskowej.
- Karta informacyjna załączona do wniosku przewiduje zastosowanie nawierzchni o obniżonej emisji hałasu: warstwy ścieralnej jezdni z mieszankami typu BBTM - pisze wicedyrektor ZMID Dariusz Mosak. - Mieszanka ta będzie zapewniała redukcję hałasu na poziomie 3-5 decybeli.
Jeśli decyzja środowiskowa zostanie wydana zgodnie z życzeniami ZMID, ekranów na razie nie będzie. Oczywiście możliwe będzie ustawienie ich w przyszłości, jeśli okaże się, że cichy asfalt nie zapewnia wystarczającego wytłumienia hałasu.
Nowa Lazurowa za rok
Zgodnie z harmonogramem prace zakończą się na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Na wysokości Jelonek i Chrzanowa Lazurowa będzie mieć wówczas przekrój 2x2 z poszerzeniami na skrzyżowaniach. Ponieważ odcinek między Górczewską a trasą S8 nie zostanie przebudowany, drugi pas dla jadących w stronę Starego Bemowa zakończy się zaraz za rondem Radia Wolna Europa, kilkadziesiąt metrów za Górczewską. Na odcinku niespełna 250 metrów pozostanie jeden pas, z którego na węźle z obwodnicą wyrastają aż cztery pasy. Na przebudowę krótkiego odcinka, na którym nie ma nawet normalnego chodnika, brakuje pieniędzy.
- Tego odcinka na razie nie ma w aktualnej wieloletniej prognozie finansowej miasta - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID.
Dwujezdniowy odcinek Lazurowej urywający się ćwierć kilometra przed trasą szybkiego ruchu będzie sprawiał wrażenie niedokończonego. W warszawskim ratuszu zdecydowano, że najważniejsza jest budowa drugiej jezdni tam, gdzie kursują popularne linie autobusowe 105, 189 i 190, a więc na południe od Górczewskiej. Odcinek do trasy S8 zostanie poszerzony, jeśli uda się znaleźć oszczędności lub porozumieć z deweloperami, planującymi budowę bloków w tej części miasta.
Co dalej?
Zgodnie z aktualnymi planami Lazurowa jest częścią trasy mostu Skłodowskiej-Curie. Jeśli studium uwarunkowań przestrzennych Warszawy nie zostanie zmienione, docelowo cały ciąg Lazurowa-Kaliskiego zostanie przebudowany na dwujezdniowy i połączony - tunelem pod Boernerowem i lotniskiem - z ulicą Nocznickiego. Inwestycja ta istnieje na ten moment tylko na papierze, bez zapewnionego jakiegokolwiek finansowania.
(dg)