REKLAMA

cemat box 1cemat box 2cemat box 0
Wawer

różne »

 

Konstruktywny destrukt

  19 czerwca 2009

Wawer jako największa dzielnica Warszawy o charakterze niemal w stu procentach willowym ma szczególne potrzeby. Oprócz braku wodociągu i kanalizacji mieszkańcom najbardziej daje się we znaki stan ulic.

REKLAMA

moje bielany 2moje bielany 0
I choć mieszkamy w stolicy, to do własnego domu dojeżdżamy i dochodzimy bar-dzo często polnymi, rozjeżdżonymi, pozbawionymi chodników i pełnymi dołów oraz kałuż drogami, jakie można spotkać zwykle na głębokiej wsi.

Wodociągi i kanalizacja nie podlegają dzielnicy, jednak wawerski urząd odpo-wia za ponad 300 kilometrów lokalnych dróg. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat udało się utwardzić aż 55 kilometrów ulic. Stało się tak w dużej mierze za sprawą tajemniczego... destruktu. Ów tajemniczy destrukt to po prostu stary, zdzierany przez frezowanie, asfalt z remontowanych w stolicy ulic. Kiedyś był wywożony na wysypiska, ale od ładnych paru lat stał się doskonałym materiałem do szybkiego i znacznie tańszego utwardzania ulic. Nasza dzielnica też wreszcie odkryła zalety destruktu. Można go stosować wszędzie tam, gdzie nie jeżdżą ciężkie pojazdy a je-dynie samochody osobowe - czyli na większości naszych uliczek.

Ponieważ większość remontów ulic w naszym pięknym mieście dokonywana jest w nocy w czasie weekendów, zdzierany z nich stary asfalt jest zwożony na plac przy linii kolejowej na ulicy Łysakowskiej. Dzielnica ma go całkowicie za darmo.

W tym roku ratusz rozpisał przetarg na utwardzenie 30 ulic o długości ponad siedmiu kilometrów. Firma, która go wygrała, ściąga sprzęt i przystępuje do roboty. Ponieważ wszystko odbywa się w ramach remontów, nie trzeba do tego żadnych specjalnych planów czy dokumentacji. Wszystkie procedury są sprowadzone do mi-nimum, co znacznie przyspiesza prace.

Jak to wygląda? Firma wykonująca remont zdziera i wywozi z ulicy wierzchnią warstwę ziemi. W jej miejsce ciężarówki zwożą tonę za toną destrukt, by uzyskać 30-centymetrowy podkład, który następnie jest układany i ubijany przez wielkie równiarki. Jeśli jest sucho, kładzie się na to pięciocentymetrową warstwę nowego asfaltu. I to wszystko. Trwałość wykonanej w ten sposób ulicy władze szacują na 10 do 15 lat, ale z wieloletnich doświadczeń Białołęki wynika, że jest to jednak znacznie krócej. Tyle tylko, że naprawa destruktowej ulicy jest jeszcze łatwiejsza niż jej wykonanie.

Andrzejowi Kobusowi z wydziału infrastruktury naszego ratusza, który nadzoru-je remonty, marzyło się nawet, by jeszcze przyspieszyć prace i zmniejszyć koszty. - Chciałem, by zerwany z warszawskich dróg destrukt zwozić od razu na nasze ulice, a nie składować go przy Łysakowskiej. Okazało się to jednak trudne do zre-alizowania. Remonty te są wykonywane głównie w nocy, w weekendy. Budowa na-szych ulic musiałaby więc też odbywać się po ciemku. Warkot dziesiątków ciężaró-wek i ciężkiego sprzętu nie dawałby ludziom spać przez dwie kolejne noce.

Jeszcze w tym roku ratusz rozpisze przetarg na wykonanie w tej technologii kolejnych kilkudziesięciu ulic.

Andrzej Gzyło, oko


Za kilka lat te kałuże
będą już tylko wspomnieniem
 

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

atal 002 3atal 002 0
Wstąp do księgarni

REKLAMA

biedronka 016 1biedronka 016 2

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

REKLAMA

REKLAMA

Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl