Kolejarze zbudują stację pośrodku niczego
26 lutego 2015
Rozpoczynają się wstępne prace, zmierzające do otwarcia stacji Warszawa Stalowa. Jej lokalizacja budzi zdumienie.
- Priorytetem będzie zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszej drogi dojścia do przystanków komunikacji miejskiej i do planowanej stacji metra - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wychodząc ze stacji od strony zachodniej dojdziemy do stacji metra Szwedzka (na południu) lub Targówek (na północy). Idąc na wschód trafimy na przystanek "Aleja Solidarności". Obecnie autobusy zatrzymują się tam tylko na żądanie, ale być może po otwarciu stacji SKM-ki stanie się on popularniejszy. Wygodny punkt przesiadkowy? Nic z tego, odległości między poszczególnymi stacjami i przystankami są absurdalnie duże. Nie ma wątpliwości, że ktoś będzie z takiej możliwości przesiadki korzystać, więc tym bardziej należy zbudować stację tak, by droga pasażerów była jak najkrótsza. Niestety kolejarze postanowili nie budować ani stacji nad rondem Żaba, ani nad Naczelnikowską, ale - krakowskim targiem? - postawić perony tam, gdzie wygodnej przesiadki nie będzie.
Dlaczego nie buduje się stacji Warszawa Rondo Żaba, która umożliwiałaby przesiadkę z pięciu linii tramwajowych i sześciu autobusowych? Czemu nie będzie stacji Warszawa Aleja Solidarności? Mogłaby być dwupoziomowa i stać się dużym węzłem przesiadkowym na skrzyżowaniu dwóch linii kolejowych: obwodowej i wołomińskiej. Gdyby zlokalizować górny peron wzdłuż ul. Naczelnikowskiej, cały Targówek Fabryczny zyskałby bardzo wygodny dojazd do Dworca Gdańskiego, na Wolę i do Dworca Zachodniego.
Niestety kolejarze postanowili nie budować ani stacji nad rondem Żaba, ani nad Naczelnikowską, ale - krakowskim targiem? - postawić perony tam, gdzie wygodnej przesiadki nie będzie a zadowoleni będą tylko mieszkańcy kilku bloków, stojących na południowym krańcu Targówka Mieszkaniowego. Niestety kolejna warszawska tradycja została zachowana. Nic już nie dziwi w mieście, w którym centralnej stacji metra nie zbudowano przy centralnym dworcu kolejowym i pasażerowie pokonują kilkaset metrów, mimo że w metrze można usłyszeć "Wygodna przesiadka do pociągów podmiejskich i dalekobieżnych".
Na jakim etapie są prace nad stacją Stalowa?
- Wykonawca wybrany w ogłoszonym przetargu przygotuje w ciągu roku szczegółową dokumentację potrzebną do realizacji tego zadania - mówi Dutkiewicz. - Następnym krokiem ku inwestycji usprawniającej ruch kolejowy w stolicy będzie wybór wykonawcy prac budowlanych. Rozpoczęcie prac PKP PLK planują w 2017 roku.
Budowa naziemnej stacji kolejowej jest łatwiejsza (również ze względu na brak protestów przeciwko budowie tuneli pod blokami), niż stacji metra. Można się więc spodziewać, że SKM-kę dostaniemy znacznie szybciej, niż kolej podziemną. Szkoda, że będziemy do niej wsiadać w tak bezsensownym miejscu.
Dominik Gadomski