REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Kolejarze zbudują stację pośrodku niczego

  26 lutego 2015

alt='Kolejarze zbudują stację pośrodku niczego'

Rozpoczynają się wstępne prace, zmierzające do otwarcia stacji Warszawa Stalowa. Jej lokalizacja budzi zdumienie.

REKLAMA

Mówimy: pociągi na Targówek, myślimy: metro. Skojarzenie jest jak najbardziej właściwe, ale zanim dojedziemy do domów koleją podziemną (według aktualnych planów będzie to za cztery lata), dostaniemy nową stację naziemną: Warszawa Stalowa. Będzie ona zlokalizowana na zachód od wiaduktu linii obwodowej nad ul. Radzymińską, w bezpośrednim sąsiedztwie hipermarketu. Na stacji Stalowa będą zatrzymywać się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich jadące od strony Rembertowa na Dworzec Gdański i dalej niewykorzystywaną obecnie linią między Wolą a Bemowem. Dlaczego nie buduje się stacji Warszawa Rondo Żaba, która umożliwiałaby przesiadkę z pięciu linii tramwajowych i sześciu autobusowych? Czemu nie będzie stacji Warszawa Aleja Solidarności? Mogłaby być dwupoziomowa i stać się dużym węzłem przesiadkowym na skrzyżowaniu dwóch linii kolejowych: obwodowej i wołomińskiej.

- Priorytetem będzie zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszej drogi dojścia do przystanków komunikacji miejskiej i do planowanej stacji metra - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wychodząc ze stacji od strony zachodniej dojdziemy do stacji metra Szwedzka (na południu) lub Targówek (na północy). Idąc na wschód trafimy na przystanek "Aleja Solidarności". Obecnie autobusy zatrzymują się tam tylko na żądanie, ale być może po otwarciu stacji SKM-ki stanie się on popularniejszy. Wygodny punkt przesiadkowy? Nic z tego, odległości między poszczególnymi stacjami i przystankami są absurdalnie duże. Nie ma wątpliwości, że ktoś będzie z takiej możliwości przesiadki korzystać, więc tym bardziej należy zbudować stację tak, by droga pasażerów była jak najkrótsza. Niestety kolejarze postanowili nie budować ani stacji nad rondem Żaba, ani nad Naczelnikowską, ale - krakowskim targiem? - postawić perony tam, gdzie wygodnej przesiadki nie będzie.

Dlaczego nie buduje się stacji Warszawa Rondo Żaba, która umożliwiałaby przesiadkę z pięciu linii tramwajowych i sześciu autobusowych? Czemu nie będzie stacji Warszawa Aleja Solidarności? Mogłaby być dwupoziomowa i stać się dużym węzłem przesiadkowym na skrzyżowaniu dwóch linii kolejowych: obwodowej i wołomińskiej. Gdyby zlokalizować górny peron wzdłuż ul. Naczelnikowskiej, cały Targówek Fabryczny zyskałby bardzo wygodny dojazd do Dworca Gdańskiego, na Wolę i do Dworca Zachodniego.

Niestety kolejarze postanowili nie budować ani stacji nad rondem Żaba, ani nad Naczelnikowską, ale - krakowskim targiem? - postawić perony tam, gdzie wygodnej przesiadki nie będzie a zadowoleni będą tylko mieszkańcy kilku bloków, stojących na południowym krańcu Targówka Mieszkaniowego. Niestety kolejna warszawska tradycja została zachowana. Nic już nie dziwi w mieście, w którym centralnej stacji metra nie zbudowano przy centralnym dworcu kolejowym i pasażerowie pokonują kilkaset metrów, mimo że w metrze można usłyszeć "Wygodna przesiadka do pociągów podmiejskich i dalekobieżnych".

Na jakim etapie są prace nad stacją Stalowa?

- Wykonawca wybrany w ogłoszonym przetargu przygotuje w ciągu roku szczegółową dokumentację potrzebną do realizacji tego zadania - mówi Dutkiewicz. - Następnym krokiem ku inwestycji usprawniającej ruch kolejowy w stolicy będzie wybór wykonawcy prac budowlanych. Rozpoczęcie prac PKP PLK planują w 2017 roku.

Budowa naziemnej stacji kolejowej jest łatwiejsza (również ze względu na brak protestów przeciwko budowie tuneli pod blokami), niż stacji metra. Można się więc spodziewać, że SKM-kę dostaniemy znacznie szybciej, niż kolej podziemną. Szkoda, że będziemy do niej wsiadać w tak bezsensownym miejscu.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# ddd

26.02.2015 20:37

Stacja przy Rondzie Żaba to by było coś!!

# Gorgiasz

28.02.2015 11:54

Stacja przy Wiatracznej to byłoby coś.

# mieszkaniec Bródna

01.03.2015 09:36

Mariusz Kurowski. Staja Stalowa jest planowana dokładnie pomiędzy dwiema stacjami metra. Nie będzie więc żadnej wygodnej przesiadki. To tylko na mapie wygląda niby-dobrze, ale z peronu PKP do stacji metra będzie kilkaset metrów. Rondo Żaba, nawet po otwarciu metra pozostanie znacznie ważniejszym węzłem przesiadkowym.

REKLAMA

# Warszawa23

04.03.2015 19:11

ŚWIETNY PLAN, choć moim zdaniem, stacja kolejowa "Warszawa Stalowa" powinna być dokładnie na przecięciu linii kolejowej z linią drugiej linii metra, która dojedzie za jakiś czas na Targówek Mieszkaniowy. A w miejsce skrzyżowania linii kolejowej i metra wybudować wiadukt kolejowy i przedłużyć ulice np. ulicę Stalową lub ulicę Pratulińską (do ulicy Ossowskiego - Targówek Mieszkaniowy). W okolicy Targówka powinny być jeszcze dwie dodatkowe stacje tj. "Warszawa Radzymińska" w sąsiedztwie ulic Naczelnikowskiej/Radzymińskiej i Kauflandu oraz stacja "Warszawa Rondo Żaba" w celu przesiadek tramwajowo - kolejowo - autobusowych.
To Nic że są tak blisko byłyby rozmieszczone stacje kolejowe. Mogą przeciez SMKi zatrzymywać sie "wahadłowo", nie na każdej stacji. Jeden pociag zatrzymuje się przy ul. Radzymińskiej a inny przy Rondzie Żaba. Jest to do zrobienia. bo widziałem takie rozwiązanie za granicą - LONDYN

# AnO

27.03.2015 11:20

Za każdym razem, kiedy jadę pociągiem obok Ronda Żaba, zastanawiam się - czemu tam nie ma tej stacji. Byłaby dobrym węzłem przesiadkowym. Do tego powinni poprawić dojazd do stacji W-Wa Praga i W-wa Toruńska.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe