REKLAMA

Wola

inwestycje »

 

Koleją na Wolę. Przebudowa opóźniona

  21 listopada 2017

alt='Koleją na Wolę. Przebudowa opóźniona'
źródło: PKP PLK

To już oficjalne. Wpisanie do rejestru zabytków niemieckiego bunkra opóźniło prace o kilka miesięcy.

REKLAMA

Nie w marcu, ale "w połowie roku" zakończą się prace na linii kolejowej między dworcami Gdańskim a Zachodnim. Kilkumiesięczne opóźnienie jest spowodowane nagłym wpisaniem do rejestru zabytków stojącej przy Obozowej konstrukcji z czasów II wojny światowej, która pierwotnie była przeznaczona do zniszczenia. Ponieważ mazowiecki konserwator, prof. Jakub Lewicki interweniował już po rozpoczęciu inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe musiały liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Tobruki zabytkami

Wspomniana konstrukcja to jeden z tzw. tobruków, czyli umocnionych stanowisk strzeleckich typu Ringstand 58c. Po spacyfikowaniu powstania warszawskiego Niemcy budowali je jako elementy umocnień, mających pomóc w obronie Warszawy przed Armią Czerwoną. Powstały m.in. na terenie Dworca Zachodniego, przy skrzyżowaniach linii kolejowej z Górczewską i Obozową oraz przy rozjeździe torów na wysokości Ostroroga i Kozielskiej. Po wojnie większość "tobruków" zasypano, a część - przykryto nawierzchnią.

Dokładna mapa wszystkich umocnionych stanowisk nie powstała do dziś. Zgodnie z decyzją prof. Lewickiego w rejestrze zabytków znalazło się 17 tobruków, ukrytych w ziemi przy Trasie Prymasa Tysiąclecia, Górczewskiej, Bema, Bema, Obozowej, Piaskowej, Tatarskiej, Tunelowej i Zawiszy. To efekt działań poznańskiej fundacji Thesaurus.

Wstąp do księgarni

Bliżej Zachodniego praca wre

Podczas gdy prace przy Obozowej były wstrzymane, na pozostałych odcinkach linii wszystko toczyło się zgodnie z planem. Perony stacji Młynów (d. Koło) i Wola (d. Kasprzaka) oraz 8. peron Dworca Zachodniego są już odbudowywane, zaś nad Wolską, Kasprzaka i Zawiszy widać konstrukcje nowych wiaduktów. Rośnie także kładka dla pieszych przy Prądzyńskiego, gdzie gotowe są podpory pod schody i przęsło. Jednocześnie na całym odcinku między dworcami Zachodnim i Gdańskim trwają prace na torach.

PKP PLK zapłaci za przebudowę linii 196 mln zł. Z punktu widzenia pasażerów najważniejszym elementem inwestycji jest nowa stacja przy Obozowej, na której będą się zatrzymywać SKM-ki z Legionowa i Białołęki, kursujące do Dworca Zachodniego.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# bka

21.11.2017 22:15

nad Kasprzaka zadnego wiaduktu nie ma , autor powinien sprawdzić temat zanim coś napisze

# Gdyby

23.11.2017 08:08

A może przeczytaj dokładnie " konstrukcja wiaduktu"

# pasażer

24.11.2017 22:14

196 mln za co ?
Za typowe konstrukcje stalowe pasujące na most na w środku lasu a nie wiadukt w wielkim mieście ?
A funkcjonalność nowych peronów a szczególnie dojść do nich , ocenimy po otwarciu.

REKLAMA

# kibo

27.12.2017 01:09

Ten kratownicowy wiadukt nad Wolską to jakaś pomyłka.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024