Koleją na Wolę. Przebudowa opóźniona
21 listopada 2017
To już oficjalne. Wpisanie do rejestru zabytków niemieckiego bunkra opóźniło prace o kilka miesięcy.
Nie w marcu, ale "w połowie roku" zakończą się prace na linii kolejowej między dworcami Gdańskim a Zachodnim. Kilkumiesięczne opóźnienie jest spowodowane nagłym wpisaniem do rejestru zabytków stojącej przy Obozowej konstrukcji z czasów II wojny światowej, która pierwotnie była przeznaczona do zniszczenia. Ponieważ mazowiecki konserwator, prof. Jakub Lewicki interweniował już po rozpoczęciu inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe musiały liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Tobruki zabytkami
Wspomniana konstrukcja to jeden z tzw. tobruków, czyli umocnionych stanowisk strzeleckich typu Ringstand 58c. Po spacyfikowaniu powstania warszawskiego Niemcy budowali je jako elementy umocnień, mających pomóc w obronie Warszawy przed Armią Czerwoną. Powstały m.in. na terenie Dworca Zachodniego, przy skrzyżowaniach linii kolejowej z Górczewską i Obozową oraz przy rozjeździe torów na wysokości Ostroroga i Kozielskiej. Po wojnie większość "tobruków" zasypano, a część - przykryto nawierzchnią.
Dokładna mapa wszystkich umocnionych stanowisk nie powstała do dziś. Zgodnie z decyzją prof. Lewickiego w rejestrze zabytków znalazło się 17 tobruków, ukrytych w ziemi przy Trasie Prymasa Tysiąclecia, Górczewskiej, Bema, Bema, Obozowej, Piaskowej, Tatarskiej, Tunelowej i Zawiszy. To efekt działań poznańskiej fundacji Thesaurus.
Bliżej Zachodniego praca wre
Podczas gdy prace przy Obozowej były wstrzymane, na pozostałych odcinkach linii wszystko toczyło się zgodnie z planem. Perony stacji Młynów (d. Koło) i Wola (d. Kasprzaka) oraz 8. peron Dworca Zachodniego są już odbudowywane, zaś nad Wolską, Kasprzaka i Zawiszy widać konstrukcje nowych wiaduktów. Rośnie także kładka dla pieszych przy Prądzyńskiego, gdzie gotowe są podpory pod schody i przęsło. Jednocześnie na całym odcinku między dworcami Zachodnim i Gdańskim trwają prace na torach.
PKP PLK zapłaci za przebudowę linii 196 mln zł. Z punktu widzenia pasażerów najważniejszym elementem inwestycji jest nowa stacja przy Obozowej, na której będą się zatrzymywać SKM-ki z Legionowa i Białołęki, kursujące do Dworca Zachodniego.
(dg)