Jednokierunkowe ekspresy pojadą w szczycie nowym mostem
6 marca 2012
Pięć linii autobusowych będzie kursować przez most Północny. Jedna z nich ma być całodzienna, dwie ekspresowe pojadą tylko rano, a jedna w popołudniowym szczycie. Nowym mostem pojedzie też autobus nocny.
Nowe linie 101 i E-6
ZTM uruchomi dwie nowe linie kursujące przez most Północny (Marii Skłodowskiej-Curie). Będzie to linia 101 na trasie: Nowodwory - Światowida - Myśliborska - most Marii Skłodowskiej-Curie - Metro Młociny.
W szczycie porannym 101 będzie kursowało co 10 minut. Z taką samą częstotliwością pojedzie poza porannym szczytem komunikacyjnym, jak i w święta. W popołudniowym szczycie będzie jeździło częściej, bo co 8 minut. Będzie podstawową linią zapewniającą połączenie Białołęki z Młocinami przez nowy most. Co ważne, będzie to jedyna linia całodzienna i całotygodniowa na nowej trasie. Jej rozkład zostanie skoordynowany z liniami ekspresowymi: E-4 i nową E-6.
Nowa ekspresówka E-6 zostanie uruchomiona na trasie: Metro Młociny - most Marii Skłodowskiej-Curie - Myśliborska - Światowida - Nowodwory. Będzie kursowała co 8 minut tylko w jednym kierunku i tylko w szczycie popołudniowym. Po drodze będzie się zatrzymywała na przystankach: Metro Młociny, Porajów, Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera, Stefanika i Nowodwory. Z powrotem autobusy będą jeździły puste i nie będą zatrzymywały się na żadnych przystankach.
Zadaniem nowej linii będzie popołudniowe wzmocnienie autobusów 101 w kierunku Tarchomina i Nowodworów. Zastąpienie dwóch linii ekspresowych jeżdżących rano jedną linią ekspresową kursującą po południu wynika z faktu, że szczyt popołudniowy jest nieco bardziej rozłożony w czasie od szczytu porannego. Linia ta będzie się zatrzymywała na większej liczbie przystanków niż E-4 i E-8 oraz ma mieć inną częstotliwość.
E-4 i E-8 zmienią trasy
Linia E-4 zostanie skierowana na nową trasę: Tarchomin - Świderska - Ćmielowska (powrót: Świętosławskiego) - Światowida - Myśliborska - most Marii Skłodowskiej-Curie - Metro Młociny. Będzie kursowała tylko w jednym kierunku i tylko w porannym szczycie. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut. E-4 będzie się zatrzymywało na przystankach: Tarchomin, Myśliborska, Porajów i Metro Młociny. Zadaniem tych autobusów będzie uzupełnienie w porannym szczycie linii zwykłej 101.
Również E-8 zmieni swą obecna trasę. Pojedzie od pętli Nowodwory, ulicami Światowida - Myśliborską - mostem Marii Skłodowskiej-Curie, do stacji metra Młociny.
Podobnie jak E-4, linia E-8 będzie jeżdzić tylko w jednym kierunku, i tylko w porannym szczycie, ale co 4 minuty. Na swojej trasie będzie się zatrzymywała na przystankach: Nowodwory, Stefanika, Mehoffera i Metro Młociny.
Wracając na swoje początkowe pętle obie linie nie będą zatrzymywały się na żadnych przystankach.
508 i 511 na starej trasie
Autobusy linii 508 pojadą niezmienioną trasą. Będą jednak kursowały rzadziej niż obecnie, czyli co 7 minut w szczycie porannym i co 10 minut w godzinach szczytu popołudniowego. Poza godzinami szczytu i w weekendy co 20 minut. Dodatkowo, poza szczytem i w weekendy jej rozkład ma być w pełni skoordynowany z rozkładami 510 i 511.
Autobusy 511 pozostaną na swojej obecnej trasie. Będą jeżdzić co 7 minut w szczycie porannym, co 10 minut w szczycie popołudniowym i co 20 minut poza szczytem i w weekendy. W przyszłości prawdopodobnie linia ta zostanie również skierowana przez most Marii Skłodowskiej-Curie. Jeśli to nastąpi, to dopiero po oddaniu do użytku wiaduktu nad Modlińską.
510 i 114 lekko zmodyfikowane
Trasa 510 zostanie nieznacznie zmodyfikowana. Autobus jadąc w kierunku Nowodworów skręci w lewo w ul. Włościańską, przejedzie obok pętli Metro Marymont i na Trasę AK wjedzie przez ul. Żelazowską, tak by na przystanku Park Kaskada, wspólnie z liniami 186 i 508, zabierać na Białołękę pasażerów z metra i tramwaju. Częstotliwość 510 nie zostanie zmieniona i będzie wynosiła 20 minut.
Nieznaczna zmiana trasy czeka też linię 114, której autobusy obecnie jeżdżą ul. Przy Agorze. Po oddaniu do użytku nowej przeprawy przez Wisłę między węzłem Młociny a ul. Pułkową 114 będzie jeździło fragmentem trasy prowadzącej do mostu. Zmiana ta ma skrócić studentom dojazd do kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego. Częstotliwość 114 pozostanie niezmieniona.
N01 na dłuższej trasie
Trasa nocnej linii N01 zostanie wydłużona. Jej autobusy również pojadą przez most Marii Skłodowskiej-Curie i dalej ulicami: Myśliborską - Światowida - Świętosławskiego do pętli Tarchomin. Wracać będą ulicami: Świderską, Ćmielowską i Światowida.
Zmieni się także charakter przystanków Ekspresowa na trasach linii: 508 i 510. Ze stałych staną się warunkowymi, czyli "na żądanie".
Informują z wyprzedzeniem
O zmianach w komunikacji miejskiej ZTM informuje już teraz, choć dokładny termin oddania do użytku nowego mostu nie jest jeszcze znany. - Zależy nam na tym, by pasażerowie odpowiednio wcześnie zapoznali się z nowym układem linii i wypracowali najdogodniejszy dla siebie sposób dojazdu do metra - mówi Konrad Klimczak, rzecznik prasowy ZTM. Zmiany te nie są rewolucyjne, raczej stanowią rozwinięcie funkcjonującego obecnie układu komunikacyjnego. Urzędnicy obawiają się, czy wzmożony ruch samochodów osobowych nie spowoduje dużych utrudnień w kursowaniu linii autobusowych po moście, na którym nie będzie buspasa. Docelowo podstawową rolę komunikacyjną ma pełnić tramwaj, lecz jego uruchomienie wciąż odsuwa się w czasie. Utrudnieniem, szczególnie w popołudniowym szczycie może też być brak swobodnego zjazdu z mostu na Modlińską. Wprawdzie most będzie oddany do użytku, lecz wciąż budowane będą wiadukty w ciągu ul. Modlińskiej. Ruch od strony Żerania oraz z mostu w kierunku północnym będzie prowadzony dołem. Może się więc okazać, że przejazd autobusami kursującymi buspasami na Modlińskiej, przez most Grota-Roweckiego do stacji metra Marymont będzie szybszy niż przez nowo otwartą przeprawę.
Maciej Kamiński