Tego jeszcze nie było. Ruszyła rozbiórka wieżowca
1 lipca 2021
83-metrowy Ilmet przy rondzie ONZ przejdzie do historii jako najwyższy zburzony budynek w Warszawie.
Ilmet powstał w 1997 roku z inicjatywy austriackiej firmy Ilbau, według projektu Miljenko Dumencica i Mirosława Kartowicza. W nowoczesnym jak na tamte czasy wieżowcu znalazły się głównie biura. Dolne piętra zajęły punkty usługowe, a pod powierzchnią ulicy powstał parking dla 164 samochodów. Po zaledwie 24 latach historia Ilmetu dobiegła końca.
Skanska burzy wieżowiec
Szwajcarska firma UBS planowała zburzyć Ilmet i zastąpić go wyższym wieżowcem już dziesięć lat temu, ale plany pokrzyżował kryzys gospodarczy. W 2016 roku prawo do użytkowania wieczystego cennej działki przy rondzie ONZ kupiła szwedzka Skanska. Wraz z ziemią firma zakupiła projekt wieżowca Warsaw One, który został wykonany przez poprzedniego właściciela.
Wiosną zlikwidowana została działająca na parterze Ilmetu apteka. Zamknięto także parking podziemny, a następnie zdemontowano ze szczytu logo Mercedesa. W tym miesiącu Skanska zamierza rozpocząć pierwsze prace rozbiórkowe. Zanim Ilmet całkowicie zniknie z krajobrazu ronda ONZ, może minąć nawet półtora roku. Jedyną porównywalną operacją, jaką prowadzono w Polsce, była rozbiórka 92-metrowego Poltegor Centre we Wrocławiu, w miejscu którego zbudowano 206-metrowy Sky Tower.
Rondo ONZ - będzie nowy wieżowiec
W miejscu Ilmetu stanie w przyszłości najprawdopodobniej wspomniany Warsaw One, zaprojektowany przez duńską pracownię Schmidt Hammer Lassen. Budynek będzie mieć 188 metrów wysokości i 55 tys. m2 powierzchni biurowej.
- Chcemy przede wszystkim, żeby tak reprezentacyjny punkt miasta zabudowany był odpowiednią architekturą i dobrze wpisał się w oczekiwania mieszkańców Warszawy - mówił po zakupie nieruchomości Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający Skanska Property Poland.
(dg)