Hyundai Dryndaj czy Warsolino? Pięć pomysłów na nazwę tramwaju
9 grudnia 2021
Nazywanie każdego nowego typu pojazdu komunikacji miejskiej przez głosujących mieszkańców staje się powoli tradycją. Tym razem jury z udziałem profesorów Jerzego Bralczyka i Grażyny Majkowskiej wybrało pięć propozycji.
Gdy w ubiegłym roku warszawski ratusz postanowił zorganizować konkurs na nazwę nowego typu pociągów metra firmy Škoda, zakończył się on frekwencyjną klapą. W plebiscycie wzięło udział zaledwie 7698 osób a spośród pięciu wybranych przez jury nazw największą popularnością cieszyła się Varsovia, która zdobyła 26% głosów. Autorka zwycięskiej nazwy otrzymała... dyplom i pakiet gadżetów. Tym razem warszawiacy wybiorą nazwę dla tramwajów firmy Hyundai Rotem.
Parówki i... Berlinki?
- Są już Akwaria, Swingi, Jazzy, Delfiny, Parówki, a nawet Berlinki - pisze urząd miasta w zdaniu brzmiącym jak kryptoreklama zakładów mięsnych na Mazurach. - Każdy tramwaj w Warszawie ma swoją zwyczajową nazwę. O nazwie nowych tramwajów Hyundai zdecydują warszawiacy.
Czy rzeczywiście każdy typ tramwaju ma zwyczajową nazwę? Większość pasażerów zapewne miałaby problem z odgadnięciem, że pracownicy i miłośnicy komunikacji miejskiej nazywają konstale 105N "akwariami" a "berlinki" to składy typu K, zamówione tuż przed wybuchem II wojny światowej. W rzeczywistości warszawiacy dzielą tramwaje raczej na "stare" wysokopodłogowe i "nowe" produkowane przez Pesę. Żadne z wymienionych określeń nie przyjęło się do tego stopnia, co słowo "ogórek" używane na określenie autobusów z lat 60. i 70. ubiegłego wieku.
Pięć propozycji na tapecie
Do Tramwajów Warszawskich wpłynęły ponad dwa tysiące propozycji nazw dla nowych tramwajów, produkowanych przez Hyundai Rotem. Jury z udziałem profesorów Jerzego Bralczyka i Grażymy Majkowskiej oraz dyrektorki Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyny Strzegowskiej wybrało pięć: avant, dryndaj, fryderyk, warsolino i syreniak.
W Warszawie jest już pięć spośród zamówionych 123 pojazdów. Najdłuższe z nowych składów będą o dwa i pół metra dłuższe od jazzów i swingów. Pierwsze z nich powinny lada dzień wyjechać do obsługi linii 9 lub 17. Wagony mają już homologację; przechodziły też szczegółowe testy prowadzone przez pracowników Tramwajów Warszawskich.
Na nazwę nowych składów można głosować na stronie Tramwajów Warszawskich https://tw.waw.pl/2021/11/30/wybierz-nazwe/.
Dominik Gadomski