Mieszkańcy mają dość hałasu z Wisłostrady
15 listopada 2024
Jeden z żoliborskich radnych zwrócił się do władz dzielnicy z pilną interpelacją w sprawie hałasu przekraczającego dopuszczalne normy w okolicach żoliborskich parków - Kępy Potockiej i Fosa. Wraz z mieszkańcami oczekuje szybkiej instalacji ekranów akustycznych i... wpuszczenia Wisłostrady w tunel.
- Problem ten jest szczególnie uciążliwy dla osób mieszkających w pobliżu tych terenów rekreacyjnych. Badania wykazują, że hałas ruchu ulicznego na poziomie 55 decybeli lub więcej dotyka ponad 50% mieszkańców obszarów miejskich w Europie, co ma istotny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Sytuacja na Kępie Potockiej jest szczególnie alarmująca, gdyż poziom hałasu w okolicach placu zabaw przekracza 65 decybeli.
Radni Żoliborza nie chcą mostu Krasińskiego
Żoliborscy radni przyjęli stanowisko dotyczące wprowadzenia do projektu planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego propozycji dotyczących kierunków rozwoju dzielnicy. Niektóre z nich - jak rezygnacja z projektu Trasy Mostu Krasińskiego - wzbudzają kontrowersje. Żoliborz bowiem jest integralną częścią Warszawy, nie zaś jej enklawą - jak wielu mieszkańców chciałoby widzieć swoją dzielnicę.
Tereny te, przeznaczone do wypoczynku i rekreacji, zamiast służyć zdrowiu i relaksowi mieszkańców, stają się źródłem stresu i zmęczenia - twierdzi radny dzielnicy Konrad Smoczny i dodaje, że skutki hałasu są odczuwalne poprzez problemy z koncentracją, stres czy zmęczenie i mają negatywny wpływ na życie codzienne.
- Nie można zapominać, że parki te są otoczone zabudowaniami mieszkalnymi, gdzie tysiące ludzi, w tym przy ulicach Promyka i Gwiaździstej, borykają się z problemem hałasu na co dzień - dodaje Smoczny.
Żoliborzanie chcą ekranów i Wisłostrady w tunelu
Samorządowiec wraz z mieszkańcami terenów objętych wzmożonym hałasem oczekuje instalacji ekologicznych ekranów wyciszających na wysokości parków Kępa Potocka i Fosa oraz przyspieszenia działań związanych z umieszczeniem odcinka Wisłostrady w tunelu - co jest długoterminowym rozwiązaniem, uwzględnionym w dokumentach planistycznych miasta.
- Problem hałasu w okolicach Kępy Potockiej i parku Fosa jest dyskutowany szeroko od 2016 roku. Wielokrotnie przekładane plany umieszczenia odcinka Wisłostrady w tunelu pozostawiły mieszkańców bez zabezpieczenia ich prawa do życia w warunkach niezagrażających ich zdrowiu. Inspirację czerpiemy z działań podjętych w sąsiedniej dzielnicy, gdzie sejmik mazowiecki zapowiedział utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania dla "ekspresówki" w rejonie ulic Klaudyny i Gwiaździstej, reagując na przekroczenia norm hałasu. Istniejącym przykładem zastosowania takiego rozwiązania są ekrany wyciszające Trasy AK pomiędzy Potokiem a Rudą - wyjaśnia radny Smoczny. Pod internetową petycją w tej sprawie podpisało się 600 mieszkańców.
SZRM nic nie wie o przekroczeniach hałasu na Wisłostradzie
Do interpelacji radnego odniósł się Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, który poinformował, że Wieloletnia Prognoza Finansowa m.st. Warszawy na lata 2024 -2050 nie uwzględnia budowy ekranów akustycznych na wysokości obu parków oraz umieszczenia odcinka Wisłostrady w tunelu.
- Nie dysponujemy żadnymi analizami i pomiarami potwierdzającymi faktyczne przekroczenie norm hałasu od istniejącej drogi ul. Wybrzeże Gdyńskie - odpowiedział radnemu Dariusz Mosak ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, co nie wróży szybkiej inwestycji ograniczającej hałas w tym miejscu.
Nie wszystko stracone?
Do sprawy odniosło się też Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju m.st. Warszawy, które przypomniało, że w lipcu radni województwa mazowieckiego przyjęli program ochrony środowiska przed hałasem.
- Zawarte w tym dokumencie rozwiązania dotyczą miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w tym Warszawy. Program rekomenduje kilkaset działań naprawczych i monitoring wprowadzania ich w życie. Jednocześnie stołeczne biura (Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Strategii i Analiz) prowadzą prace nad nowymi dokumentami kierunkowymi dla Warszawy, tj. strategią rozwoju Warszawy 2040+ i planem ogólnym. W ramach tych prac będą ponownie analizowane uwarunkowania przestrzenne oraz ustalane będą rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej z uwzględnieniem zapisów programu ochrony przed hałasem dla województwa mazowieckiego. Nowe zadania inwestycyjne są wprowadzane do Wieloletniej Prognozy Finansowej m.st. Warszawy a następnie realizowane w miarę możliwości finansowych - informuje Andrzej Rydzewski z Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju m.st. Warszawy. Sejmik województwa wyznaczył bardzo wiele obszarów chronionych na terenie Warszawy, w tym ochronę przed hałasem na wielu znaczących ulicach przecinających miasto, wzdłuż torów kolejowych i tramwajowych, obiektach przemysłowych czy w okolicach lotnisk.
DB
.