Gigant biur podróży plajtuje. Problem tysięcy turystów
26 września 2019
Biuro podróży Neckermann Polska złożyło marszałkowi województwa mazowieckiego oświadczenie o niewypłacalności. Oznacza to, że nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z podróżnymi. Sprawa dotyczy 3600 turystów.
- Staramy się oszacować, gdzie sytuacja jest najtrudniejsza i wymaga natychmiastowej interwencji. Z coraz większej liczby miejsc docierają do nas sygnały o problemach turystów - mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Marszałek województwa mazowieckiego rozpoczął procedurę pozwalającą na uruchomienie zabezpieczenia finansowego spółki. Jest też w kontakcie z gwarantem - Allianz Partners, gdzie Neckermann miał zawarte dwie umowy gwarancji ubezpieczeniowych.
Największe problemy mają turyści przebywający w rejonie Morza Śródziemnego: w Hiszpanii, Francji, Chorwacji, we Włoszech, ale i w Portugalii czy Turcji.
Marszałek Adam Struzik, zgodnie z nową ustawą o imprezach turystycznych, ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z zabezpieczenia finansowego. Gdy fundusze te okażą się niewystarczające, może wydać dyspozycję wypłaty zaliczki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. W przypadku Neckermann Polska główna gwarancja opiewa na 25 mln zł.
- Pieniądze mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił - podkreśla Izabela Stelmańska, wicedyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Jak informuje Maciej Nykiel, prezes zarządu Neckermann Polska, w najbliższych dniach zostanie złożony wniosek o upadłość firmy.
Więcej informacji klientom biura Neckermann udzielają pracownicy urzędu marszałkowskiego - 22 59-79-543, 22 59-79-541, 22 59-79-545.
(DB)