Gdy paczka przyszła naruszona
21 maja 2007
Kilka dni temu moja kuzynka przesłała mi paczkę pocztą. Po odebraniu jej, już w domu zauważyłam, że zawartość jest uszkodzona. Zastanawiam się też, czy nie była otwierana. Poszłam na pocztę, ale powiedziano mi, że jak nie zgłosiłam skargi przy odbiorze, to tym samym potwierdziłam, że paczka jest nienaruszona! Rzeczywiście na poczcie nie obejrzałam tej paczki. Co w takiej sytuacji mogę zrobić?
Senator - adwokat radzi czytelnikom "Echa" |
Jeżeli wady przesyłki są od razu widoczne, to należy przy odbiorze zgłosić reklamację. Gdy tego nie zrobimy, to nasze prawa zależą od tego, czy uszkodzenie jest od razu widoczne, czy też jest to jakieś uszkodzenie ukryte, widoczne np. dopiero po rozpakowaniu. Dlatego zawsze przy odbiorze należy oglądać paczkę. Jeśli tylko zauważymy jakieś wady np. odklejenie taśmy czy rozerwanie opakowania, trzeba to od razu zgłosić. Takich widocznych od razu uszkodzeń nie będzie można zgłosić później. Jeśli weźmiemy paczkę do domu i dopiero w domu zobaczymy, że opakowanie jest rozerwane, to zazwyczaj będzie już za późno na zgłaszanie wady i dochodzenie roszczeń. Natomiast, jeśli wada naszej paczki nie jest od razu widoczna, to mamy siedem dni na zgłoszenie tego na poczcie.
Reklamację można zgłosić w placówce pocztowej, gdzie została wydana prze-syłka. Najczęściej jest to najszybsza droga do pomyślnego rozwiązania problemu. Jeśli to nie pomoże, wówczas pozostaje wnieść oficjalną reklamację do operatora usług pocztowych. Takim operatorem może być Poczta Polska lub firmy kurierskie. Zasady wnoszenia reklamacji są takie same.
Prawo określa dokładne wymagania, jakie powinna spełniać oficjalna rekla-macja. Składana na piśmie musi zawierać: imię i nazwisko (lub nazwę firmy), ad-res zamieszkania (lub siedziby firmy), rodzaj reklamowanej przesyłki, uzasadnienie reklamacji, kwotę odszkodowania, w przypadku gdy się jego żąda oraz podpis.
Jeśli przesłana reklamacja nie będzie zawierała wszystkich formalnych elemen-tów, operator powinien poprosić o ich uzupełnienie i podać dane, których brakuje. Trzeba je uzupełnić w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania. Jeśli tego nie zrobimy operator pozostawi reklamację bez rozpatrzenia, o czym również musi nas poinformować. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 14 dni. Jeśli ope-rator nie uzna reklamacji - mamy 14 dni na odwołanie się do jednostki odwoław-czej, która musi być wskazana w piśmie informującym nas o odrzuceniu rekla-macji.
Jednostka odwoławcza powinna rozpatrzyć odwołanie niezwłocznie i poinformo-wać nas o decyzji nie później niż 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
Jeżeli operator nadal nie chce uznać naszych racji, jego odpowiedź powinna zawierać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Możemy też zwrócić się z interwencją do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który kontroluje wykonywanie usług pocztowych w Polsce.
Adw. Robert Smoktunowicz
Senator RP