Ekspres obok "pięćsetki". Czy to możliwe?
21 stycznia 2019
Na Targówku pojawiła się propozycja uruchomienia linii podobnej do popularnej 500, ale pomijającej m.in. przystanek na rondzie Starzyńskiego.
- Z związku ze zgłoszeniami mieszkańców zwracam się z uprzejmą prośną o realizację dodatkowej linii autobusowej ekspresowej, wspierającej linię 500 - pisze radny Michał Jamiński. - Proponowana trasa obejmuje przystanki Dw. Gdański, Rondo Żaba, Cm.
Czterdzieści lat minęło. Kultowa linia Bródna?
Czy to najlepsza linia autobusowa w Warszawie? W ciągu ponad 40 lat zmieniła trasę... jeden raz.
Bródnowski, Matki Teresy z Kalkuty (w okolicach delikatesów) [chodzi o przystanek Żuromińska - red.], Szpital Bródnowski, Łojewska i Bródno-Podgrodzie. Dzięki takiej trasie linia ominie dwa punkty, w których tworzą się korki, tj. rondo Starzyńskiego oraz skręt na Świętego Wincentego w Kondratowicza.
ZTM mówi "nie"
- Cały będący w naszej dyspozycji tabor jest już wykorzystywany do obsługi obecnego układu komunikacyjnego, dlatego nie ma możliwości uruchamiania nowych linii autobusowych - odpowiada Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Realizacja postulatu mogłaby odbyć się jedynie kosztem pogorszenia częstotliwości kursowania linii 500, tzn. część autobusów obecnie obsługujących przedmiotową linię zostałaby skierowana do obsługi wnioskowanej.
Jak wyjaśnia dyrektor Witek, na rozwiązaniu takim zyskaliby pasażerowie mieszkający przy przystankach Bródno-Podgrodzie czy Cm. Bródnowski, ale stracili korzystający z linii 500 na rondzie Starzyńskiego albo przy Kołowej. Poza tym trudno byłoby skoordynować kursowanie dwóch autobusów jadących dokładnie tą samą trasą, ale stających na innych przystankach.
- Mogłoby dochodzić do sytuacji, że ze wspólnego przystanku autobusy odjeżdżałyby w tej samej minucie lub w niewielkim odstępie czasowym, a czas oczekiwania na kolejne kursy byłby wydłużony - pisze dyrektor ZTM.
"Pięćsetką" na Powązki?
Rok temu opisywaliśmy propozycję przedłużenia trasy, która wyszła od mieszkańców osiedla Żoliborz Artystyczny przy Powązkowskiej. Choć to "rzut beretem" od Śródmieścia, pasażerowie mają do dyspozycji tylko zatłoczone i niepunktualne 180 oraz weekendowe 409, dowożące do metra. Przedłużona do pętli przy Cmentarzu Wojskowym "pięćsetka" połączyłaby ich z tramwajami, Arkadią i metrem, a w dalszej perspektywie z rondami Starzyńskiego i Żaba oraz z Targówkiem i Bródnem.
W ubiegłym roku ZTM wstępnie wyraził zainteresowanie przedłużeniem trasy 500, ale do rozwiązania pozostał jeden problem, powtarzający się przy każdej tego typu propozycji: aby nie spadła częstotliwość kursów, trzeba wygospodarować więcej autobusów.
(dg)
.