E-7, 211, 152... sporo zmian i nowe linie na Białołęce
6 lutego 2017
Znamy już ostateczny projekt nowych tras i rozkładów autobusów. Niektóre zmiany wejdą w życie... za półtora roku.
"Odzyskać jak najwięcej autobusów z linii dublujących tramwaj na Nowodwory i wysłać je na wschodnią Białołękę" - takie były założenia projektu, który Zarząd Transportu Miejskiego przygotował w listopadzie. Następnie pomysły zostały poddane konsultacjom społecznym. W 100-tysięcznej dzielnicy o komunikacji miejskiej zechciało porozmawiać tylko kilkaset osób, ale - jeśli nie liczyć spotkania w ratuszu - konsultacje przebiegały w wyjątkowo dobrej atmosferze. Oto ich wyniki.
Nowodwory przesiadają się na szyny
Linia 2 zostanie przedłużona o dwa przystanki najprawdopodobniej 27 lutego, czyli natychmiast po feriach. Częstotliwość jej kursowania wyniesie 4 min w godzinach szczytu, 6 min poza szczytem i 7-8 min w weekend. Na odcinku między Tarchominem Kościelnym a Młocinami "dwójka" będzie wzmocniona dodatkowymi składami, dzięki czemu w godzinach szczytu tramwaj z Tarchomina do metra będzie odjeżdżać co 2-4 min.
W związku z uruchomieniem nowego odcinka linii tramwajowej z ulic znikną autobusy linii E-8 i 101. Odzyskane dzięki temu autobusy pozwolą poprawić rozkład np. 509, ale docelowo - po przebudowie Głębockiej - trafią na wschodnią Białołękę, gdzie zasilą 134.
Przedłużenie "dwójki" oznacza także zniknięcie 314. Podczas konsultacji w obronie linii wypowiedziała się minimalna liczba osób, więc ZTM zdecydował o jej zastąpieniu na ciągu Odkryta-Nowodworska-Świderska przez 518.
516 pojedzie częściej: co 10 min w szczycie, co 15 poza nim i co 20 min w weekend. Zwiększona zostanie także częstotliwość 211 - na pełnej trasie autobus podjedzie na przystanek co 10 min w szczycie, co 15 min poza nim i co 20 min weekend; na odcinku z Dąbrówki Wiślanej do Ćwiklińskiej - co 5 min w szczycie. Trasy 516 i 211 pozostaną bez zmian.
511 zostaje
Propozycja ZTM zakładała zastąpienie linii 511 zwykłym autobusem 101, zatrzymującym się na żądanie na wszystkich przystankach. Tak się nie stanie. W wyniku konsultacji pomysł trafił do kosza, co oznacza - ciekawostka dla miłośników komunikacji miejskiej - zniknięcie z Tarchomina numeru 101, związanego z osiedlem od 1985 roku.
Zielona Białołęka czeka na Głębocką
Propozycja wyprostowania linii 120 na Głębockiej spotkała się z ciepłym przyjęciem większości, ale sprzeciwem mieszkańców Lewandowa. ZTM zdecydował się wyprostować linię, na Lewandów wysyłając inny autobus. Według szacunków czas dojazdu z północnej Białołęki na Pragę skróci się o 5 min.
132 i 134 pojadą na Marymont, do starej linii metra. 132 będzie obsługiwać Głębocką i (w przyszłości) Sieczną, zaś 134 - Kobiałkę, Zdziarską i Ostródzką. Linia zostanie też wycofana z Bródna i pojedzie na Marymont prosto trasą S8 i mostem Grota-Roweckiego.
527 zostanie skierowane na trasę z Grodziska przez Kąty Grodziskie, Berensona, Skarbka z Gór, Jesiennych Liści, Głębocką i Wincentego. Częstotliwość kursowania wyniesie 5 min w szczycie porannym, 7-8 min w szczycie popołudniowym, 15 min poza szczytem i 20 min w weekend.
E-7 będzie przekształcone w linię przyspieszoną kursującą w obu kierunkach i przez cały tydzień na trasie Grodzisk - Głębocka - Berensona - Oknicka - Lewandów - Głębocka - S8 - al. Piłsudskiego - Radzymińska - al. "Solidarności" - Dw. Wileński. Autobusy będą odjeżdżać co 10 min w szczycie porannym, co 12 min w szczycie popołudniowym i co 20 min poza szczytem i w weekend. Zmiana numeru nie będzie oznaczać dodawania przystanków, ale ma służyć uporządkowaniu numeracji.
E-9 stanie się linią okrężną, jeżdżącą z Marymontu przez S8, Głębocką, Jesiennych Liści, Skarbka z Gór, Berensona, Ostródzką i S8 z powrotem na Marymont. Nie zmieni się częstotliwość kursów.
ZTM planuje też połączenie osiedla Regaty z... tramwajami na Żeraniu Wschodnim. Linia 334 pojedzie ulicami Kobiałka, Mochtyńską, Ostródzką, Juranda ze Spychowa, Białołęcką, Daniszewską i Annopolem. Będzie to oczywiście możliwe po zakończeniu budowy Daniszewskiej i budowie zawrotki dla autobusów na Żeraniu Wschodnim. Częstotliwość wyniesie 20 min w szczycie i 30 min poza nim.
Zmiany dla linii 120, 132, 134, 527, E-7 i E-9 zostaną wprowadzone dopiero w drugiej połowie przyszłego roku, po przebudowie Głębockiej i budowie nowej pętli na Grodzisku.
Zmiany też na środkowej Białołęce
Na uruchomienie czeka nowa linia 214, która połączy Tarchomin z Grodziskiem. Raz na pół godziny autobus pojedzie z pętli na Świętosławskiego przez Świderską, Porajów, Myśliborską, Światowida, Modlińską, S8, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Łabiszyńską, S8, Ostródzką, Berensona, Oknicką i Lewandów na Grodzisk.
ZTM zajął się też tematem komunikacji miejskiej na Szamocinie i Tomaszewie. Do jej uruchomienia konieczna jest przebudowa Cieślewskich, na którą na razie się nie zanosi, ale ZTM zaplanował już przedłużenie linii 152. Linia pojedzie dalej Białołęcką, Hemara, Ostródzką, Berensona i Skarbka z Gór na Derby. Na całej trasie kursy będą odbywać się co 20 min w szczycie i 30 min poza nim, zaś na odcinku z Tarchomina do Białołęki Dworskiej - co 10 min w szczycie i co 15 min poza nim.
Nie zmieni się trasa ani rozkład jady 176. Po raz trzeci z rzędu ZTM przychylił się w konsultacjach do opinii pasażerów chcących dojeżdżać bez przesiadki na Nową Pragę, zwłaszcza do przychodni przy Dąbrowszczaków.
518 wraca na pl. Trzech Krzyży
Autobusy 518 nadal będą dojeżdżać do Śródmieścia, choć zmieni się ich pętla. Od skrzyżowania Nowego Światu ze Świętokrzyską 518 pojedzie na pl. Trzech Krzyży. Wycofanie ze Świętokrzyskiej i Dworca Centralnego oraz przesunięcie na Nowy Świat i pl. Trzech Krzyży to próba nadania autobusom większość punktualności. Linię czeka także korekta trasy na Nowodworach. Autobusy pojadą teraz ulicami Ordonówny, Odkrytą, Nowodworską, Mehoffera i Świderską.
Zmiana trasy 518 zostanie wprowadzona we wrześniu, po dostosowaniu skrzyżowań na Odkrytej i Nowodworskiej dla autobusów przegubowych.
Trasy 705 i 735 pozostaną bez zmian. Decydujący okazał się tu głos mieszkańców Zegrza Południowego, Białobrzegów i Ryni, przesiadających się na Marymoncie do metra.
(dg)