Dźwigowa gotowa, linie 106 i 384 niepotrzebne
22 czerwca 2012
Dźwigowa to ważny przejazd łączący Włochy z Bemowem. Z otwarcia tunelu ucieszyli się przede wszystkim kierowcy, którzy przez kilka miesięcy stali w korkach po jego zamknięciu. Gorzej mają piesi, o których zupełnie zapomniano. Najbardziej mieszkańcy narzekają jednak brak obiecanych autobusów: 106 i 384.
- Pod tunelami zbudowaliśmy coś w rodzaju materaca, na którym ułożone zostały końcowe warstwy konstrukcyjne drogi. Ten materac, stanowiący podbudowę, spowoduje, że wody gruntowe będą przesiąkały do systemu drenażowego, bez niszczenia nawierzchni - tłumaczy Karolina Stopa, rzeczniczka Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg. Woda będzie teraz odprowadzana do przepompowni PKP, która może przyjąć nawet ponad 100 litrów cieczy na sekundę.
Rozwiązania zastosowane podczas tego remontu nie zapobiegną chwilowym zastoiskom wody przy ulewnych deszczach, ale według urzędników nie będzie już dochodziło do sytuacji sprzed remontu, kiedy to woda wypłukiwała podbudowę jezdni. - Ewentualny problem może pojawić się, gdy niemłoda już przepompownia PKP ulegnie awarii i przestanie odbierać wodę z systemu - przyznaje Stopa.
O pieszych zapomnieli
Wzdłuż ulicy pojawiły się wyczekiwane ścieżki rowerowe, jednak z powodu braku miejsca droga dla jednośladów jest niezwykle wąska. Nie ma także chodników. Którędy bezpiecznie mają chodzić piesi? - Na Dźwigowej nigdy wcześniej chodników nie było i nie będzie. Nie planowaliśmy tego w naszej inwestycji. Jest tylko ścieżka rowerowa. Piesi owszem chodzą tamtędy, ale tylko na własną odpowiedzialność - tłumaczy Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM.
Warto także pamiętać, że po remoncie Dźwigowa ma ograniczenia w tonażu, przejechać tamtędy może tylko pojazd ważący do 10 ton. Wyjątek stanowią autobusy komunikacji miejskiej. Ograniczenia wprowadzone są po to, aby zmniejszyć drgania na świeżo wyremontowanym terenie.
Nie wszystkie linie jeżdżą
W czwartek 7 czerwca został przywrócony ruch autobusów. Linie 129, 189, 194 i 716 wróciły na swoje trasy, a autobus 179 jeździ do pętli Znana. Zmiana kursów 179 spowodowana jest rozbudową osiedli w zachodniej części ulicy Jana Olbrachta. Zlikwidowana została linia zastępcza Z-9, ale nocna N01 pozostała bez zmian. Po remoncie na swoją trasę nie powróciły jednak linie 384 i 106. - Obiecano, że wrócą po remoncie Dźwigowej. Wszystkie pozostałe przywrócili, ale oczywiście zapomnieli, że Chomiczówka i Bemowo także jeżdżą przez Dźwigową - pisze do nas pan Adam.
ZTM: Nie było zainteresowania
Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy, że linia 384 nie została przywrócona ze względu na niskie zainteresowanie pasażerów. Ponadto nie można było wszystkich linii przywrócić - np. 106 ze względu na budowę drugiej linii metra i objazdy. - Niestety musieliśmy podjąć taką decyzję, z uwagi na potrzeby taborowe, związane z budową drugiej linii metra i objazdami. Zainteresowanie pasażerów linią 384 i tak nie było zbyt duże - tłumaczy Konrad Klimczak, rzecznik ZTM.
Ewelina Kurzak