REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Duszno w autobusie? Będą kary

  13 sierpnia 2015

alt='Duszno w autobusie? Będą kary'

ZTM zażądał od warszawskich przewoźników zapłacenia kar w wysokości ponad 120 tys. zł za niedziałającą klimatyzację w autobusach i tramwajach.

REKLAMA

Podczas panujących w mieście upałów warszawiacy spodziewają się, że schronią się przed wysokimi temperaturami w metrze, tramwajach i autobusach.

Niestety nasza komunikacja miejska pozostawia w tym temacie wiele do życzenia. Stare pociągi metra rosyjskiej firmy Metrowagonmasz mają problemy z wentylacją niezależnie pod temperatury panującej na powierzchni, na szczęście są stopniowo wypierane przez nowsze składy typu Siemens Inspiro. Jeśli chodzi o tramwaje, to 47% składów ma klimatyzację i tutaj zasada jest prosta: Konstal 105N źle sprawdza się w upały, ale Pesa Swing i Pesa Jazz to praktycznie zawsze przyjemne dla pasażerów lodówki na szynach. Najgorzej jest z autobusami.

- Obecnie 78% autobusów to pojazdy klimatyzowane - mówi Magdalena Potocka, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego. - Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z kratek klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

O brak klimatyzacji w autobusach pasażerowie najczęściej obwiniają ZTM, ale sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Za stan techniczny pojazdów, w tym funkcjonowanie klimatyzacji, odpowiadają przewoźnicy, czyli należące do warszawskiego samorządu Miejskie Zakłady Autobusowe, będące własnością gminy Łomianki firma KM Łomianki oraz prywatne ITS Michalczewski, PKS Grodzisk Mazowiecki i Mobilis. Najwięcej uchybień stwierdzono w autobusach należących do PKS Grodzisk Mazowiecki (166). Kolejne miejsca na czarnej liście ZTM-u zajmują Mobilis (85 kary) i MZA (22). Najlepiej prezentuje się radomska firma ITS Michalczewski, mająca zajezdnię przy Płochocińskiej na Białołęce. Ale nawet w jej pojazdach stwierdzono 21 awarii urządzeń chłodzących.

Niedoskonała klimatyzacja sprawia, że najbardziej nerwowi pasażerowie odreagowują stres na kierowcach, o czym przekonała się m.in. "Dziewczyna za kółkiem autobusu", prowadząca bloga na Facebooku:

- Przyszedł do mnie do kabiny chłopaczek bez koszulki i zrobił awanturę o to, że klima jest niewłączona. Mówię mu, że jest włączona, co zresztą słychać. Ten zaczął mi wygrażać, że się spotkamy i dodał, że on wezwie policję, że ludzi będzie trzeba ratować, że stracę pracę i będę jeździć na betoniarkach. Mój wóz ma naprawdę świetną klimę. No, ale ok... W autobusie był tłum, dosłownie jechali na sardynkę! Wysiadł na Lalki. Klapeczki, krótkie spodenki, koszulka zawieszona na szyi i głupio założona czapeczka z daszkiem. Jeszcze mi powiedział "do zobaczenia".

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o klimatyzacji... Wyjaśnia rzeczniczka ZTM

Wstąp do księgarni

- Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja?

- W klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza. Tramwaje Pesa Swing wyposażone są w system, który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni, system automatycznie włącza chłodzenie.

REKLAMA

- Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

- Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone naklejkami na drzwiach z napisem "Pojazd klimatyzowany". Dodatkowo na oknach znajdują się informacje "Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien". Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

REKLAMA

- Co mogą zrobić kierowcy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

- Przede wszystkim prowadzący nie otwiera drzwi na przystankach automatycznie. Pasażerowie korzystają z guzika. Dzięki temu, jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie ucieka na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się powietrze gorące. Okna w pojazdach klimatyzowanych są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ może się to skończyć uszkodzeniem elementów uszczelniających. W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca spędza za kierownicą 40-50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często, ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego, osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

ZTM zachęca, by w przypadku niesprawnej klimatyzacji zgłaszać problem pod numerem telefonu 19 115 albo za pośrednictwem strony ztm.waw.pl, podając czas, miejsce i numer taborowy pojazdu.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy